بررسی مهارتها و چگونگی فرايند تدريس

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

مهارتهاي فرايند تدريس

 فرايند تدريس مجموعه اعمالي است سنجيده منطقي و پيوسته كه به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت مي گيرد تواناييهاي كه معلم براي اجراي اين اعمال كسب ميكند مهارتهاي فرايند تدريس ناميده مي شوند

مهارتهاي فرايند تدريس را مطابق نمودار 1/ 3 (زير) به سه بخش ومرحله كلي ميتوان تقسيم كرد :

 (الف ) مهارتهاي قبل از تدريس ، ( ب) مهارت هاي ضمن تدريس و (ج)

مهارتهاي پس از تدريس .

نمودار 1/3 – مهارتهاي فرايند تدريس)

الف – مهارتهاي قبل از تدريس .

اين بخش به فعاليتها و اقداماتي كه معلم پيش از شروع درس انجام ميدهد مربوط ميگردد معلم قبل از اينكه به مدرسه برود ودر كلاس تدريس كند بايد خود را براي اين كار آماده و مجهز سازد مهارتهاي قبل از تدريس مطابق نمودار 2/3 از اجزاء و مراحل زير تشكيل ميشود

 

•           طراحي برنامه تدريس:

 طراحي برنامه تدريس فرايندي است كه طي آن برنامه كار معلم در طول تحصيلي مشخص ميشود هر معلمي چنانچه بخواهد در كار خود موفق باشد بايد براي يك سال تحصيلي برنامه اي مدون و زمان بندي شده تدارك ببيند و تا آنجاي كه امكان دارد همه چيز را از قبل پيش بيني كند براي طراحي يكسال تحصيلي بايد آن را به اجزاء كوچكتر تجزيه كنيم .واحدهاي زماني يك سال تحصيلي عبارتند از :

كل سال تحصيلي كه معمولا"  نه ماه است و از مهر هرسال شروع ميشود و تا پايان خرداد ماه سال بعد ادامه مييابد

سه ثلث تحصيلي كه هر يك سه ماه بوده و به ترتيب عبارتند از  ثلث اول

( مهر – آبان – آذر ) ثلث دوم  (دي _ بهمن – اسفند) و ثلث سوم (فروردين – ارديبهشت – خرداد  سال بعد )بديهي است هر ماه نيز از چهار هفته (هفته هاي اول_دوم _سوم_چهارم)تشكيل شده است . 

كوچكترين جزءسال تحصيلي روز و ساعتي است كه معلم تدريس مي كندزمان بندي يك درس براي يك سال تحصيلي:

 براي زمان بندي يك درس براي يك سال تحصيلي دو عامل را در نظر مي گيريم . يكي تعدادجلساتي كه در هفته به هر درس اختصاص مي يابد و ديگري تعداد  صفحه هاي كتاب درسي با رعايت پيچيدگي مفاهيم .

معمولاً وزارت آموزش و پرورش هر  سال جدول ساعات درسي را براي كليه درسها رسماً معين مي كند.مدارس نيز طبق آن جدول برنامه هفتگي درس ها را  تهيه و تنظيم مي كنند . معمولا در سها طي جلسات 45دقيقه اي توسط معلمان تدريس مي شود.

طرح درس روزانه

طرح درس روزانه برنامه اي است مدون و سنجيده كه معلم قبل از تدريس براي يك جلسه درس تهيه مي كند دلايل زير داشتن طرح درس روزانه براي معلم را مسلم مي دارد:

 

-طرح درس روزانه موجب مي شودكه معلم فعا ليتهاي ضروري آموزشي را به ترتيب و يكي پس از ديگري ،در مراحل و زمانهاي مشخص و به شيوه اي منطقي پيش ببرد و نتايج حاصل از آن را تدريس در مراحل بعدي آموزش مورد استفاده قرار دهد.

 

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 50

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1421 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل