دانلود کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (مقالات_و_تحقیقات)
البته فرد آر دیوید (Fred R. David) تنها نویسندهی این کتاب نیست و پسر او یعنی فارست آر دیوید (Forest R. David) هم در چند ویرایش اخیر کتاب مدیریت استراتژیک، با او همکاری کرده است.
اما به هر حال، هنوز هم این کتاب قدیمی (که از سال ۱۹۸۷ تقریباً هر دو سال یکبار، ویرایش جدیدش به بازار عرضه شده) با عنوان کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید شناخته میشود.
دیوید در عنوان انگلیسی کتاب خود، تأکید کرده که از زاویهی مزیت رقابتی به استراتژی و مدیریت استراتژیک نگاه میکند:
Strategic Management, A Competitive Advantage Approach
این نکته را از حکایتی که در ابتدای کتاب مطرح میکند نیز به خوبی میتوان دریافت. با وجودی که همهی ما این حکایت را شنیدهایم، اما مرور دوبارهی آن در اینجا، به علت تشریح نگرش دیوید میتواند مفید باشد (صفحهی ۳۲ از نسخهی بینالمللی ویرایش شانزدهم):
روزی روزگاری، رئیس دو شرکت که در یک صنعت فعال بودند و رقیب یکدیگر محسوب میشدند، تصمیم گرفتند با هم به پیادهروی در جنگل بروند و در آنجا دربارهی امکان ادغام شرکتهایشان صحبت کنند.
آنها تا عمق جنگل پیش رفته بودند که ناگهان دیدند یک خرس خاکستری بزرگ، روی پاهایش ایستاده و با صدای بلند، دندان بههم میساید.
رئیس اولی سریع کولهپشتی خود را زمین انداخت و از داخلش، یک کفش مخصوصِ دویدن درآورد.
رئیس دوم گفت: آهای! چهکار میکنی؟ تو که نمیتوانی از خرس سریعتر بدوی!
نفر اول گفت: شاید نتوانم از خرس سریعتر بدوم؛ اما قطعاً از تو سریعتر خواهم دوید.
این خلاصهی مدیریت استراتژیک است: باید مزیت رقابتی داشته باشی و همواره آن را حفظ کنی.
دیوید معتقد است که این حکایت، عصارهی تمام کتاب هفتصد صفحهای او را در خود گنجانده است: نابسامانیها و تهدیدهای محیطی همیشه وجود دارند. استراتژی هم این ادعا را ندارد که میتواند بر همهی آنها غلبه کند.
اما استراتژی و مدیریت استراتژیک میتوانند به ما کمک کنند تا بهتر از سایر رقیبان، عمل کنیم و آنها را به دست و دهان تهدیدهای محیطی بسپاریم.
البته این را میدانیم که نگرش رقابتی، صرفاً یکی از انواع مدل های رایج در استراتژی است و همهی استراتژیستها، از این زاویه به دنیای کسب و کار نگاه نمیکنند.
اما اگر قصد داشته باشید با عینک رقابت و مزیت رقابتی به استراتژی نگاه کنید، کتاب مدیریت استراتژیک دیوید میتواند یک گزینهی بسیار مناسب باشد (میدانیم که مایکل پورتر از بنیانگذاران و مدافعان این نگرش محسوب میشود).
خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید را میتوان در داستان رقابت دو مدیر برای خورده نشدن توسط خرس فهمید و درک کرد
مدل مدیریت استراتژیک دیوید
فرد آر دیوید در کتاب خود، فرایند مدیریت استراتژیک را به سه بخش اصلی تقسیم میکند:
تدوین استراتژی (Strategy Formulation)
پیادهسازی استراتژی (Strategy Implementation)
ارزیابی استراتژی (Strategy Evaluation)
برای هر بخش هم، زیرمجموعههایی را به شرح زیر در نظر میگیرد:
مدل برنامه ریزی استراتژیک دیوید
از آنجا که مدل مدیریت استراتژیک دیوید، مرجع بسیاری از دورههای آموزش استراتژی است، احتمالاً باید نمودار بالا یا ساختارهایی شبیه آن، تا کنون بارها به چشمتان خورده باشد.
ما در اینجا به بحث بیشتر دربارهی جزئیات مدل دیوید نمیپردازیم و این کار را به درسهای اختصاصی دربارهی هر یک از بخشهای این مدل موکول میکنیم.
چند جمله درباره استراتژی از فرد آر دیوید
برای اینکه با فضای ذهنی دیوید دربارهی استراتژی بیشتر آشنا شوید، چند جمله از او دربارهی استراتژی را از همین کتاب انتخاب کردهایم و نقل میکنیم:
مدیریت استراتژیک در پی یکپارچهسازی [و همسو کردنِ] مدیریت، بازاریابی، حسابداری و مالی، تولید، عملیات، تحقیق و توسعه و نیز سیستمهای اطلاعاتی در جهت دستیابی به موفقیت سازمانی است.
هدف مدیریت استراتژیک، خلق فرصتهای تازه و متفاوت برای فرداست؛ در حالی که برنامه ریزی بلندمدت، میخواهد فردا را به فرضِ ادامه پیدا کردن روندهای امروز، اداره کند.
ارزیابی دائمی استراتژی، ضروری است. چون موفقیت امروز، تضمینکنندهی موفقیت فردا نیست. اتفاقاً موفقیت، همیشه مسئلهها و مشکلات تازه و متفاوت خلق میکند.
مطالعه موردی و بررسی استراتژی شرکتها
یکی از ویژگیهای ارزشمند کتاب استراتژی دیوید، ارائهی طیف گسترده و متنوعی از Case-studyها برای بحثهای مختلف است.
اما همانطور که احتمالاً میدانید، در حوزهی تولید محتوا، تهیه و طراحیِ Case یکی از گرانترین کارهاست. به همین علت، دیوید هم مانند بسیاری از نویسندگان دانشگاهی، کتاب خود را به دو شکل عرضه میکند:
نسخهای که فقط مفاهیم را دارد و Case-study ندارد (Concepts)
نسخهای که مفاهیم و Case-study را در کنار هم دارد (Concepts and Cases)
معمولاً نسخهی ارزانتر را دانشجویان میخرند و نسخهی گرانتر را مدیران، تهیه میکنند و به این شکل، منافع دو دسته مخاطب کتاب، تأمین میشود.
در ویرایش شانزدهم کتاب، شرکتهای مختلفی از جمله فدکس، سیتیگروپ، فیسبوک، گروه امارات (مالک هواپیمایی امارات)، اپل، نیکون و پیرسون (ناشر کتاب دیوید) مورد بررسی قرار گرفتهاند.
ترجمه فارسی کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر. دیوید
در حال حاضر ترجمهی ویرایش دوازدهم کتاب دیوید (نسخهی سال ۲۰۰۸) در بازار کشور موجود است که توسط محمد اعرابی و محمد تقیزاده مطلق ترجمه شده و به همت دفتر پژوهشهای فرهنگی به بازار عرضه شده است.
[ لینک مرتبط: خرید کتاب مدیریت استراتژیک دیوید ]
توضیح: این مطلب صرفاً با هدف معرفی کتاب تنظیم شده و به همین علت، در آن وارد جزئیات بیشتر نشدهایم. بدیهی است موضوعات و نکاتی که در کتاب مطرح شده و با مباحث مدیریت استراتژیک متمم همسو هستند، در درسهای اختصاصی خود مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
فهرست کتابهای مدیریتی که تا کنون در متمم معرفی شدهاند
کتاب مدیریت بحران | اصول انسانی مدیریت پس از وقوع فاجعهها | بخش ۱ و ۲
کتاب بازیکن تیمی ایده آل (پاتریک لنچیونی) | سه ویژگی ضروری برای کار تیمی
معرفی کتابی درباره تاریخچه پول | پول – داستان واقعی یک چیز الکی
جامعه پساصنعتی | معرفی کتاب دانیل بل
فهرست کتابهای پیشنهادی شما برای سال ۱۴۰۱
جنگل استراتژی | مکاتب استراتژی از دیدگاه مینتزبرگ
گفتگو دربارهٔ آینده انسان | پینکر، دو باتن، ریدلی، گلدول
کتاب صفر به یک | پیتر تیل
کتاب خون نحس | الیزابت هولمز و ظهور و سقوط ترانوس
معرفی کتاب | شرکتهای خدمات حرفهای را چگونه باید اداره کرد؟
کتاب نسل چهارم بازاریابی | کاتلر نسل چهارم را چگونه تعریف میکند؟
کتاب مدیریت برند | برندسازی برای اشخاص و کسب و کارها
کتاب تست مامان | چگونه یک ایده را ارزیابی کنیم؟
کتاب خرده فروشی الکترونیکی | بررسی یک کتاب کلاسیک مدیریتی
روش تولید محتوا برای افزایش فروش | آنها میپرسند، شما پاسخ دهید
کتاب برندسازی شخصی پیتر مونتویا | برند خودت باش
کتاب اصول فروش | چارلز فوترل (فیوترل)
کتاب آینده نزدیک | کوین کلی (خلاصه کتاب و نقد آن)
صراحت تمام عیار | راهنمایی برای ترکیب قاطعیت و انسانیت در محیط کار
کتاب از نو (Hit Refresh) | ساتیا نادلا
کتاب داستان پردازی با داده ها | آموزش مصورسازی دادهها
کتاب چهار اصل اجرای استراتژی
کتاب ناخدایی دیجیتال | کتابی ایرانی دربارهی تحول دیجیتال
کتاب دوره عمر سازمان (چرخه عمر سازمان) | آدیزس
کتاب چالشهای کارآفرینی | دوراهیهای پیش روی کارآفرینان
کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کاپفرر
تاجران توجه | کسانی که همهجا در کمین ما هستند
کتاب پشت پرده ریاکاری | نکاتی صادقانه درباره عدم صداقت | دن اریلی
کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز
طرح بازاریابی در یک صفحه | راهنمای بازاریابی کسب و کارهای کوچک
کتاب سختی کارهای سخت | دردسرها و چالش های یک مدیرعامل
کتاب همه دروغ می گویند | کتابی ضعیف اما خواندنی درباره بیگ دیتا
کتاب دید اقتصادی | چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد | پیتر شیف
کتاب پنج دشمن کار تیمی | آشنایی با چالش های کار تیمی اثربخش
کتاب نوآفرینی (آدام گرنت) | راهنمایی برای پرورش خلاقیت و نوآوری
نسل سوم بازاریابی | معرفی کتاب فیلیپ کاتلر
کتاب رفتار سازمانی تحلیلی | بیست مطالعه موردی در حوزه رفتار سازمانی در ایران
کتاب گاو بنفش | ست گادین
کتاب استراتژی رقابتی مایکل پورتر
کتاب پیکان سرنوشت ما | خاطرات احمد خیامی به کوشش مهدی خیامی
کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر | دن اریلی
کتاب ای کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می دانستم | تینا سیلیگ
کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید
کتاب بازاریابی محتوایی | جو پولیتزی
کتاب مذاکره برای کسب سود | ریچارد شل
کتاب با چرا شروع کنید | سایمون سینک
کتاب ساختن برای ماندن | جیم کالینز و جری پوراس
کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز
کتاب رقص تغییر | چالشهای تغییر پایدار | پیتر سنگه
کتاب واقع نگری (کتاب واقعیت) | هانس روسلینگ
کتاب مهره حیاتی از ست گادین | آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟
کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری | ماکس بیزرمن
کتاب از خوب به عالی | جیم کالینز
کتاب آیین پیروزی جک ولش
چگونه از زمان درست استفاده کنیم؟ | معرفی و بررسی کتاب
کتاب بازاریابی دهان به دهان | اندی سرنوویتز
کتاب قبایل (قبیله ها) نوشته ست گادین
کتاب طراحی و توسعه محصول جدید
کتاب طراحی ارزش پیشنهادی
کتاب پویایی شناسی کسب و کار (دینامیک سیستم) جان استرمن
کتاب پاداش | کتابی دربارهی انگیزش از دن اریلی
کتاب کج رفتاری (شکل گیری اقتصاد رفتاری) نوشته ریچارد تیلر
کتاب بینش و تفکر شهودی (دیدن آنچه دیگران نمیبینند) | گری کلین
کتاب انقلاب پلتفرم – بررسی ظهور پلتفرم ها در فضای کسب و کار
هشت ویژگی شرکتهای موفق (کتاب در جستجوی برتری)
کتاب فرهنگ علوم انسانی آشوری | واژه نامه انگلیسی به فارسی
معرفی کتاب نسیم طالب: آنها که پای خودشان گیر نیست
فهرست کتابهای پیشنهادی نمایشگاه کتاب (۹۷)
کتاب استراتژی اقیانوس آبی (معرفی + خلاصه)
کتاب دلارها و منطق ما (دن اریلی)
کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال
کتاب استراتژی محتوا برای وب
معرفی کتاب سرمایه فکری (نوشته توماس استوارت)
بخشی از تاریخچه آمازون – پیشنهاد هاروارد: آمازون را بفروش و خلاص شو
کتاب مدیریت ارتباط با مشتری | فرانسیس باتل
کتاب اصول و فنون مذاکره راجر فیشر و ویلیام یوری
کتاب رقابت برای آینده (نوشته گری همل و پراهالاد)
فروشگاهی برای همه چیز: ماجرای پاورپوینت و مدیریت جلسات در آمازون
معرفی و مرور کتاب متقاعدسازی چالدینی
معرفی کتاب انتخابها، ارزشها و چارچوبها (دنیل کانمن)
کتاب ساخت ژاپن: کارآفرینی میتواند در قالب خلق یک بازار تازه انجام شود
کتاب اقتصاد سرگرمی و تجربه خرید
کتاب داستان موفقیت (تافته های جدابافته) نوشته ملکوم گلدول
کتابی درباره خرده فروشی الکترونیکی (بخش اول)
کتاب راهنمای تفکر نقادانه (پرسیدن سوالهای بجا)
کتاب هوش مالی (کارن برمن)
کتاب ۹۰ روز نخست یک مدیر (نوشته مایکل واتکینز)
معرفی کتاب: کتابهای مفید مدیریتی
معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازیها / آموزش بازی سازی)
داگلاس راشکوف: پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل
معرفی کتاب The Science of Why: «دانشِ چراها» یا «علم علتها»
کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر
کتاب تفکر، سریع و کند نوشته دانیل کانمن
معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است (+ PDF خلاصه انگلیسی)
فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی
کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس
طرح تجاری یک صفحه ای | طرح کسب و کار یک صفحه ای | معرفی کتاب
برنامه بازاریابی | معرفی کتاب آموزش تدوین مارکتینگ پلن
کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها | استیفن رابینز
معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار استروالدر + فایل تصویری
معرفی کتاب طراحی حسی – دانلد نورمن
معرفی چند کتاب مدیریت زمان و تکنیکهای آن (+نکات کلیدی)
کتاب زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی (با مرور و خلاصه)
کتاب هدف گلدرت | استفاده از داستان مدیریتی برای آموزش مدیریت
کتاب شهریار ماکیاولی از نگاهی دیگر
کتاب پنجمین فرمان نوشته پیتر سنگه درباره سازمان یادگیرنده
کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر
کتاب ایده عالی مستدام
جسیکا لیوینگستون، کارآفرینی و کتاب «Founders At Work»
معرفی کتاب حس برند
-
گالری تصاویر :