نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
مقدمه 1
بیان مسئله 3
ضرورت تحقیق 4
پیشینه ی تحقیق 5
تفکر خلاق 7
دیدگاه گانيه نسبت به آفرینندگی 7
ورنون 8
مایر 9
ویژگی های افراد خلاق و نوآور 9
1- سلامت فکر و روان 10
2- انعطاف پذیری 11
3- ابتکار 12
4- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی 12
مراحل تفکر خلاق 12
تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت 15
نقش معلم در پرورش خلاقیت 16
چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم؟ 18
موانع خلاقیت کدامند؟ 19
تعریف بازی 22
تاریخچه بازی در دوران زندگی انسانها 24
پذیرش خطر و کسب تجربه از راه بازی 25
انواع بازی ها 25
انواع بازی از دیدگاه پیاژه 27
فواید بازی 28
نقش بازی در یادگیری 29
مفهوم راهنمایی 30
خلاقیت کودک 30
رابطه بازی با خلاقیت 31
توصیه هایی برای والدین و مربیان 35
نتیجه گیری 37
پیشنهادات 38
چکیده 41
فهرست منابع و مآخذ 47
چکیده
آن چه انسان را از سایر موجودات متمایز ميکند، تاثیر پذیری او از تعلیم و تربیت است.
انسان در سایه ی تربیتی صحیح تکامل ميیابد و تا مرحله ای پیش ميرود که ميتوان او را انسان کامل نامید. کودکان نیروهای بالقوه ای هستند که به راحتی نقش ميپذیرند.
پیامبر اکرم (ص) در این مورد ميفرمایند:
محفوظات طفل نورس مانند نقشی است که بر سنگ رقم ميزنند.
یکی از عمده ترین هدف هایی که در تربیت مورد توجه ميباشد، پرورش روحیه ی خود باوری، اعتماد به نفس ، ابداع و تفکر خلاق ميباشد. برای خلاقیت تعاریف متعددی ارائه شده است. گاینه خلاقیت را نوعی حل مسئله ميداند.
سانتروک (2004) آفرینندگی را به این صورت تعریف نموده است: توانایی اندیشیدن درباره امور به راه های تازه و غیر معمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای مسائل.
هاير خلاقیت را توانایی حل مسائلی ميداند که فرد قبلاً آنها را نیاموخته است.
گیلفورد نخستین کسی بود که مبحث تفکر واگرا را در روانشناسی آفرینندگی مطرح کرد. در نظریه ی گیلفورد تفکر واگرا از چند عامل مختلف تهیه شده که عبارتند از:
1- سیالی (روانی): تولید تعدادی اندیشه در یک زمان معین
2- انعطاف پذیری (نرمش): تولید اندیشهها و راه حل های متنوع و غیر معمول برای یک مسئله.
3- تازگی (اصالت): استفاده از راه حل های منحصر به فرد و نو.
4- گسترش (بسط): تولید جزئیات و تعیین کاربردها
5- ترکیب: کنار هم قرار دادن اندیشه های ناهم خوان.
6- تحلیل: شکستن ساختارهای نمادین به عناصر تشکیل دهنده.
7- سازمان دادن: تغییر شکل دادن طرح ها، کارکردها و موارد استفادهها .
8- پیچیدگی: توانایی برخورد کردن با تعدادی اندیشه ی مختلف و مرتبط به طور همزمان.
مقدمه:
کودکان نیروهای بالقوه ای هستند که برای تداوم و انتقال ارزشها به نسلهای آینده باید مورد توجه قرار بگیرند. زیرا در سنین بالا به دلیل مشغله های فراوان و تحکیم تربیتهای مختلف، بسیاری از نیروها و استعدادهای بالقوه آدمی رو به خاموشی مينهد و به حرکت در آوردن آنها نیاز به مجاهده و تلاش بسیار دارد.
پیامبر اکرم (ص) در این مورد ميفرمایند:
«محفوظات طفل نورس مانند نقشی است که بر سنگ رقم ميزنند و محفوظات مرد بزرگ مانند نوشته ای بر آب است.»
تعلیم و تربیت کودکان از راه بازی و با پشتوانه ای از تعالیم ربوبی وسیله ای مؤثر برای باروری و تربیت استعدادها و خلاقیت آنان است. چنان که بیشتر روان شناسان اظهار ميدارند، بازی 70% زندگی کودکان را تشکیل ميدهد و فرهنگ غنی تربیتی اسلام نیز در احادیث و روایات متعدد، بر بازی و سرگرمی کودکان تأکید بسیار داشته است.
خانواده های سالم دارای تشکیلات هستند، برای خود برنامه هایی دارند و ميتوانند با بحرانها برخورد کنند. در چنین خانواده هایی بچه های خلاق پرورش یافته و قادر به پیدا کردن راه حلهای جدید برای مسائل خویش هستند.
یکی از عمده ترین هدفهایی که در تربیت فرزندان و بویژه نوجوانان لازم است مورد توجه باشد، پرورش روحیه خودباوری و ایجاد اعتماد به نفس و ابداع ميباشد. کسی که اعتماد به نفس نداشته باشد زبون، بیچاره و ناتوان است و نمی تواند از امکانات و استعدادهای موجود خود بهره برداری کند.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 51