تحقیق اخلاق و آئين رفتار حسابداران حرفه از دید اسلام
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)
مـشـخـصـات فـایـل
مـوضـوع تـحـقـیـق : اخلاق و آئين رفتار حسابداران حرفه
فـرمـت فـایـل : Word ( قابل ویرایش )
تـعداد صـفـحـات : 32
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی
بـخـشـی از مـتـن ایـن تـحـقـیـق :
مقدمه توسعه و تنوع فعاليتهاي اقتصادي در کشور و کوشش در جهت خصوصيسازي شرکتهاي دولتي و عمليات تصدي دولت به افزايش شمار و گسترش دامنه فعاليتهاي شرکتهاي سهامي عام و بسط فزاينده بازار سرمايه در طول دهه گذشته انجاميد؛ و نياز به اعمال نظارت مالي بر واحدهاي توليدي، بازرگاني و خدماتي را در جهت حفظ منافع عمومي، حفظ حقوق و منافع صاحبان سرمايه و ديگر اشخاص ذيحق و ذينفع تشديد کرد. رفع اين نياز مستلزم فراهمسازي اطلاعات مالي قابل اعتماد، مربوط و قابل مقايسه توسط شرکتها و موسسات مختلف و تهيه و ارائه آن مستلزم استفاده از خدمات حسابداران حرفهاي در واحدها و همچنين استفاده از حسابداران حرفهاي مستقل در بررسي اطلاعات و حسابرسي صورتهاي مالي است. با تصويب قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفهاي حسابداران در سال 1372 و تصويب آئيننامههاي مربوط و اساسنامه جامعه حسابداران رسمي در سالهاي 1374 تا 1379، جامعه حسابداران رسمي ايران در سال 1380 با عضويت شماري از حسابداران با سابقه تشکيل شد. بهدنبال آن، موسسات حسابرسي جديدي تشکيل شد و تعدادي حسابدار رسمي جديد در سالهاي 1381 و 1382 انتخاب شدند. در سال 1382 حسابرسان و موسسات حسابرسي معتمد بورس اوراق بهادار نيز انتخاب شدند و به اين ترتيب، حسابداري حرفهاي در ايران دوران تازهاي از فعاليت، رشد و توسعه را آغاز کرد. نقش، وظيفه و مسئوليت حسابداران حرفهاي در قبال جامعه، صاحبان سرمايه و ديگر اشخاص ذيحق و ذينفع ايجاب ميکند که آنان اصول عمومي اخلاق حسنه را در همه جنبهها رعايت و به آئينرفتار حرفهاي مدّون و منسجمي پايبند باشند تا پذيرش، اعتبار و احترام اجتماعي را که لازمه فعاليت در هر حرفه تخصصي است، بدست آورند. در اين مقاله، ابتدا چند نکته درباره اخلاق و آئين رفتار بطور اعم گفته ميشود؛ بعد، توضيح مختصري راجع به اخلاق و آئين رفتار حرفهاي داده خواهد شد؛ پس از آن، اصول بنيادي آئين رفتار حرفهاي حسابداران بيان ميشود؛ و در ادامه، چند مطلب که به نظر ميرسد طرح آن در شرايط کنوني مناسبت بيشتري دارد عنوان خواهد شد. در تعريف اخلاق علامه علياکبر دهخدا در لغتنامه، اخلاق را جمع <خلق و خويها> و علم اخلاق را <دانش بد و نيکخوييها> تعريف کرده است و آن را يکي از <سه بخش فلسفه يا حکمت عمليه> ميداند که عبارت است از <تدبير انسان نفس خود را يا يک تن خاص را>. دکتر حسن انوري در فرهنگ بزرگ سخن، اخلاق را <مجموعه عادتها و رفتارهاي فرهنگي پذيرفته ميان مردم يک جامعه> تعريف کرده و در ادامه به <رفتار شايسته و پسنديده> عطف ميدهد. دائرهالمعارف مصاحب علم اخلاق را <بررسي و تعيين ارزش اعمال انساني برحسب اصول اخلاقي >تعريف کرده است و اضافه ميکند که درباره وجدان انسان و مسئوليت او از لحاظ اعمالش، نظريههاي مختلفي در طي تاريخ ابراز شده و اصحاب فلسفههاي مختلف، عوامل گوناگوني چون دين، فطرت و تجربه را اساس اخلاق دانستهاند. در دائرهالمعارف بريتانيکا گفته شده است اصطلاح اخلاق(Ethics) در مورد تئوريها و سيستمهاي ارزشهاي اخلاقي نيز کاربرد دارد. در اين دائرهالمعارف، اخلاق به سه شاخه يا رشته تقسيم شده: اخلاق نظري، اخلاق هنجاري و اخلاق کاربردي. اخلاق نظري يا فرااخلاق(Metaethics) به موضوعات مرتبط با ماهيت مفاهيم و قضاوتهاي اخلاقي ميپردازد. اخلاق هنجاري يا دستوري(Normative Ethics) ضوابط و معيارهايي براي چگونه زندگي کردن فراهم ميآورد ...