بررسی و علل افت تحصیلی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
افت درلغت به معناي افتادن،نقصان،کاستي وکاهش است واصطلاح آموزشي آن افت تحصيلي است که در معناي عام به مردودي دانش آموزان و تکرار پايه ي تحصيلي اطلاق مي شود .
افت تحصيلي را مي توان به دو دسته تقسيم کرد :
الف ) افت تحصيلي آشکار ( کمي ) : به تعداد آمار مردودي هر پايه و تکرار آن اطلاق مي شود.
ب ) افت تحصيلي پنهان ( کيفي ) :
افت تحصيلي پنهان ( کيفي ) به دو دسته تقسيم مي شود :
الف:شامل دانش آموزاني مي شود که براي جلوگيري ازمردودشدن با توسل به شيوه هاي مختلف اقدام به گرفتن نمره نموده و جان به سلامت مي برند که ممکن است ضعف خود را درپايه هاي بالاترنشان داده و يا آن را جبران کنند .
ب : افت را اگر به معناي کاهش بگيريم هرگونه کاهش در رسيدن به اهداف آموزش و پرورش اعم از علمي و تربيتي و پرورشي افت محسوب مي شود که به چند مورد اشاره مي شود :
1-يکي ازاهداف آموزش و پرورش ساختن افرادي است که بتوانند با استفاده از آموخته هاي خود بر مشکلات فائق آيند بنا براين وجود مشکلات خانوادگي ، اجتماعي ،اقتصادي ،سياسي و .....و ناتواني افراد براي غلبه بر آنها نوع ديگري از افت تحصيلي را نشان ميدهد .
2- اهداف آموزش و پرورش در هر جامعه اي انتقال ميراث فرهنگي جامعه به نسل هاي بعدي است بنا براين به همان تعداد که درجامعه اي افراد بي توجه به ارزش هاي فرهنگي جامعه وجودداشته باشد يا به همان نسبت که ارزش هاي فرهنگي در درون افراد نهادينه نشده باشد ( افت ارزش ها) آموزش و پرورش در رسيدن به اهداف خود دچار افت گرديده است نمونه هاي آن تقلب کردن دانش آموزان درجلسه ي امتحان – رواج دروغ گوئي در جامعه – ريا – فريبکاري – غيبت
3- به هر ميزان جامعه اي تا رسيدن به مرز خود کفائي فاصله داشته باشد افت روشها ي آموزش را در حدي که وظيفه ي آموزش و پرورش است نشان مي دهد زيرا با 12 سال که افراد اعم از زن و مرد در مدرسه مي گذرانند چنانچه نظام آموزشي پويا و ازانعطاف لازم بر خوردار باشد بايستي بتواند افرادي را تربيت کند که ضمن آنکه گليمخود را ازآب ميکشند به رفع نيازهاي جامعه کمک کنند.
فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 15