تحقیق كار مضاعف بر حواسپرتي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
چكيده:
در اين آزمايش سوال اصلي اين است كه آيا كار مضاعف و حواسپرتي بر عملكرد فرد تأثير مي گذارد يا خير؟ فرضيه اصلي اين است كه اين عوامل مي توانند بر عملكرد فرد تأثير گذارده و فعاليت وي را دچار اختلال كنند.
اين آزمايش در مجموع در «6» مرحله صورت مي پذيرد كه مرحله ابتدايي به عنوان مرحلة تمريني است و «5» مرحله ديگر كه شرح آن در متن آزمايش خواهد آمد، مراحل اصلي آزمايش هستند. هر مرحله 3 دقيقه به طول مي انجامد و بعد از هر محله آزمودني به مدت 2 دقيقه به استراحت مي پردازد. در اين آزمايش ملاك هم سرعت عملكرد آزمودني است و هم دقت وي و معيار اندازهگيري ما تعداد مربع هايي است كه آزمودني درست علامت زده باشد. با استفاده از فرمول مشخص حاصل كارآيي كل آزمودني را محاسبه مي نماييم.
با توجه به نتايج بدست آمده از اين مطالعه موردي را به روش «ABA» صورت پذيرفت فرضيه ها ما تأييد شده و نتيجه گرفته شد كه كار مضاعف و حواسپرتي بر عملكرد آزمودني تأثيرگذار هستند (تأثير متن منفي مي گذارند).
مقدمه:
يادگيري و رفتار با هم متفاوت هستند يادگيري نوعي توانايي است كه فرد ايجاد ميشود و تنها از طريق مراجعه به رفتار آشكار فرد مي توان از آن اطلاع حاصل كرد. از سوي ديگر رفتار به اعمال و حركات مختلف دروني و بيروني فرد گفته ميشود.
روانشناسان رفتار را به دو دسته تقسيم مي كنند: رفتارهاي آشكار و پنهان (Covert,overt) رفتار آشكار به اعمالي گفته مي شود كه مستقيماً قابل مشاهده اند، مانند: صحبت كردن، نوشتن، راه رفتن و … رفتار نهان به اعمال دروني فرد كه به طور مستقيم قابل مشاهده نيستند اطلاق مي گردد. مثل: تفكر، تخيل و … ما از طريق رفتار آشكار به رفتار نهان پي مي بريم.
بنابراين ما براي كسب اطلاع از ميزان يادگيري فرد به رفتار قابل مشاهده يا به اصطلاح دقيقتر به عملكرد او مراجعه ميكنيم. عملكرد نيز مانند رفتار آشكار و به جنبه هاي قابل مشاهده يادگيري اشاره ميكند. اما تفاوت رفتار با عملكرد در آن است كه رفتار به هر گونه عمل مشخص گفته مي شود. حال آنكه عملكرد به نتيجه عمل فرد اشاره مي كند كه در ارزشيابي از ميزان يادگيري او مورد استفاده قرار مي گيرد.
عملكرد فرد از عواملي چون انگيزش و هيجان: شرايطي كه به محيط حاكم است، خستگي و بيماري متأثر مي شود. پس عملكرد فرد ممكن است شاخص نسبتاً درستي از يادگيري او باشد يا اينكه نتواند آن را به خوبي نشان دهد. براي مثال ممكن است عملكرد يك دانش آموز در جلسة امتحان تحت تأثير اضطراب ناشي از امتحان كاهش پيدا كند. اين امر نبايد سبب شود كه معلم فكر كند يادگيري صورت نگرفته يا آن عملكردي كه دانشآموز عملاً انجام مي دهد به طور دقيق منعكس كنندة يادگيري اوست. اين دانش آموز ممكن است جواب سوالها را به خوبي ياد گرفته باشد، اما اضطراب او باعث ناتواني اش در دادن جواب كامل به سوال مي شود. از اين مطلب بايد نتيجه گرفت كه براي دستيابي به ميزان واقعي يادگيري هم بايد از وسايل دقيق اندازه گيري عملكرد يادگيريندگان از قبيل آزمونها و ساير وسايل اندازهگيري عملكرد يادگيرندگان از قبيل آزمونها و ساير وسايل اندازه گيري استفاه كرد و هم عملكرد آنها را به دفعات مختلف و در شرايط متفاوت مورد سنجش قرار داد.
این فایل به همراه چکیده ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات :11