بررسي و مقايسه سطح نيازهاي اساسي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

 

بخشی از متن اصلی :

فهرست مطالب

تشكرو قدرداني                                                                           الف

فهرست مطالب                                                                           ب

فهرست جداول                                                                             پ

پيشگفتار                                                                                      ت   

چكيده تحقيق                                                                                 0

فصل اول:  طرح تحقيق                                                                               د

مقدمه                                                                                                1

بيان مسئله                                                                                         3

تعريف موضوع تحقيق                                                                         4

هدفها و سؤالهاي ويژه تحقيق                                                                6

فرضيه‌هاي تحقيق                                                                               7

اهميت موضوع تحقيق                                                                          8

روش انجام تحقيق                                                                               9

محدوديتهاي تحقيق                                                                             9

پيشينه مختصري از تحقيقاتي كه تاكنون در ايران در اين زمينه انجام شده‌ است.                                                                                                                 10

فصل دوم:  سابقه موضوع تحقيق

پايه‌هاي علمي و نظريه‌هاي مربوط به مسئله مطرح شده                           11

سلسله مراتب نيازهاي پنجگانه رواني از ديدگاه مازلو                            13

خلاصه‌اي از اهم تحقيقات انجام شده با ذكر جزيئات لازم                        21

فصل سوم: روش تحقيق                                                                          24

نوع تحقيق                                                                                        24

روش آماري                                                                                     24

متغيرهاي تحقيق                                                                               24

جامعه هدف و حجم نمونه                                                                  24

ابزار سنجش                                                                                    24

شيوه نمره‌گذاري                                                                               25

اعتبار روايي پرسشنامه                                                                      25

روش نمونه‌گيري                                                                              25

ويژگيهاي نمونه                                                                                25

روش جمع‌آوري اطلاعات                                                                   26

فصل چهارم: يافته‌هاي تحقيق و تجزيه و تحليل يافته‌ها                          26

فصل پنجم: نتبجه گيري

نتيجه‌گيري                                                                                       37

محدوديتهاي تحقيق                                                                           37

ميزان تعميم‌پذيري به جامعه هدف                                                        38

پيشنهادات                                                                                        38

فهرست منابع                                                                                    39

پيوست                                                                                            40      

چكيده تحقيق

پژوهش حاضر جهت بررسي و مقايسه سطح ارضاي رواني پنج‌گانه مازلو بر روي 60 نفر از دانشجويان شاهد و 60 نفر از دانشجويان عادي انجام شده‌است. هردوگروه شاد و عادي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران واحد حصارك هستند ابزار تحقيق در اين پژوهش پرسشنامه شخصيتي مازلو مي‌باشد كه توسط ديويد لستر تهيه شده‌است دانشجويان شاهد و عادي بااستفاده  از آزمون آماريt مستقل در نيازهاي پنجگانه مازلو مورد مقايسه قرار گرفتند.

مقدار t مشاهده شده و سطح معني‌داري نيازهاي پنجگانه به شرح زير به دست آمد.

1-         نياز فيزيولوژيست 45/0=t مشاهده شده درسطح 1/0    تفاوت معني‌دار نمي‌باشد.

2-         نياز به امنيت 92/0=t مشاهده شده در سطح  1/0    تفاوت معني‌دار نمي‌باشد.

3-         نباز به تعلق و وابستگي 09/1=t مشاهده شده در سطح1/0    تفاوت معني‌دار نمي‌باشد.

4-         نياز به احترام 38/0=t مشاهه شده در سطح1/0   تفاوت معني‌دار نمي‌باشد.

5-         نياز به تحقق خويشتن( خود شكوفايي) 58/3=t مشاهده شده در سطح 1/0  تفاوت معني‌دار مي‌باشد..

بنابراين براساس اين تحقيق بين دوگروه دانشجويان شاهد و عادي فقط از نظر ارضاء نياز به تحقق خويشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادي از نظر تحقق خويشتن در سطح بالاتري قرار دارد.

 

مقدمه

يك خانواده كه شامل زن وشوهر و اطفال است بطوركلي اساس طبيعي اجتماع بشري را تشكيل مي‌دهد كودكان كه ثمرة اين ازدواجها هستند در بدو تولد داراي اجتماعات و نيازهاي مختلف و متفاوت هستند كه به تنهايي قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور كلي خانواده عامل مهمي در ارضاي نيازهاي او مي‌باشند. همچنين خانواده يكي از محيط‌هاي سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) براي رشد و تكوين شخصيت هر فرد مي‌باشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصيت و بروز اختلالات عاطفي دارد. بدون ترديد در محيط خانواده است كه كودك كم‌كم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئوليت و تفاهم را كسب مي‌نمايد. بنابراين روانشناسان و جامعه‌شناسان آموزش و پرورش معتقدند كه خانواده شايسته‌ترين محيط‌ها براي تربيت كودك بويژه در سالهاي اوائل زندگي است. در ميان پيشرفتهاي روز افزوني كه روانشناسان و دوران پزشكي در طول يك ربع قرن گذشته داشته‌است، اين حقيقت روز به روز روشنتر شده كه كيفيت و مراقبت پدر و مادر در اولين سالهاي زندگي طفل در سلامت روحي آينده او اهميت حياتي دارد. همچنين بخش عظيمي از نيازهاي كودك يا نوجوان توسط والدين مرتفع مي‌شود كه در اين ميان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصي پس از سنين نوزادي برخوردار است.

هر كودكي پس از اتمام دوران شيرخوارگي ارتباط تازه‌اي را با فرد ديگر كه پدر باشد آغاز مي‌كند. و اين ارتباط تا پايان عمر باقي است. اما در برخي مواقع به دلائلي چون جنگ، سيل، زلزله و …كودك يا نوجوان پدر خويش را از دست مي‌دهد. عدم وجود پدر در منزل و در طول حيات او موجب خلاء عاطفي براي او مي‌گردد. كه اين خلاء براي نوجوان بسيار سنگين و غيرقابل تحمل است. و جامعه بايد به ياري اين كودك بشتابد و آنان را شناسايي و هدايت و همسو با ساير افراد جامعه قرار دهد.

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

 

تعداد صفحات : 74

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1497 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 74

حجم فایل:51 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل