دانلود جزوه مکانیک سیالات دکتر سلطانپور
دسته بندي :
🔺سایر »
🔺درسی
سيال ماده اي است كه اگر تحت تاثير تنش برشي مماسي قرار گيرد بطور پيوسته تغيير شكل مي دهد ، هر چند تنش برشي اندك باشد.
مکانیک سیالات یکی از شاخههای وسیع در مکانیک محیط های پیوسته را تشکیل میدهد. مکانیک سیالات هم با همان اصول مربوط به مکانیک جامدات آغاز میشود، ولی آنچه که سرانجام آن دو را از هم متمایز میسازد، این است که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل تنش برشی نیست. با دانستن این مسئله معادلههایی برای تحلیل حرکت سیالات طرحریزی شده است. این معادلات به احترام ناویه و استوکس دو ریاضیدان بریتانیایی و فرانسوی به نام معادلات ناویه-استوکس نامیده میشوند.
معادلات اساسی حاکم بر دینامیک سیالات عبارتاند از معادله بقای جرم و بقای مومنتم (یا همان معادلات ناویه-استوکس) میباشند. با وجود ابداع معادلات حاکم بر دینامیک سیالات که تاریخچهٔ آن به بیش از ۱۵۰ سال میرسد، غیر از چند مورد خاص (همانند جریان بر روی صفحه تخت و جریان درون لولهها در حالت آرام) حل تحلیلی برای این معادلات یافت نشدهاست. به جز چند حالت خاص اساسی مکانیک سیالات، بقیهٔ حلها به صورت تجربی استخراج و استفاده میشود. روش دیگر برای حل معادلات استفاده از روش دینامیک محاسباتی سیالات میباشد.
حال سوال اینجاست : مهندس مکانیک در گرایش حرارت و سیالات چه می کند !؟
مهندس مکانیک با به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط به اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم ( به طور مخصوص سیال ) است اقدام به طراحی و تحلیل سیستم های سرمایشی و گرمایشی صنایع و کارخانجات ، مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی می کند . طراحی قطعات جامد ، طراحی خطوط لوله ، طراحی انتقال مایعات و نیروهای وارد شده از طرف مایعات و گازها و مطالعه در زمینه ماشین های دوار مانند توربین ها و پمپ ها ، دینامیک تغییر فاز ،دینامیک لایه های زمین ( به طور مشخص گوشته بابت سیال بودنش ) ، سیال غیرنیوتنی ، بطور کلی هر پدیده ای که با سیال (مایع و گاز ) – حتی خون – در ارتباط است ، همه از اموری است که شما در گرایش سیالات با آنها روبه رو خواهید شد . به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طولهای ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه، بررسی میشود.