تحقیق « بررسي محتواي كتابهاي هنر از ديدگاه معلمين هنر
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
فصل اول ـ كليات
مقدمه......................................................................................................................... 1
بيان مسئله ................................................................................................................4
اهداف تحقيق ............................................................................................................6
اهميت و ضرورت تحقيق ........................................................................................7
سوالات تحقيق ......................................................................................................10
متغيرها و تعريف عملياتي آنها ............................................................................11
فصل دوم ـ مباني نظري تحقيق
ادبيات تحقيق ........................................................................................................16
پيشينه تحقيق ......................................................................................................25
فصل سوم – روش تحقيق
نوع تحقيق .............................................................................................................29
جامعه آماري . حجم نمونه و روش نمونه گيري ..............................................29
ابزار تحقيق ............................................................................................................29
روش تجزيه و تحليل داده ها .............................................................................30
فصل چهارم ـ تجزيه و تحليل داده ها
تجزيه و تحليل داده ها ........................................................................................32
فصل پنجم ـ بررسي يافته هاي تحقيق
نتيجه گيري ...........................................................................................................48
محدوديت ها ..........................................................................................................50
پيشنهادات ..............................................................................................................51
فصل ششم ـ خلاصه تحقيق
خلاصه تحقيق ......................................................................................................53
منابع و مآخذ
فهرست منابع .........................................................................................................57
ضمائم
پرسشنامه ..............................................................................................................59
چكيده
اين تحقيق در سال 1381 با عنوان « بررسي محتواي كتابهاي هنر از ديدگاه معلمين هنر » انجام شده است در اين تحقيق سوالات زير مد نظر بوده است .
1ـ آيا اكثريت معلمين هنر قادر به تدريس محتواي كتب درسي هنر
مي باشند .
2ـ آيا بي اهميت بودن درس هنر در مدارس سبب بي تأثير شدن اين درس در روند رشد خلاقيت هاي هنري و علمي دانش آموزان شده است . جامعه آماري اين تحقيق را معلمين هنر مدارس راهنمايي آموزش و پرورش ناحيه 1 و 3 كرج تشكيل مي دهند كه تعداد آنها 120 نفر مي باشد و تعداد 80 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند .
اطلاعات مورد نياز در اين تحقيق بوسيلة پرسشنامه جمع آوري گرديده و با استفاده از روش آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است .
نتايج بدست آمده از اين تحقيق بيانگر آن است كه در تأليف كتب هنر بايد به بهره گيري از نظريات روانشناسان مسائل تربيتي كودكان و نوجوانان، استادان و نخبگان هنري ، معلمان با تجربه درامر آموزش هنر و خود دانش آموزان همت گماشت .
در رفع كمبود معلم متخصص و مجرب كوشيد و مباحث كتاب به صورت مستقيم به دانش آموزان ديكته نشود تا قوه خلاقيت دانش آموزان پرورش يابد و از شيوه هاي نوين طراحي فراتر از مداد استفاده شود ، به نقاشي آزاد بيشتر توجه شود .
بر اساس نتايج حاصله پيشنهاد مي شود :
1ـ آموزش كافي به معلمين هنر
2ـ افزايش ساعات تدريس درس هنر
3ـ فراهم آوردن مكانهاي مناسب براي آموزش كارهاي هنري و وسايل و ابزار مورد نياز
تاريخ چيست ؟ آيا تنها ياد كردن از جنگ ها و فتنه هايي است كه در ميان اقوام مختلف پيدا شد ، يا گزارش شاهان و وزيران و رئيسان است يا شمارش زلزله ها و طاعونها و قحطيها …. هرگز مورخ بزرگ و فيلسوف نامدار ابن خلدون گفته است كه فن تاريخ «انديشه و تحقيق دربارة حوادث ومبادي آنها و جستجوي دقيق براي يافتن علل آنهاست » براي شناختن آداب پژوهش و ابتكار و آفرينش آثار علمي بهترين روش و مطمئن ترين وسيله علوم تاريخ است با مطالعه اين تاريخ ، ميوة آزمايشهاي حكيمان پيشين را مي چينيم .
تاريخ علوم براي كسي كه بينديشد مايه عبرت است و براي كسي كه نپذيرد اندرز است و درس اخلاق آموزنده اي است كه ارزش دانش را در زندگي اجتماعي و لزوم پاسداري از كساني را كه به آن پرداخته اند به آدمي نشان مي دهد . چه هر نسلي همان گونه كه از ميراث علمي واكتشافي نسلهاي گذشته سود مي برد به همان گونه بر او واجب است كه اين ميراث گرانبها را حفظ كنند وبر آن بيفزايند تا آيندگان از آن سود ببرند .
و اما تمدن يك واژه عربي است كه از مدينه و مدنيت گرفته شده و در زبانهاي بيگانه در مقابل توحش قرار دارد ، در معني بسوي عقل و انسانيت و به نظم در امور زندگي و به آداب و اصول اجتماعي شهري متخلق گشتن تفسير شده است و مفهوم كلي آن عبارت از انسان به كمالات مادي ومعنوي و راه يافتن به مقصد و كمال ابدي مي باشد . اين معنوي لغوي و مفهوم واقعي ، در ملتهاي گوناگون و مكتبهاي مختلف از جمله : در نظر باستان شناسان و اقتصاديون ، جامعه شناسان و سياستمداران ، متفكرين اجتماعي و آزاديخواهان ، فلسفه و رهبران اخلاق ، به اختلاف مورد بحث واقع شده و هر كدام مطابق استنباط خود تفسير ويژه اي از آن كرده اند. اما در نظر جامعه شناسان ، تمدن به معني حالتي مترقي است كه گاهي از لحاظ زمين و گاهي از طريق نژاد وگاهي هم از علوم تقسيم مي شود و در هر حال علم و صنعت و هنر را از اركان اصلي تمدن ميدانند و تمدن اسلام و عرب عبارت از تمدن سراسر جهان در قرون وسطي و تاريخ عمومي انساني و جهان است .
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 33