تحقیق تفسير قران کريم

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

مـشـخـصـات فـایـل

مـوضـوع تـحـقـیـق : تفسير قران کريم
فـرمـت فـایـل : Word ( قابل ویرایش )
تـعداد صـفـحـات : 404
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

 

بـخـشـی از مـتـن ایـن تـحـقـیـق :

      جز اول :
مسلمانان حكومتى تشكيل نداده بودند.
      اما پس از ورود پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) به مدينه ، نخستين پايه
      حكومت اسلامى گذارده شد، و پس از پيروزى در جنگ بدر، اين مساءله آشكارتر گشت
      ، يعنى رسما حكومت و دولتى كوچك اما قابل رشد تشكيل گرديد.
      اينجا بود كه منافع بسيارى از سردمداران مدينه مخصوصا يهود كه در آن زمان
      مورد احترام عربها بودند به خطر افتاد، احترام يهود در آن زمان بيشتر به خاطر
      اين بود كه اهل كتاب و مردمى نسبة با سواد، و از نظر وضع اقتصادى پيشرفته
      بودند، و همانها بودند كه پيش از ظهور پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم )
      بشارت چنين ظهورى را مى دادند.
      افراد ديگرى هم در مدينه بودند كه داعيه رياست و رهبرى مردم داشتند ولى با
      هجرت رسولخدا حسابها به هم خورد، سران ظالم و خودكامه و اطرافيان غارتگر آنها
      ديدند توده هاى مردم به سرعت به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) ايمان
      مى آورند، حتى خويشاوندان خودشان آنها بعد از مدتى مقاومت ديدند چاره اى نيست
      جز اينكه ظاهرا مسلمان شوند، زيرا نواختن كوس مخالفت و قرار گرفتن در جبهه
      مقابل ، علاوه بر مشكلات جنگ و صدمه هاى اقتصادى ، خطر نابودى آنها را در
      برداشت به ويژه اينكه عرب تمام قدرتش قبيله او بود و قبيله هاى آنها غالبا از
      آنان جدا شده بودند.
      روى اين اصل راه سومى انتخاب كردند، و آن اينكه ظاهرا مسلمان شوند و در خفيه
      نقشه در هم شكستن اسلام را طرح ريزى كنند.
      كوتاه سخن اينكه بروز نفاق در يك اجتماع معمولا معلول يكى از دو چيز است :
      نخست پيروزى و قدرت آئين انقلابى موجود و تسلط آن بر اجتماع .

 


      و ديگر ضعف روحيه و فقدان شخصيت و شهامت كافى براى روياروئى با حوادث سخت .
      2- لزوم شناخت منافقين در هر جامعه
      بدون شك نفاق و منافق ، مخصوص عصر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم )
      نبوده است و در هر جامعه اى اين برنامه و گروه وجود دارند، منتها بايد بر
      اساس معيارهاى حساب شده اى كه قرآن براى آنها بدست مى دهد شناسائى شوند، تا
      نتوانند زيان و يا خطرى ايجاد كنند، در آيات گذشته و همچنين سوره منافقين و
      روايات اسلامى نشانه هاى مختلفى براى آنها ذكر شده است از جمله :
      1 هياهوى بسيار و ادعاهاى بزرگ و خلاصه گفتار زياد و عمل كم و ناهماهنگ .
      2 در هر محيطى رنگ آن محيط را گرفتن و با هر جمعيتى مطابق مذاق آنان حرف زدن
      ، با مؤ منان آمنا گفتن و با مخالفان انا معكم !
      3 حساب خود را از مردم جدا كردن و تشكيل انجمنهاى سرى ، و مرموز دادن با نقشه
      هاى حساب شده .
      4 خدعه و نيرنگ و فريب و دروغ و تملق و چاپلوسى ، پيمان شكنى و خيانت .
      5 خود برتربينى ، و مردم را ناآگاه ، سفيه و ابله قلمداد كردن و خود را عاقل
      و هوشيار دانستن .
      خلاصه دوگانگى شخصيت و تضاد برون و درون كه صفت بارز منافقان است پديده هاى
      گوناگونى در عمل و گفتار و رفتار فردى و اجتماعى آنها دارد كه به خوبى مى
      توان آن را شناخت .
      چه تعبير زيبائى دارد قرآن در آياتى كه خوانديم مى گويد: فى قلوبهم مرض :
      آنها دلهاى بيمار دارند چه بيمارى از دوگانگى ظاهر و باطن بدتر؟ و چه بيمارى
      از خود برتربينى و يا نداشتن شهامت براى روياروئى با حوادث دردناكتر؟

 


      ولى همان گونه كه بيمارى قلبى را هر چند پنهان است نمى توان به كلى مخفى كرد
      بلكه نشانه هاى آن در چهره انسان و تمام اعضاى بدن آشكار مى شود، بيمارى نفاق
      نيز همين گونه است كه با تظاهرات مختلف قابل شناخت مى باشد.
      در تفسير نمونه ذيل آيات 141 تا 143 سوره نساء نيز درباره صفات منافقان بحث
      كرده ايم (جلد چهارم صفحه 174 تا 178).
      و نيز در ذيل آيات 49 تا 57 سوره توبه بحث مشروحى در اين زمينه داريم (تفسير
      نمونه جلد 7 صفحه 438 تا 450).
      در سوره توبه ذيل آيات 62 تا 85 نيز بحثهاى فراوانى در اين زمينه مطالعه
      خواهيد فرمود (تفسير نمونه جلد هشتم صفحه 19 تا 72).
      3- وسعت معنى نفاق
      گرچه نفاق به مفهوم خاصش ، صفت افراد بى ايمانى است كه ظاهرا در صف
      مسلمانانند، اما باطنا دل در گرو كفر دارند، ولى نفاق معنى وسيعى دارد كه هر
      گونه دوگانگى ظاهر و باطن ، گفتار و عمل را شامل مى شود هر چند در افراد مؤ
      من باشد كه ما از آن به عنوان رگه هاى نفاق نام مى بريم .
      مثلا در حديثى مى خوانيم : ثلاث من كن فيه كان منافقا و ان صام و صلى و زعم
      انه مسلم ، من اذا ائتمن خان ، و اذا حدث كذب ، و اذا وعد اخلف سه صفت است در
      هر كس باشد منافق است هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و خود را مسلمان
      بداند: كسى كه در امانت خيانت مى كند، و كسى كه به هنگام سخن گفتن دروغ مى
      گويد، و كسى كه وعده مى دهد و خلف وعده مى كند. مسلما اين گونه افراد منافق
      به معنى خاص نيستند ولى رگه هائى از نفاق در وجود آنها هست ، مخصوصا درباره
      رياكاران از امام صادق (عليه السلام ) مى خوانيم

 


      كه فرمود: الرياء شجرة لا تثمر الا الشرك الخفى ، و اصلها النفاق !: ريا و
      ظاهر سازى ، درخت (شوم و تلخى ) است كه ميوه اى جز شرك خفى ندارد و اصل و
      ريشه آن نفاق است .
      در اينجا توجه شما را به سخنى از امير مؤ منان على (عليه السلام ) درباره
      منافقان جلب مى كنيم :

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1374 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 404

حجم فایل:247 کیلوبایت

 قیمت: 95,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل