تحقیق تبيين رابطه بين نقش جنسيتي مردانه و زنانه با رشته تحصيلي در دانشجويان پسر رشته هاي فني و هنر
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
فصل اول (کليات پژوهش): 1
مقدمه 1
بيان مسئله 5
ضرورت و اهميت پژوهش 7
هدف پژوهش 9
سئوالات پژوهش 9
فصل دوم (پيشينه پژوهش): 11
هويت جنسي 12
پيدايي هويت جنسي 13
نظريه طرحواره جنسي 15
نقش يابي جنسي در اوايل کودکي 17
تاثيرات ژنتيکي بر نقش يابي جنسي اوايل کودکي 18
تاثيرات محيطي بر نقش يابي جنسي اوايل کودکي 19
هويت و رفتار جنسي در اواسط کودکي 25
تاثيرات فرهنگي بر نقش يابي جنسي در اواسط کودکي 26
نقش يابي جنسي در نوجواني 27
هويت جنسي در ميان سالي 30
کليشه ها يا تصورات قالبي جنسيتي چيست؟ 33
تصورات قالبي جنسي 33
عقايد و رفتارهاي قالبي مربوط به جنسيت در اوايل کودکي 35
عقايد جنسيت کليشه اي در اواسط کودکي 36
تصورات قالبي و کليشه اي در مورد زنان 38
ويژگي هاي جنس زن 38
ويژگي هاي جنس مرد 39
ديدگاه هاي کليشه اي راجع به مردان 40
تغييرات نقش هاي مردان 41
عوامل موثر در تفويت تفاوت هاي زن و مرد 42
تفاوت هاي زن و مرد از لحاظ خلقي 47
نحوه برخورد با فشارهاي روحي و عصبي 48
تفاوت هاي مرد و زن در کمک کردن به ديگران 49
نظريه طرحواره جنسيتي 51
سازماندهي طرحواره هاي جنسيتي 51
رشد طرحواره جنسيتي 53
زنان و اقليت هاي قومي 56
حضور کمرنگ زنان در عرصه هاي مديريتي 58
وجود نگاه هاي سنتي 60
آيا زنان مي توانند رهبر باشند 62
زنان ، جرم ، خلافکاري 68
شيوه هاي سنجش مردانگي و زنانگي 74
مقياس هاي نقش جنسيت مردانه و نقش جنسيت زنانه 81
تفسير نره هاي مقياس GM وGF 83
فصل سوم (روش شناسي پژوهش): 85
طرح تحقيق 86
جامعه آماري 86
نمونه آماري 86
روش نمونه گيري 86
ابزارهاي پژوهش 86
پاياني و اعتبار 88
فصل چهارم(نتايج): 90
الف:توصيف داده هاي آماري 91
ب: تحليل داده آماري 96
فصل پنجم(بحث در نتايج): 104
بحث در نتايج 108
محدوديت ها 109
پيشنهادات 110
منابع 111
پيوست 113
چکیده
تحقیق حاضر به مقايسه ويژگيهاي شخصيتي مردانه و زنانه دردانشجویان پسر رشته ی فنی مهندسی و رشته ی هنر میپردازد. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان پسر دانشگاه هاي سطح شهر تهران هستند که از بين آنها 198 نفر به عنوان نمونه و به طور تصادفی از دو دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه تهران انتخاب شدند.
از مقیاس تکمیلی مردانگی و زنانگی آزمون MMPI-2 به عنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دانشجویان رشته ی فنی مهندسی و دانشجویان رشته هنر از نظر میزان زنانگی و مردانگی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همین طور بین دانشجویان مجرد و متاهل مورد بررسی تفاوت معنی داری دیده نشد.
بعلاوه بین دانشجویان کارشناسی و ارشد نیز از نظر میزان زنانگی و مردانگی رابطه تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین شاغلین رشته فنی مهندسی و شاغلین رشته هنر نیز تفاوت معنی داری وجود نداشت.
مقدمه:
ما همیشه زندگی را با هویت جنسی آغاز می کنیم. هنگامی که نوزادان پا به دنیای ما می گذارند، ممکن است با لباس ها و پتو های آبی برای پسر ها و صورتی برای دختر ها از آنها استقبال شود. برای تعيين یک هویت جنسیتی برای نوزاد، دیگران معمولاً سوال میکنند که کودک پسر است یا دختر. اما جنسیت با جنس زیستی متفاوت است. این تمایز در فهم اینکه چگونه نگاه ما به جنس زیستی بر هویت جنسیتی ما اثر میگذارد مهم است.
اینکه مرد بودن یا زن بودن چه معنایی در جامعه ما دارد به شدت تحت تاثیر ادراکات فرهنگی است. مثلاً برخی فعالیت ها بیشتر مردانه یا زنانه بشمار میروند. بدین ترتیب ممکن است شکار، خیاطی، جنگ یا شعر خواندن افراد، دید دیگران به آنها را تغییر دهد. به همین ترتیب، برنامه هایی که افراد در تلویزیون تماشا میکنند جنگ های خانوادگی، بازی های فوتبال و ... بر شیوه تعامل با دیگران اثر می گذارد و در بافت جنسیتی هم مشارکت می نماید.
همانطور که فرهنگ تغییر می کند، ادراک اینکه ما چه چیزی را زنانه یا مردانه تصور می کنیم هم تغییر می کند. مورخ فرهنگ، گیل بدرمن (1995) می گوید: حتی تصویر عمومی از یک بدن مردانه کامل هم تغییر کرده است. در دهه 1860، طبقه متوسط بدن مردانه ایده آل را لاغر و استخوانی میدانسته، در حالی که در سال های 1980، بدن مردانه مطلوب می بایست حجیم و با عضلاتی قوی باشد. از این جهت، بدن مردانه مانند بدن زنانه میتواند در شکلی غیر از شکل طبیعی آن و در رابطه با ادراکات مطلوب از زنانگی و مردانگی فهم شود. فهم اینکه این زن یا آن مرد بخصوص جذاب است یا نه نیازمند فهم ادراکات جنسیتی از جذابیت در یک فرهنگ است.
این فایل به همراه چکیده ،فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار میگیرد.
تعداد صفحات :126