تحقیق آزمايش موئد
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
چكيده:
پژوهش انجام گرفته، اجراي مهارت سنج موئد بر روي يكي از دانش جويان رشته روانشناسي باليني به عنوان آزمودني مي باشد.
هدف از انجام اين آزمايش بررسي تأثير تكرار و تمرين بر روي عملكرد است. ابزار مهارت سنج موئد شامل يك سيم مفتولي به طول 78/1 متر و 55 حلقه است كه آزمودني بايد در دو مرحله رفت و برگشت و در هر مرحله 5 نوبت: از پايه اول به پايه دوم اين حلقه ها را منتقل كند، بعد از ده حلقه كه رد شد آزمودني فرصت استراحتي كوتاه داشته و آزمايشگر نيز زمان را ثبت مي كند.
پس از بررسي نتايج و تجزيه و تحليل، به اين نتيجه مي رسيم كه با توجه به كاهش زمان اجراي مراحل آزمايش فرضيه هاي ما در مورد افزايش كارآيي و خستگي بر اثر تكرار عمل يكنواخت به ترتيب، تأييد عددي گردند.
ضمناً اين آزمايش از نوع مطالعات مورد پژوهشي (Case study) بوده، در نتيجه نتايج حاصل از آن در مورد فرد مورد نظر و در زمان آزمايش صدق مي كند و نمي توان بدون پژوهش هاي بيشتر آن را به تمام جامعه انساني تعميم داد.
مقدمه:
در طول تاريخ طولاني تكاملي ما انسانها بدنهايمان اين توانايي را كسب كرده اند كه به پارهاي از نيازها به طور خودكار پاسخ دهند. براي مثال ما به طور خودكار نفس مي كشيم، و اگر حرارت بدنمان بيش از اندازه زياد يا كم شود، مكانيسم هايي به راه مي افتند كه منجر به عرق كردن و به دنبال آن خنك شدن بدن يا لرزيدن و بالا رفتن درجه حرارت بدن مي شوند. به همين منوال اگر قند خون كم شود كبد قند وارد خون مي كند و اين كا را تا بدانجا ادامه مي دهد تا مقدار قند خون به حد طبيعي برسد. اين فرايندهاي سازگاري خودكار «مكانيسم هاي تعادل حياتي» (homeostutic Mechanisms) نام دارند، زيرا نقش آنها حفظ تعادل فيزيولوژيكي است. علاوه بر مكانيسم هاي تعادل حياتي، ما هم چنين با باز تا بهايي زاده مي شويم كه بقاي ما را آسان مي سازند. براي مثال، اكثريت ارگانيسمهاي زنده به طور بازتابي از محرك هاي دردآور، دوري ميگزينند. هر چند كه هم مكانيسم هاي تعادل حياتي، و هم بازتابها به قصد بقاي ما كار مي كنند. اگر قرار بود كه براي ارضاي همه نيازها صرفاً به آنان متكي باشيم مدت زيادي زنده نمي مانديم. براي اينكه يكنوع جاندار به حيات خود ادامه دهد بايد نيازهاي مختلف خود مانند نياز به آب، غذا، و فعاليت جنسي را برطرف كند، و براي اين منظور بايد با محيط خود به كنش متقابل يا تعامل (interaetion) بپردازد. هيچ موجود زنده اي، اگر، ياد نمي گرفت، كه كدام اشياي محيطي را براي ارضاي نيازهاي اساسي اش به كاربرد براي مدت زيادي زنده نمي ماند. فرآيند يادگيري به جانداران امكان مي دهد به آن دسته از نيازهايشان كه از طريق مكانيسم هاي تعادل حياتي و بازتابها ارضا نمي شوند، از راه كنش متقابل با محيط برطرف كنند.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 10