گزارش تخصصی افزایش علاقه مندي دانش آموزان به درس رياضي با روشهای جالب و منحصر بفرد
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
صداقت، اعتبار ماست
اين مقاله صرفا تبديل به Word و مرتب شده تا دانشجويان بتوانند به عنوان منابع از آن به راحتي استفاده كنند و PDF آن در سايت ها موجود مي باشد: كليك كنيد
فهرست موضوعي
چكيده :
بيان مساله و توصيف وضع موجود:
گردآوري اطلاعات ( شواهد)1:
تجزيه وتحليل وتفسير داده هاي اوليه:
انتخاب واجراي راه حل:
توصيف وضع مطلوب(شواهد 2 ):
نتيجه گيري:
پيشنهادات:
منابع و مآخذ:
چكيده :
از اوايل سال تحصيلي ، همواره رفتار دانش آموزان در زنگ رياضي، توجه من را به موضوعي از اين قرار به خود جلب ميكرد. بدان معنا كه در اين زنگ، شاهد چهره هاي درهم رفته و بي حوصله ي آنان بودم. بعضي از دانش آموزان در اين زنگ با يكديگر صحبت ميكردند، برخي از آن ها بي مورد اجازه ي بيرون رفتن از كلاس را ميگرفتند، چند تا ازدانش آموزان سرشان را روي ميز خود گذاشته چرت ميزدند. در واقع آن چه بيش از هر چيز من را متعجب ميكند، كم تحركي و بي توجهي آنان نسبت به درس رياضي بود. اما در پايان اين گزارش :
- دانش آموزان در انجام تكاليف رياضي دقت لازم را دارند.
- به درس رياضي و فعاليتهاي آن علاقه ي وافري نشان ميدهند.
- از نتايج آزمون مداد كاغذي كه حاكي از پيشرفت آنهاست، راضي هستند.
- فعاليتهاي عملكردي را به دقت انجام ميدهند.
- بيشتر دانش آموزان،تكاليف رياضي را بدون كمك گرفتن از اوليا انجام ميدهند.
- دفتر رياضي خود را، تميز و مرتب نگه داشته اند.
- به ساخت وسايل كمك آموزشي مربوط به درس رياضي علاقه زيادي نشان ميدهند.
- با روحيه ي شاد، فعاليتهاي كلاسي حاضر را انجام ميدادند.
- اولياي دانش آموزان از پيشرفت درس رياضي آنان ابراز خرسندي ميكنند.
- با كاربرد رياضي در زندگي تا حدودي زيادي آشنا هستند.
- هنگام انجام فعاليتهاي رياضي به يكديگر كمك ميكنند.
بيان مساله و توصيف وضع موجود:
مساله اي كه ذهن من را به خود مشغول كرده ، به شرح زير است: از اوايل سال تحصيلي ، همواره رفتار دانش آموزان در زنگ رياضي، توجه ما را به موضوعي از اين قرار به خود جلب ميكرد. بدان معنا كه در اين زنگ، شاهد چهره هاي درهم رفته و بي حوصله ي آنان بودم. بعضي از دانش آموزان در اين زنگ با يكديگر صحبت ميكردند، برخي از آن ها بي مورد اجازه ي بيرون رفتن از كلاس را ميگرفتند، چند تا ازدانش آموزان سرشان را روي ميز خود گذاشته چرت ميزدند.گاهي اوقات كتاب رياضيشان را نمي آوردند و هنگام انجام تمرينها و دائم در كلاس راه ميرفتند . در واقع آن چه بيش از هر چيز ما را متعجب ميكند، كم تحركي و بيتوجه ي آنان نسبت به درس رياضي بود. زيرا آنها در زنگهاي ديگر فعال و پرتحرّكند و براي انجام دادن فعاليتهاي مربوط به درسهاي ديگر ميل و رغبت زيادي از خود نشان داده و فعاليتهاي مورد نظر را به خوبي، كامل و تميز انجام ميدهند، اما دركلاس رياضي علاوه بر اين كه غيرفعال هستند، تكاليف و فعاليتهاي مربوطه را نيز كامل و مرتب انجام نمي دهند! همچنين، براي حل تمرين روي تخته ي كلاس،كسي داوطلب نمي شود، و زماني كه دانش آموزي را صدا ميزنيم تا تمريني را حل كند، چندان رغبتي براي انجام تمرين از خود نشان نمي دهد.
گردآوري اطلاعات ( شواهد)1:
الف. مصاحبه: به منظور كسب اطلاعات مفيدتر، چند سؤال را تنظيم كرديم و در زنگهاي مختلف كه وقت آزاد داشتيم، از دانش آموزان ميپرسيديم. سؤالات چنين بود:
1- به نظر شما چگونه ميشود كلاس رياضي را با نشاط كرد؟
2- به نظر شما چگونه ميشود يادگيري رياضي را برايتان آسان تر سازم؟
چند نمونه از پاسخ دانش آموزان، چنين بود:
* استفاده از تصاوير زيباي مرتبط با مفهوم درس رياضي
تجزيه وتحليل وتفسير داده هاي اوليه:
بر اساس داده هايي كه از سه روش مصاحبه،مشاهده و پرسشنامه كسب كرديم، اين داده ها را اين گونه تفسير و به اطلاعات مفيد و مورد نظر تبديل نموديم: اين مشكل يكي از مشكلات مشترك در همه كلاس ها ميباشد كه هم دانش آموزان ،هم والدينشان و هم معلمان مشتاق برطرف كردن اين مساله هستند. ما متوجه شديم كه عامل مهمي كه در بي توجهي و بي علاقگي شاگردان نسبت به درس رياضي موثر است ،خشك و بي روح بودن و انتزاعي بودن درس رياضي و همچنين نحوه تدريس معلم است كه معلم بايد با خلاقيت خود ،استفاده از ر وشهاي نوين و دانش آموز محور و فعال نمودن آنها در كلاس و نيز خارج از كلاس و كاربردي كردن مسايل و تمرينات و همچنين تلفيق اين درس با نقاشي،شعر ،اجراي نمايش و ... اين عامل مزاحم را برطرف ساخته و دانش آموزان را نسبت به اين درس علاقه مند(تر) سازد.