تحقیق بررسي چگونگي گذران اوقات فراغت معلمان زن در شهر ري
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
فصل اول: كليات (طرح تحقيق) 1
طرح مسئله 2
اهميت و ضرورت تحقيق 4
اهداف تحقيق 6
پيشينه تحقيق 7
فصل دوم: مرور رويكردهاي نظري 11
نگاهي اجمالي بر روند تاريخي اوقات فراغت 12
صور مختلف گذران اوقات فراغت در ايران 18
اوقات فراغت از ديدگاه اسلام 22
ادبيات موضوع تحقيق 26
اوقات فراغت از ديدگاه جامعه شناسان و انديشمندان 28
چارچوب نظري 35
فرضيه هاي تحقيق 46
انواع وقت 47
ابعاد فراغت 53
متغيرها 56
فصل سوم: روش شناسي تحقيق 57
روش تحقيق 58
تعريف مفاهيم 60
تعريف عملياتي مفاهيم 62
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات 64
تجزيه و تحليل داده ها 65
آزمون فرضيه ها 77
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات 83
نتيجه تحقيق 84
مشكلات تحقيق 90
پيشنهادات 91
منابع
ضمائم
نمونه پرسشنامه
كدنامه
چكيده
اين تحقيق جهت بررسي چگونگي گذران اوقات فراغت معلمان زن شهرري مي باشد. روش انجام اين تحقيق كتابخانه اي و ميداني مي باشد كه تعداد 40 پرسشنامه بين معلمان تعدادي از مدارس دخترانه راهنمايي و دبيرستان شهرري توزيع شد كه تمامي اين پرسشنامه ها برگردانده شدند.
اين تحقيق 6 فرضيه دارد كه عبارتند از 1) سنجش اينكه آيا بين ميزان در آمد و نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معناداري وجود دارد يا خير ؟
2) سنجش اين موضوع كه آيا بين سن و نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معناداري وجود دارد يا خير ؟ 3) سنجش اينكه آيا بين وضعيت تاهل و نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معنا داري وجود دارد يا خير ؟ 4) سنجش اين موضوع كه آيا بين سابقه و نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معناداري وجود دارد يا خير ؟ 5) سنجش اين موضوع كه آيا بين تعداد فرزندان و نحوه گذراندن اوقات فراغت رابطه معناداري وجود دارد يا خير ؟6) سنجش اين موضوع كه آيا بين رشته تدريسي و نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معنا داري وجود دارد يا خير ؟
از فرضيه هاي بالا فرضيه هاي 1 و 3 رد شدند بقيه فرضيه ها معنا دار بودند. همچنين در اين تحقيق جداول توصيفي و تحليلي نيز ترسيم شده اند.
طرح مسئله
هر موجود زنده اي براي اينكه زنده بماند نشو و نمو نمايد ، بايد كاري انجام دهد و به تناسب شرايط محيط و وضع جسمي خود ، تلاش كند. از اين نظر در ميان موجودات زنده ، انسان وضعيت پيچيده اي دارد و به عبارت ديگر انسان به اقتضاي ، شرايط اقليمي ، نوع توليد و ميزان نيازها ، به گونه اي ديگر تلاش مي كند. همچنين پايگاه اجتماعي ، عقيدتي و ايدئولوژي ، وابستگي به گروه و سازمان و يا تشكيلات مختلف و متغير هاي نظير آن ، در كيفيت و كميت تلاشهاي انساني موثر است. نوع كاري كه كشاورز دارد و حتي اندازه آن و تقسيم بنديهاي زماني مربوط به آن به كلي با نوع و ميزان فعاليت يك كارمند شهر نشين تفاوت دارد و ميزان كوششهاي ماهيگيران در محدوده سال و ماه و روز و شرايط وابسته به آن با كيفيت و كميت كار عشاير به طور كلي متفاوت است و لي آنچه به صورت واقعيت مشترك بين همه انسانها با هر شغل و حرفه و شرايط و مقتضيات گوناگون وجود دارد ، اين است كه هر انسان با توجه به شرايط خود ، به ميزاني كه بتواند نيازهاي درجه اول خود را مرتفع سازد كار مي كند ، و يا در چارچوب قانون و عرف ، انجام وظيفه مي كند ولي اين چارچوب كم و زياد مي شود ، ولي هيچ انساني وجود ندارد كه در تمام فصول و ماهها به طور شبانه روز كار كند و يا به طور كلي كار نكند.
با قبول اين واقعيت پديده اوقات فراغت مطرح مي شود ، بدين مضمون كه وقتي انسان در طول روزمره ساعاتي را كار كرد ، پس از رهايي از كار تصميم مي گيرد ، بقيه را به گونه اي سپري كند و سپري گرديدن اين اوقات به قشر خاصي منحصر نيست ، و عده اي آن را براي شكوفايي و رشد شخصيت و جمعي براي تفريح و سرگرمي و جماعتي آن را جهت استراحت سپري مي كنند.
اما موضوع بررسي در اينجا «بررسي چگونگي گذراندن اوقات فراغت معلمان است. معلمان از فعالترين حساسترين و قويترين منابع نيرو و قدرت محركي هستند كه جامعه را به پيش مي رانند و توفيق در مسيري كه بشريت در قرن بيستم و بيست و يكم پيموده متكي بر آنان بوده و خواهد بود.
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 105