بررسي‌ آموزش‌ و پرورش‌ و تعاليم‌ تربيتي آن در تمدن کشور یونان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

مقدمه‌                                                                                         

تحولات‌ فكري‌ و هنري‌         

تحولات‌ ادبي‌        

تاريخ‌ ملل‌ شرق  و يونان‌       

مردم‌ اسپارت‌        

تربيت‌ در اسپارت‌

نقد و بررسي‌ تربيت‌ اسپارت

مردم‌ آتن‌ 

آموزش‌ و پرورش‌ آتن‌         

آموزش‌ و پرورش‌ جديد و سوفسطائيان‌  

آموزش‌ و پرورش‌ هلني‌       

خانه‌ و مدرسه‌       

آموزش‌ و پرورش‌ ايرانيان‌ باستان‌ از ديدگاه‌ يونانيان

نتيجه‌گيري‌           

منابع‌      

مقدمه‌

كساني‌ كه‌ گذشته‌ را مرور مي‌كنند و آنرا مورد مطالعه‌ و تأمل‌ قرار مي‌دهند و از آن‌درس‌ عبرت‌ مي‌گيرند، سود سرشاري‌ از كار خود مي‌برند، مخصوصاً اگر اين‌ مطالعه‌ وتوجه‌ در مورد تمدن‌ انسان‌ و مسائل‌ مربوط‌ به‌ تربيت‌ باشد.

از روزگار كهن‌ پرورش‌ جوانان‌ براي‌ زندگي‌ يكي‌ از مهمترين‌ اشتغالات‌ نوع‌ بشربوده‌ است‌. تاجايي‌ كه‌ مي‌توان‌ گفت‌: «تربيت‌ هرگز مانند آنچه‌ كه‌ جامعه‌هاي‌ بدوي‌ به‌جوانان‌ خود مي‌داده‌اند مؤثر نبوده‌ است‌.»  كودك‌ به‌ محض‌ اينكه‌ توانايي‌ شركت‌ درزندگي‌ بزرگتران‌ خود را داشت‌ و مي‌توانست‌ خدمتي‌ براي‌ انان‌ انجام‌ دهد، آنها را دنبال‌ وتقليد مي‌كرد. تربيت‌ ناخودآگاه‌ براي‌ ارضاي‌ تمايلات‌ طبيعي‌ به‌ شكل‌ بازي‌ كودكانه‌ وتقليد و شركت‌ در زندگي‌ عمومي‌ و جشنها و تشريفات‌ ديني‌ هزاران‌ سال‌ صورت‌ مدرسة‌واقعي‌ براي‌ كودكان‌ قبايل‌ وحشي‌ را داشته‌ است‌.

مطالعة‌ تاريخ‌ اقوام‌ بدوي‌ به‌ ما مي‌فهماند كه‌ آشنا كردن‌ جوانان‌ به‌ كار و فرهنگ‌ واخلاق  آداب‌ و رسوم‌، هميشه‌ قسمت‌ مهمي‌ از تربيت‌ بوده‌ و در آينده‌ نيز هرگز نمي‌تواند ازقلمرو آن‌ خارج‌ گردد.

و بهترين وسيله‌ براي‌ آن‌ است‌ كه‌ وضع‌ موجود آنها را بشناسيم‌ و سير تحول‌ آنان‌ رادريابيم‌ و تكامل‌ بشر را تا زمان‌ حاضر درك‌ كنيم‌.

آنچه‌ در پيش‌ رو داريد:

بررسي‌ آموزش‌ و پرورش‌ و تعاليم‌ تربيتي‌ آن‌ در تمدن‌ يونان‌ مي‌باشد.

يونانيان‌ آموزش‌ و پرورش‌ اروپايي‌ را آغاز كردند آنان‌ سعي‌ داشتند كه‌ بين‌ فرهنگ‌و تعليم‌ و بين‌ ارزش‌ و واقعيت‌ فرق  بگذارند. آنان‌ طبيعت‌ آدمي‌ را با بصيرت‌ حيرت‌انگيزي‌بررسي‌ كردند و با شجاعت‌ از منطق‌ افكار خود پيروي‌ كردند.

يونانيان‌ هنرمندان‌ و متخصصاني‌ والا بودند و علوم‌ غرب‌ را بنيان‌ نهادند، اما دربرابر اين‌ آيين‌ فكري‌ خطرناك‌ مقاومت‌ ورزيدند كه‌ آموزش‌ و پرورش‌ بيشتر وسيله‌اي‌براي‌ ساختن‌ اشيا باشد تا براي‌ تربيت‌ كودكان‌ كه‌ مردان‌ شايسته‌اي‌ شوند. اين‌ ماية‌ فكري‌پايدار در انديشة‌ يونانيان‌ كه‌ آموزش‌ و پرورش‌ همان‌ است‌ كه‌ فرد را مي‌سازند، هنوزمسئلة‌ امروزي‌ ماست‌ و ما را يادآور مي‌شود كه‌ اگر وسايل‌ مهاركردن‌ ماشينهاي‌ مصنوع‌دست‌ بشر را به‌ كنار نهيم‌، بي‌گمان‌ جوابگوي‌ نيازهاي‌ نيمة‌ دوم‌ قرن‌ بيستم‌ نخواهيم‌ بود.

جان‌ استوارت‌ ميل‌ (John Stuart mill) معتقد است‌ يونانيان‌ تقريباً بنيانگذار همه‌چيز بوده‌اند جز مسيحيت‌ كه‌ دنياي‌ جديد بدان‌ مباهات‌ مي‌كند. بي‌گمان‌ يونانيان‌ نخستين‌مربيان‌ واقعي‌ دنياي‌ غرب‌ بودند هيچ‌ تاريخ‌ آموزش‌ و پرورشي‌ نمي‌تواند وجود يونانيان‌را ناديده‌ انگارد زيرا آنان‌ اولين‌ قوم‌ غربي‌ بودند  كه‌ به‌ طور جدي‌ و با تعمق‌ دربارة‌ آموزش‌و پرورش‌ نسل‌ جوان‌، ماهيت‌ و هدف‌ آن‌ و اينكه‌ كودكان‌ و مردان‌ چگونه‌ بايد تربيت‌ شوندمي‌انديشيدند. اما درست‌ به‌ همين‌ علت‌ كه‌ يونانيان‌ به‌ امر آموزش‌ و پرورش‌ بسيارعلاقه‌مند بودند، دربارة‌ آن‌ هم‌ رأي‌ نبودند. مثلاً در اسپارت‌ و آتن‌، با دو آرمان‌ سخت‌متضاد تربيتي‌ مواجه‌ مي‌شويم‌ كه‌ در عمل‌ آموزش‌ و پرورش‌ امروزي‌ به‌ آساني‌ مي‌توان‌آنها را باز شناخت‌.

 

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 45


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1378 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:35 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل