تحقیق بررسي ميزان اضطراب در تيپهاي شخصيتي A و B
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
بخشی از متن اصلی :
فهرست مطالب
- چكيده تحقيق
فصل اول
- مقدمه
- بيان مسأله
- ضرورت و اهميت تحقيق
- فرضيات يا سؤالات تحقيق
- روش تحقيق
- جامعه پژوهش
- حجم نمونه
- تعريف واژهها و اصطلاحات
الف: تعريف نظري
ب: تعريف عملياتي
فصل دوم
«پيشينة تحقيق»
بخش اول:
- تعريف اضطراب و انواع آن
- شدت اضطراب
- علل و انگيزههاي اضطراب
- شيوع اضطراب
- اضطراب از ديدگاه مكاتب روانشناسي
بخش دوم:
- تعريف تيپهاي شخصيتي (مفهوم الگوهاي رفتاري A و B و توسعة آن)
- تيپ شخصيتي A و بيماريهاي جسمي
- رابطه الگوي رفتاري A و B با رفتارها و متغيرهاي ديگر
بخش سوم:
- تحقيقات انجام شده در خارج از كشور
- تحقيقات انجام شده در ايران
فصل سوم:
- روش تحقيق
- جامعه پژوهش
- نمونه پژوهش
- روش نمونهگيري
- ابزار اندازهگيري
- روايي و پايايي ابزار اندازهگيري
- روش آماري
فصل چهارم
- تجزيه و تحليل اطلاعات و دادهها
- جداول آماري
- آزمون فرضيه
فصل پنجم
بحث و نتيجهگيري
بررسي نتايج
ميزان تعميمپذيري يافتههاي پژوهش به جامعه آماري
- محدوديتهاي تحقيق
- پيشنهادات
- ضمائم
- منابع
چكيدة تحقيق:
در اين پژوهش به منظور مطالعه ميزان اضطراب در تيپ شخصيتي A و B، 20 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه تربيت معلم تهران (10 نفر تيپ شخصيتي A و 10 نفر تيپ شخصيتي B) را با كمك مقياس تيپشناسي شخصيت A و B اسپنسر رانوس (كه داراي 25 سؤال به صورت بلي- خير - نميدانم) و نيز براساس آزمون اضطرابسنج كتل مورد بررسي قرار گرفتند.
مطابق اغلب يافتههاي مطالعاتي پيشين، يافتههاي پژوهش حاضر نشان ميدهند كه در كل آزمودنيهاي تيپ شخصيتي A اضطراب بالاتري را از افراد تيپ شخصيتي B تجربه ميكنند (با اختلاف ميانگين = 8/2)
همچنين برحسب نتايج آزمون تحليل آماري t استودنت در درجه آزادي 18 = d.f و در سطح 05/0 = در جهت بررسي فرضيه 2 سوية تحقيق «كه بين ميزان اضطراب تيپ شخصيتي A و B تفاوت معنيداري وجود دارد»، يافتهها بيانگر تفاوت معنيداري بين ميزان اضطراب در 2 تيپ شخصيتي A و B ميباشند كه اين يافتهها در اين پژوهش با يافتهها و نتايج تحقيقات مشابه (نظير تحقيقات فريدمن و روزنمن (1974) يا تحقيقات پرايس (1983)) هماهنگي قابل ملاحظهاي را نشان ميدهند.
مقدمه:
با توجه به ويژگيها و تفاوتهايي كه قرون و اعصار با يكديگر دارند، قرن 17 قرن تنوير افكار و قرن 18 عصر منطق، قرن 19، قرن ترقي و پيشرفت، قرن 20 عصر اضطراب ناميده ميشود. با غلبه بر بيماريهاي جسمي كه سالها سرنوشت بشر را در اختيار داشته و بشر هر روز بيش از پيش به تأثير عوامل رواني در سعادت خوا واقف ميگردد.
استان متمدن ديگر قرباني قطعي بيماريهاي همهگير نميشود طاعون جاي خود را به گروهي از بيماريهاي رواني از قبيل: تشويش، احساس ناامني، فريبكاري و ترديد داده است.
در اطراف نامردم محنت زده و ناخشنود و مضطربي كه نيروي فكري خود را از دست داده و قادر به حل مسائل زندگي خود نيستند، بسيارند. شگفتاند كه ناراحتيهاي رواني بي شاز جميع اختلالات جسمي ديگر سلامت بشر را تهديد ميكند. گاهي اين اضطراب به طور نا گهاني و زماني به طور تدريجي ظاهر ميشود و زماني در حد چند ساعت است، اما صرفنظر از چگونگي بروز شدت و حدت آن اضطراب آن اساس و بنيادي است كه كمتر كسي با آن بيگانه است. فرد، بيپناه و درمانده است و نميتواند معنياي براي اين حالت عاطفي بيابد اما وقتي اين وهلهها و مرا حل اضطراب ظاهرو تكرار ميشوند پابرجا ميماند (دادستان، پريرخ، 1379).
با آنكه اضطراب و ناسازگاري در تمدن و فرهنگ كنوني كه بسيار توسعه يافته، معهذا مواردي در روزنامهها و نمايشنامهها به چشم ميخورد، مانند آنهايي كه در تاريخ يا ادبيات ديده ميشود، نمونههاي افراطي هستند و نمونه ناسازگاريهايي كه اطراف ما را رگفتهاند، بسيار ملايمتر از نمونههاي فوق هستند و بيشتر به صورت ناتواني در حل و مقاله با مشكلات و مسائل اجتماعي است، تا اختلالات جدي و سخت رواني (بيرجندي، پروين، 1378).
اضطراب مسألهاي است كه با ويژگيهاي شخصيتي افراد ارتباط نزديكي دارد. اين مسأله نشان ميدهد كه عواملي وجود دارند كه ارتباط بين استرس و بيماري را تحليل يا تشديد ميكند. در شرايط استرسزا، برخي عوامل در نقش متغيرهاي مداخلهگر ظاهر ميشوند، اين عوامل عبارتند از:
- شخصيت افراد
- مهارتهاي زندگي در مقابله با مسائل و بحرانها
- انگيزه در تجارب گذشته
این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار
میگیرد.
تعداد صفحات : 87