بررسی مشکلات درس خواندن (آسیب)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
1-ندانستن روشهاي صحيح مطالعه:
بهبود کيفيت خواندن مانند ساير تواناييهاي آموختني انسان امري است که از راه تمرين و ممارست حاصل مي شود خواندن و مطالعه در نزد انسان يک توانايي اکتسابي است که هر چند فرد در آن بيشتر کوشش کند تبحر افزونتري کسب مي کند در صورت عدم اطلاع از روشهاي صحيح مطالعه شايد حالت تنفر و بيزاري از کتاب نيز در فرد ايجاد شود و هرگزتمايل به کتاب و کتابخواني پيدا نکند.
2- ناتواني از طرح و برنامه ريزي جهت مطالعه:
يک مطالعه کننده حرفه اي مي داند که چگونه و در چه زماني بايد به خواندن چه موضوعاتي بپردازد بنابراين فرد بايد براي مطالعه برنامه ريزي داشته باشد.
3- ناتواني در شناسايي خواندني هاي مفيد و مناسب:
گاهي افراد تمايل به خواندن دارند ولي نمي دانند چه چيزي را در چه زمينه اي و در چه زماني بخوانند، اين افراد به هر نوع مواد خواندني در دسترس سر مي زنند و سعي دارند مطالب مورد نظر خود را از ميان انبوه خواندني ها بيابند اما با دلزدگي روبه رو شده و نمي توانند به نتيجه مطلوب برسند که اين خود يکي از دلايل عدم موفقيت دانش آموزان در کنکور مي باشد.
4- ناتواني در تمرکز حواس
5- ناتواني در خوب خواندن
درست خواندن و درک مطلب هيچ احتياجي به خواندن کلمه به کلمه ندارد خواندن کلمه به کلمه يعني سرعت مطالعه حدود 200 تا 250 کلمه در دقيقه اکنون در کشورهاي مترقي دنيا در ميان تحصيلکردها، سرعت مطالعه 1000 کلمه در دقيقه براي مطالبي چون روزنامه و مجله يک سرعت معمولي است يکي از ناتواناييهاي در خوب خواندن مربوط به عجله و شتاب خواننده مي باشد که به جاي درک مطلب به حجم مطلب توجه مي کند.مشکل بعدي مربوط به افرادي است که با صداي بلند به خواندن مي پردازند اين گروه با صداي بلند تنها در دقيقه مي توانند 100 الي 120 کلمه را بخوانند.و مشکلاتي چون صرف انرژي زياد، صرف دقت زياد، عدم تمرکز فکري خستگي عضلات دهان و زبان، کم شدن زمان مطالعه را به همراه دارد.
6- ناتواني در استفاده از کتابخانه و يا عدم دسترسي به کتابخانه
فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 10