تحقیق حمل و نقل
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
مقدمه
چكيده
برنامه ريزي حمل و نقل درون شهري
عرضه و تقاضا در حمل ونقل
مسائل و مشكلات حمل ونقل درون شهري
معيارهاي انتخاب نوع سيستم حمل ونقل عمومي
تعيين هزينه هاي ناشي از تراكم ترافيك در شهر مشهد
نقش پاركينگ ها بر حمل .نقل درون شهري و هزينه هاي ناشي از آن
تاثير پياده روها بر حمل و نقل درون شهري
بررسي وضعيت حمل ونقل در شهر مشهد
ارائه راهكار
چكيده
حمل و نقل درون شهري بخشي از تهسيلات شهري به شمار مي رود كه از دو بخش حمل و نقل عمومي و حمل و نقل شخصي تشكيل شده است . حمل و نقل عامل پويايي جامعه است و يكي از اهداف مهندسي ترافيك تامين حمل و نقل اقتصادي راحت و ايمن براي كالا و انسان است .(تازه هاي ترافيك – 1382،ص 58)
در مطالعات حمل و نقل سعي در ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا ست . منظور از عرضه كليه تهسيلاتي است كه براي حركت هر چه شهر عابرين پياده ووسايل نقليه در شهر ارائه مي شود مانند شبكه معابر سواره رو ، پياده رو ، چراغهاي راهنمايي ، تابلو ها و ... منظور از تقاضاي حمل و نقل ميزان حجم تردد عابرين پياده ووسايل نقليه در يك دوره زماني مشخص مبي باشد كه از گذرهاي مخصوص طراحي شده در شهر عبور ميكنند.
معييارهاي كه براي انتخاب نوع سيستم حمل و نقل عمومي در نظر گرفته مي شود شامل موارد زير مي باشد :
معيارهاي اقتصادي و بهره برداري شامل : 1. ظرفيت شبكه 2. هزينه هاي سرمايه گذاري 3. ظرفيت سيستم حمل و نقل 4. سودمندي سيستم
معيارهاي اقتصاد ملي
اثرات غير قابل سنجش
هزينه هاي ناشي از پاركينگ را مي توان در موارد زير بررسي كرد :
1. هزينه زمين : الف) هزينه تملك زمين ب) هزينه زمين براي زمين هاي كه كاربردي پاركينگ دارند .
2. هزينه آماده سازي زمين
3. هزينه هاي ثابت ماهيانه ناشي از مصرف آب ، برق ، تلفن
4. هزينه هاي پرسنلي ساليانه
هزينه هاي ناشي از تراكم ترافيك به شرح زير مي باشد : - اتلاف وقت افراد - اتلاف سوخت - هزينه هاي ناشي از تصادفات - هزينه هاي ناشي از آلودگي محيط زيست
عرضه و تقاضا در حمل و نقل :
در نظام حمل و نقل سعي در ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي حمل و نقل كلي تسهيلاتي است كه باي حركت هر چه سريعتر عابرين پياده و وسايل نقليه در شهر ارائه مي شود برخي از اين تسهيلات عبارتند از (شبكه ها بر مناسب سواره رو ،پياده رو ها ، چراغ هاي راهنمايي ،پل هاي عابر پياده ، حمل و نقل همگاني ،تابلوهاي راهنمايي)
منظور از تقاضاي حمل و نقل ميزان حجم تردد عابرين پياده و وسايل نقليه در يك دوره زماني مشخص مي باشد كه از گذرهاي مخصوص طراحي شده در شهر عبور ميكنند.
هنگاميكه بحث از تعادل بين عرضه و تقاضا به ميان مي آيد هدف ايجاد حركتي روان و با آرامش براي عابرين پياده ووسايل نقليه در سيستم عرضه شده است .
براي ايجاد تعادل عرضه و تقاضا درحمل و نقل روش هاي گوناگوني وجود دارند كه از آن جمله موارد زير قابل ذكرند:
- افزايش عرضه : منظور ازافزايش عرضه در حمل و نقل ايجاد تسهيلات بيشتر در سيستم حمل و نقل همگاني ،افزايش تابلوهاي راهنما،خط كشي معابر ،بهسازي طرح هندسي تقاطع ها ،زمان بندي تقاطع هاي چراغ دار، احداث راه هاي كمربندي ودر برخي موارد تعريض خيابان ها و… است .
- كاهش تقاضا به منظور از كاهش تقاضاي حمل و نقل استفاده از روش هايي است كه سبب كاهش نياز به حمل و نقل شود براي مثال ايجاد سيستم اطلاع رساني پيشرفته و جايگزيني آن به جاي مراجعه به مراكز اداري و خدماتي و جانمايي مناسب كاربري ها و … از اين روش ها به شمار مي آيد .
- افزايش عرضه و كاهش تقاضاي به طور همزمان (مهندسين مشاور آمودراه 1376 – صفحه 116و117)
مسائل و مشكلات حمل و نقل درون شهري
- تردد عابرين ووسايل نقليه
- كمبود پاركينگ
- تردد معلولين
- تغييرات عمده در كاربري زمين
- تصادفات
- حمل و نقل همگاني
- زيست محيطي (مهندسين مشاور آمودراه 1376 صفحه 17)
معيارهاي انتخاب نوع سيستم حمل و نقل عمومي
محدوديت هاي مختلفي ممكن است در انتخاب نو سيستم حمل و نقل وجود داشته باشد ،ليكن ،مهمترين معيارهاي انتخاب بطور كلي بشرح زيرمي باشد :
1- معيارهاي اقتصادي و بهره برداري
2- معيارهاي اقتصاد ملي
3- اثرات غير قابل سنجش
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 41