تحقیق راجع به اضطراب
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب :
مقدمه 1
اضطراب در کودکان و نوجوانان 2
عوامل مؤثر بر اضطراب نوجوانان و مقابله باآن 6
نحوه رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی 7
رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان 7
رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و تر س از مستقل شدن 8
رویارویی با اضطراب ناشی از بروز رفتار پرخاشگرانه 9
انواع اضطراب 10
علل اضطراب 12
فاکتورهای روانی – اجتماعی 13
عوامل جسمانی و زیست شناختی 13
علل طبی و اثرات داروها 14
درمان اضطراب 14
درمان دارویی 15
درمان غیر دارویی 15
پیشگیری از اضطراب 16
اضطراب در ورزش 21
چرا اضطراب بر عملکرد ورزش اثر می گذارد ؟ 22
عوامل موقعیتی اضطراب 24
عوامل شخصی 24
روش های مقابله با اضطراب 25
اختلال های اضطرابی 26
تنش حرکتی 27
اختلال اضطراب منتشر و حملات وحشتزدگی 29
الگوب اضطراب بک ، اختلالات تفکر 30
عوامل مؤثر بر اضطراب امتحان 33
روشهای کاهش و درمان اضطراب امتحان 36
استفاده از شیوه های صحیح مطالعه 37
اضطراب و ترس از حضور 40
علایم اضطراب اجتماعی 41
مشکلات رفتاری اضطراب اجتماعی 43
علت اضطراب اجتماعی چیست 45
سن اضطراب اجتماعی و کمرویی 48
منابع 51
مقدمه :
همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه میکنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنشزا مضطرب میشوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است.
اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. بهطور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند احساس خالى شدن سر دل، تنگى قفسه سینه، طپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.
بررسیها نشان میدهد که اضطراب در مردها، طبقات اقتصادى مرفه و جوانان کمتر است و در زنان، افراد کمدرآمد و سالمندان بیشتر شایع میباشد.
علائم و نشانه های اضطراب
ـ عصبى بودن، آرام و قرار نداشتن
ـ تنش
ـ احساس خستگى
ـ سرگیجه
ـ تکرر ادرار
ـ طپش قلب
ـ بیحالى
ـ تنگى نفس
ـ تعریق
ـ لرزش
ـ نگرانى و دلهره
ـ بیخوابى
ـ اشکال در تمرکز حواس
ـ گوش به زنگ بودن
اضطراب در کودکان و نوجوانان
بسيارى از کودکان هنگام قرارگيرى در وضعيت جديد مثل روبرو شدن با افراد جديد، احساس اضطراب کرده و بهطور خجالتآورى به مادر و پدر، افراد فاميل و يا وابستگان به اصطلاح «آويزان» ميشوند.
معمولاً والدين ميتوانند آنها را تشويق به خروج از «منطقه امن» بکنند. هر چند بعضى از کودکان در مقابل اين شرايط مقاومت کرده و آنها را نميپذيرند. بهمنظور کمک به کودکان در اين موقعيت بايد صبر و حوصله کافى داشت بهطوريکه آنها احساس اعتماد به نفس کافى جهت مقابله با مسائلى که به نظرشان مشکل مى آيد، را کسب کنند.
بسيارى از والدين از اين احساس کودکانشان آگاه نيستند تا روزى که آنان به مشکلى برخورد ميکنند مثل روز رفتن به مدرسه و ... منشاء اين اضطراب در کودکان ناشناخته ميباشد. اغلب ترکيبى از يک ترس ناشناخته و فقدان کنترل همراه با يک طبيعت ناشى از شرم و خجالت زمينة بسيارى از اضطراب کودکان را تشکيل ميدهد.
بسيارى از شکايتهاى کودکان در دوران ابتدائى مدرسه همچون درد معده يا سوزش سر دل و يا دردهاى پراکنده ديگر، ناشى از وجود يک اضطراب نهفته در کودکان است که وجود اختلاف در خانواده و نگرانى در پدر و مادر ميتواند از علل آن باشد که اين نگرانى مستقيماً به کودک انتقال يافته و با اين شکايات بروز مى کند.
این فایل به همراه چکیده ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات : 15