تاثیر اخلاق معلمان در عملکرد دانش آموزان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

چطور میتونم معلم اخلاق باشم

شایسته است استاد اخلاق از ابعاد فراوانی برخوردار باشد كه با اختصار به برخی اشاره می‏شود:

اول: نكات مربوط به شخص اوست نظیر:

1- برخوردار از آراستگی ظاهر باشد؛

2- خود ساخته و مهذب باشد؛

3- وقار و ادب در وجودش نمودار باشد؛

4- زهد و ساده زیستی را رعایت نماید؛

5- بهره كافی از حكمت و معارف داشته باشد.

6- به آنچه می گوید باور داشته و عمل نماید.

دوم: نكات مربوط به محتوای سخن اوست نظیر:

1- آموزنده و مفید باشد؛

2- در انتخاب و گزینش خوش‏ذوق باشد؛

3- نظم و تناسب در كلام را رعایت كند؛

4- عباراتش بلیغ و رسا باشد؛

5- تعبیراتش خوش آهنگ، نرم و دلنشین باشد؛

6- استوار و توجیه‏پذیر باشد؛

7- در مجموع جذّاب و گیرا باشد؛

8- و در نهایت در انسان انگیزش ایجاد كند.

خواسته اسلام و نظام تربیتى آن از مصلحان جامعه آن است كه براى هدایت و تربیت مردم، تنها به تبلیغ و ارشاد گفتارى بسنده نكنند. پیش از همه و قبل از هر چیز، خود را به لحاظ اخلاقى و رفتارى، به‏گونه‏اى بر اساس تعلیمات و معارف قرآنى بسازند، كه با كردار شایسته و فضایل اخلاقى خویش، دعوت کننده امت به سوى صلاح بوده و خود الگوى حسنه‏اى، براى سایر مردم باشند.

امام صادق(ع) مى‏فرمایند: «اِنَّ الْعالِمَ اِذا لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَما یَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفا؛هر گاه شخص عالم به مقتضاى علم خویش عمل نكند، اثر موعظه‏اش همچون آب باران روى سنگ صاف از قلب هاى مردم محو خواهد شد»(1).

باز در حدیث دیگرى حضرت فرمود: «كُونُوا دُعاةَ النَّاسِ بِأَعْمالِكُمْ وَ لا تَكُونُوا دُعاةً بِأَلْسِنَتِكُمْ؛ به وسیله كردار شایسته و اعمال نیك خود راهنما و راهبر مردم به سوى فضیلت ها شوید و تنها دعوت‏گر زبانى نباشید»(2).

کسی می تواند مبلّغ پیام خدا باشد که سخنش نصح باشد، یعنی هیچ انگیزه ای جز خیر و مصلحت مردم نداشته باشد. سخنش از سوز دل برخیزد که: «اِنَّ الْکَلامَ اِذا خَرَجَ مِنَ الْقَلْبِ دَخَلَ فِی الْقَلْبِ وَاِذا خَرَجَ مِنَ اللِّسانِ لَمْ یَتَجاوَرِ الاَذانَ؛ سخنی که از جان برون آید ، لاجرم بر دل می نشیند، و سخنی که فقط از زبان بیرون بیاید و دل از آن بی خبر باشد، از گوش های مردم تجاوز نمی کند».

پی نوشت:

1. اصول كافى، ج‏1، انتشارات دارالكتب الاسلامیة تهران، ص‏44، باب استعمال العلم، ح‏3.

قرآن در تربیت اخلاقى از واژه تزكیه بهره گرفته...میان مربی و پیروانش باید نوعى رابطه روحى، معنوى و عاطفى برقرار باشد

على(ع) مى‏فرماید: آن‏كس كه در جایگاه رهبرى مردم قرار گرفته باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خود بكوشد و تربیت او با روش عملى باید مقدم بر تربیت زبانى باشد و آن‏كس كه خود را تعلیم دهد و ادب آموزد شایسته احترام بیشترى است تا آن‏كه مردم و مربى مردم باشد:

 

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات :11

 


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1612 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل