فایل بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده  .............................................................................................................  1

فصل اول : طرح تحقیق                 

1-1 مقدمه ......................................................................................    3

2-1 موضوع تحقیق ........................................................................................3

3-1 بیان مساله.....................................................................................    4

4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق .................................................................     4

5-1 اهداف تحقیق ................................................................................     5

6-1 محدود زمانی و مکانی تحقیق..................................       5

7-1پیشینه تحقیق................................................................................     5

1-7-1 تحقیقات داخلی ........................................................................     5

2-7-1تحقیقات خارجی ...............................................................     8

3-7-1 جمع بندی نتایج تحقیقات .......................................................     10

8-1 تعاریف مربوط به هویت.......................................................     11

9-1 موانع و تنگناهای تحقیق ...........................................................      14

فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری ..........................................................     16

1-2 مقدمه .........................................................................    17

2-2 مباحث نظری ...........................................................     17

1-2-2 دورکیم ............................................................................    17

2-2-2 پارسونز ..............................................................................................   18

3-2-2 ماکس وبر .................................................................................   20

4-2-2 کنش متقابل نمادی........................................................................     22

5-2-2 کولی ...................................................................................23

6-2-2 مید .......................................................................................  24

7-2-2 گافمن....................................................................................   26

8-2-2 نظریه هویت (بورک) ........................................................    27

 

عنوان                                                                                                          صفحه

3-2 چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق .........................................       30

4-2 پرسشهای تحقیق ...........................................................      31

5-2 فرضیات تحقیق ...............................................................      31

6-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق...................................................     32

فصل سوم : روش تحقیق ............................................................      34

1-3 مقدمه ...................................................................................      35

2-3 نوع تحقیق...........35

3-3 تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق....................         35

1-3-3 تعریف نظری متغیرهای تحقیق ............................................        35

2-3-3 تعریف عملی متغیرهای تحقیق...................................................       38

4-3 متغیرهای مستقل و وابسته .............................................................      42

5-3 شاخص سازی متغیر های تحقیق ...................................................      43

1-5-3 شاخص سازی متغیرهای مستقل .............................................      43

2-5-3 شاخص سازی متغیرهای وابسته ..........................................       45

6-3 قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) .................................   46

7-3 اعتبار تحقیق .................................................................................    47

8-3 جامعه آماری.....................................................................................  47

9-3 تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری............................................       48

1-9-3 تعیین حجم نمونه ........................................................    48

2-9-3 شیوه نمونه گیری ............................................................    49

10-3 واحد تحلیل............................................................................   50

11-3 تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات ...............      50

12-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات................      50

فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق.......................   51

1-4 مقدمه.........52

2-4 توصیف دستاوردهای تحقیق ...........................................     52

1-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس .......................     52

عنوان                                                                                                          صفحه

2-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی .........     53

3-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی...........         53

4-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر.........         54

5-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر..........        54

6-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده...         55

7-2-4 بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان ......................       57

8-2-4 بررسی میزان تایید دیگران ..........................................     58

9-2-4 بررسی میزان درونی کردن ارزشها ..........................................       59

10-2-4 بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ..............         60

11-2-4 بررسی میزان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش آموزان .....      61

12-2-4 بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان ................        62

13-2-4 بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان ..............        63

14-2-4 بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ...............................      64

15-2-4 بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان .......       65

فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق..............................     66

1-5 مقدمه...........................................................................    67

2-5 آزمون فرضیات........................................................................     67

1-2-5 آزمون فرضیه 1: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان .....................     67

1-1-2-5 آزمون فرضیه 1/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان ........................      68

2-1-2-5آزمون فرضیه 2/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان..................       68

3-1-2-5 آزمون فرضیه 3/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان .........................      69

2-2-5آزمون فرضیه 2 : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی».... 69

1-2-2-5 آزمون فرضیه 1/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» .............       70

2-2-2-5 آزمون فرضیه 2/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» .....        70

3-2-2-5 آزمون فرضیه 3/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» ...............       71

3-2-5 آزمون فرضیه 3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» ........................       71

1-3-2-5 آزمون فرضیه 1/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» .............................      71

عنوان                                                                                                           صفحه

2-3-2-5 آزمون فرضیه 2/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»......................       72

3-3-2-5 آزمون فرضیه 3/3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی».....       72

4-2-5 آزمون فرضیه 4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی».................................     73

1-4-2-5 آزمون فرضیه 1/4: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» ...................................      73

2-4-2-5 آزمون فرضیه 2/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» .....................................      74

3-4-2-5 آزمون فرضیه 3/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ....................................      74

5-2-5 آزمون فرضیه 5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» ..................      74

1-5-2-5 آزمون فرضیه 1/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» .......................       75

2-5-2-5 آزمون فرضیه 2/5: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ................       75

3-5-2-5 آزمون فرضیه 3/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» .........................      76

6-2-5 آزمون فرضیه 6 : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»........      76

1-6-2-5 آزمون فرضیه 1/6: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی».............        77

2-6-2-5 آزمون فرضیه 2/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی».....         77

3-6-2-5 آزمون فرضیه 3/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی».............         78

3-5 تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) .........................       78

1-3-5 تحلیل چند متغیری هویت دینی .........................................      78

2-3-5 تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی ...................................    80

3-3-5 تحلیل چند متغیری هویت ملی...................................................     82

4-3-5 تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی.........................................       84

4-5  تحليل مسير.................................................................................   86

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها ................................................     92

1-6 خلاصه تحقیق ....................................................................  93

2-6 جمع بندی و نتیجه گیری ..........................................................    94

3-6 پیشنهادها..................................................................................  99

فهرست منابع و ماخذ ...........................................................................  102

پیوست

 

                                             فهرست جداول

عنوان                                                                                                                   صفحه

جدول1-3    ميزان آلفاي كرانباخ ......................................................   47

جدول 2-3   ميزان دانش آموزان در حال تحصيل در مقطع متوسطه نيشابوربه تفكيك جنس ،

رشته و پايه تحصيلي  48

جدول 3-3  توزيع حجم نمونه به تفكيك پايه تحصيلي و جنس................      49

جدول 4-3  توزيع حجم نمونه به تفكيك جنس ، پايه و رشته تحصيلي...      50 

جدول 1-4  توزيع دانش آموزان بر حسب جنس .................      52

جدول 2-4  توزيع دانش آموزان بر حسب پايه تحصيلي ...........      53

جدول 3-4  توزيع دانش آموزان بر حسب رشته تحصيلي....      53

جدول 4-4  توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات پدر.........      54

جدول 5-4  توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات مادر........      55

جدول 6-4  توزيع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهيانه خانواده............        56

جدول 7-4  توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود.............      57

جدول 8-4  توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تاييد ديگران بودن........        58

جدول 9-4  توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها ...        59

جدول10-4 توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گروهي........    60

جدول11-4 توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي اجتماعي..      61

جدول12-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني    62

جدول13-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي.....     63

جدول 14-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي.       64

جدول15-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميز ان هويت اجتماعي..   65

جدول 1-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت اجتماعي بر حسب جنس...  67

جدول 2-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت ديني بر حسب جنس ...   68

جدول 3-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت خانوادگي بر حسب جنس..   68

جدول 4-5   آزمون تفاوت ميانگين هويت ملي بر حسب جنس.   69

جدول 5-5   همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت اجتماعي....  69

جدول 6-5   همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت ديني.....   70

عنوان                                                                                                                   صفحه

جدول 7-5   همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت خانوادگي..  70

جدول 8-5   همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت ملي.....  71

جدول 9-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت اجتماعي.... 71

جدول 10-5   همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ديني....   72

جدول 11-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت خانوادگي..   72

جدول 12-5  همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ملي.......   73

جدول 13-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت اجتماعي..    73

جدول 14-5 همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ديني.  73

جدول 15-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت خانوادگي...   74

جدول 16-5  همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ملي.......  74

جدول 17-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت اجتماعي....   75

جدول 18-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ديني ............ 75

جدول 19-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت خانوادگي.......     76

جدول 20-5  همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ملي.....    76

جدول 21-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت اجتماعي.....   77

جدول 22-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ديني...... 77

جدول 23-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت خانوادگي..    78

جدول 24-5  همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ملي.....   78

جدول 25-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ديني..    79

جدول 26-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ديني در مرحله سوم...   79

جدول 27-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم........   80

جدول 28-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني

هويت خانوادگي ........................................  81

جدول 29-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت خانوادگي در مرحله سوم...........         81

جدول 30-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم............      82

جدول 31-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ملي....        83

 

   عنوان                                                                    صفحه

جدول 32-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ملي در مرحله جدول سوم..........        83

جدول 33-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم.... 84

جدول 34-5   عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني

 هويت اجتماعي.............................................        85

جدول 35-5   عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت اجنماعي در مرحله چهارم...........        85

جدول 36-5   عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله چهارم...........  86

جدول 37-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ديني... 88

جدول 38-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت خانوادگي. 89

جدول 39-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ملي..90

جدول 40-5  محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت اجتماعي. 91

                        فهرست اشكال

شكل 1-2 مدل نظام كنترل فرايند هويت ................. 28

شكل 2-2 الگوي  نظري و تحليلي تحقيق .................. 33

                              فهرست نمودارها

نمودار 1-2 رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) .........   20

نمودار 1-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود........   57

نمودار 2-4 توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تائيد ديگران بودن......   58

 نمودار 3-4 توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها.....     59

نمودار 4-4 توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گووهي...  60

نمودار 5-4 توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي – اجتماعي........   61

نمودار 6-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني..........   62

نمودار 7-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي    63

نمودار 8-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي..............64

نمودار 9-4 توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت اجتماعي........    65

نمودار1-5 تحليل مسير هويت..................................    87


چکیده
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .

این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (15336 نفر) می باشند . حجم نمونه 375 نفر شد که 190 نفر دانش آموز پسر و 185 نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با   استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .

 نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد .  و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند  .
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3970 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 111

حجم فایل:319 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل