تاریخچه قانون تشكیل شوراهای آموزش و پرورش
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
مهمترين مسايل پيش روي شوراي عالي آموزش و پرورش و دبيرخانه را بيان كنيد
ما چند مورد را در برنامه سال جاري و سال آتي پيشرو داريم و الان هم به دنبال اين هستيم كه براساس سند چشمانداز 20 ساله، سياستهاي كلان آموزش و پرورش در 20 سال آينده را تصويب كنيم كه اين را ما به دو برنامه 10 ساله تقسيم كردهايم و در شوراي عالي آموزش و پرورش آنها را تعقيب ميكنيم. يكي از آنها سند ملي آموزش و پرورش است. البته شروع تدوين اين سند از سالهاي قبل و دولت پيشين بوده اما هنوز به ثمر نرسيده است. از آنجايي كه وظيفه نظارت و كارفرمايي اين سند با شوراي عالي آموزش و پرورش است، بنابراين در اين دوره به دنبال اين هستيم كه اجزا و مؤلفههاي اين سند روابط منطقي با هم داشتهباشند.موضوعي كه قبل از اين و به هنگام ارايه سند براي تدوين مورد غفلت قرار گرفته بود، فلسفه آموزش و پرورش بود. ما براي اينكه اين سند از يك انسجام و انتظاميبرخوردار شود تأكيد كرديم كه پيشاپيش فلسفه آموزش و پرورش تدوين شود تا اجزاي ديگر سند بر مبناي همين فلسفه تهيه شوند. همانطور كه ميدانيد فلسفه آموزش و پرورش رسمي ميخواهد به چند سؤال اساسي «چيست، چرا و چگونه» پاسخ دهد. بعد از فلسفه، بايد دكترين تعليم و تربيت و نظامآموزش و پرورش تدوين شود كه آن بايدها و نبايدهاست. در فلسفه، مباني نظري مطرح است، هستها و نيستها، اما در دكترين بايدها و نبايدها، اينكه به چه چيزهايي بايد بپردازيم و به چه چيزهايي نبايد بپردازيم. مؤلفههاي ديگر آموزش و پرورش مانند نيروي انساني، امكانات، مقررات، پژوهشها و تحقيقات، كالبدها و فضاهاي آموزشي همه براساس اين دكترين شكل ميگيرند و در آن شرايط ما براساس اين دكترين ميتوانيم بگوييم كه آموزش و پرورش ما بايد در 20 سال آينده به كجا برسد، براي رسيدن به آن هدف به چه تعداد نيروي انساني و منابع مالي نياز داريم، چه پژوهشها و تحقيقاتي بايد انجام بگيرد، چه تحولي در حوزه مديريت بايد اتفاق بيفتد، آموزش و پرورش ما بايد چه سمت و سويي بگيرد، نوع نگاه و روش آموزشي بايد چگونه باشد. حتي به كل و شكل آموزش و پرورش هم بايد بپردازيم، بنابراين مهمترين دغدغهخاطر ما در شوراي عالي آموزش و پرورش اين است كه اين سند را كه يك سند مادر است و ذيل چشمانداز 20 ساله قرار ميگيرد، تحقق بخشيم.
فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 47