مبانی نظری تحقیق و سوابق پژوهشی تعاریف و مفاهیم آزمون وهنجار (فصل دوم)

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود مبانی نظری تحقیق و سوابق پژوهشی تعاریف و مفاهیم آزمون وهنجار (فصل دوم) در 30 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

تعریف آزمون
 آزمون وسیله ای است عینی و استاندارد شده که برای انداز گیری نمونه ای از رفتار یا خصایص آدمی به کار می رود.در این تعریف مراد از عینی بودن این است که روش اجراء، نمره دادن وتعبیر وتفسیر نتایج آزمون براساس قواعدی معین و مشخص صورت می گیرد و قضاوت و نظر شخصی در آن بی تأثیر است.برای هر آزمون دستورالعمل خاصی در مورد نحوه اجرا، طول مدت آزمایش ، دستورهای شفاهی ونحوه ارائه مثال ها و روش تفسیرنمره ها تهیه می شود.اصطلاح استاندارد شده بدین معناست که آزمون قبلاًدر مورد گروه نمونه ای از افراد مورد نظر، در بوته آزمایش گذاشته شده است و نتایج پژوهش های مربوط به آن از راه روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روایی  و اعتبار  آن تعیین شده است.یک آزمون خوب دارای جدول نرم یا هنجارهایی است که نمره های خام آزمون بر مبنای آن مورد تعبیر و تفسیر قرار می گیرند. مقصود از نمونه ایی از رفتار یا خصایص،آن است که در هر آزمون نمونه های کوچکی از رفتار یا خصایص فرد که به دقّت انتخاب شده است، مورد مشاهده و اندازه گیری قرار می گیرد.همچنان که یک متخصص شیمی، برای تعیین مواد محلول در آب قطره ای از آن را مورد آزمایش قرار می دهد، یک روان شناس نیز مثلاًبرای اندازه گیری استعداد ریاضی یک فرد می تواند نمونه هایی از توانایی وی را در حل مسایل،محاسبات کمی ریاضی مورد مطالعه قرار دهد.معرّف بودن  محتوای آزمون و قدرت تشخیص و پیش بینی آن بسته به این است که ماهیت و تعداد پرسش های آزمون با چه دقتی از میان پرسش های ممکن انتخاب شده و تا چه اندازه نمونه های واقعی رفتار مورد نظررا مورد سنجش قرار می دهد. به عنوان مثال،هرگاه در یک تحقیق معلوم شود که بین نمره هایی که گروهی از آزمودنی ها با پاسخ دادن به پرسش های یک آزمون فنی به دست می آورند و میزان موفقیّت آن ها در مسایل فنی همبستگی معنی دار وجود دارد، در این صورت گفته می شود که آزمون مذکور دارای قدرت تشخیص و پیش بینی است.به همین دلیل است که گفته می شود مواد آزمون ها باید با رفتار های مورد پیش بینی، مشابهت داشته باشند.علاوه بر موارد بالا، باید به این نکته مهّم اشاره کنیم که نتایج آزمون تنها در مورد گروهی از افراد یا جامعه معتبر است که این آزمون قبلاًدر مورد افراد نمونه ای استاندارد شده باشد که از نظر خصایص و متغیّرهای مؤثّر در نتایج آزمون کم و بیش مشابه گروه یا جامعه مورد نظر باشد. یکی از متغیّرهای بسیار مؤثّر در نتایج آزمون های اجرا شده عامل فرهنگی است.نتایج آزمونی که براساس عوامل فرهنگی حاکم بر جوامع غرب استاندارد شده است، نمی تواند در مورد کودکان و نوجوانان و جوانان ایرانی از اعتبار و روایی کافی برخوردار باشد،مگر این که پرسش های آن با شرایط فرهنگی ایران تطبیق داده شود و بررسی ها و تحلیل های آماری لازم در مورد نتایج حاصل از اجرای آزمون در باره گروه های نمونه ای از کودکان و نوجوانان ایرانی انجام گیرد. بنابراین یک آزمون روانی باید مثل هر وسیله اندازه گیری دیگر، ویژگی هایی داشته باشد.ویژگی های یک آزمون خوب را می توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد: ویژگی های اصلی و ویژگی های فرعی(گنجی،1385).

 آزمون های هنجاری
 آزمون های هنجاری حوزه وسیعی از دانش را اندازه گیری می کنند، وضعیت پیشرفت عمومی یک فرد معین را در رابطه با عملکرد یک گروه شناخته شده از افراد نشان می دهند.نتایج این آزمون ها ممکن است برای مقایسه ی عملکرد گروه های مختلف یا برای مقایسه ی عملکرد یک فرد یا یک گروه معین به کار بسته شود.در طبقه بندی کردن و تصمیمات مشاوره ای، معمولاًمعیارهای ارزیابی مربوط به آزمون های هنجاری را به کار می برند.این آزمون های هنجاری به متخصّص تربیتی و به روان-شناس امکان می دهد تا چگونگی کارکرد یک دانش آموز یا یک دانشجو را با گروه های معیِّنی از دانش آموزان یا دانشجویان یک شهر، استان یا کشور مقایسه کند.این آزمون ها وسیله ی تمایز افراد در سطح معیّنی از رفتار و یادگیری هستند.همین آزمون ها هستند که سؤالات دارای دشواری متوسط را جدا و سؤالات ساده ای را که همه ی افراد می توانند به آن ها پاسخ دهند، حذف می کنند.علاوه بر این ها در بررسی تست ها نیز از آزمون های هنجاری استفاده می شود.یعنی برای تصمیم گیری بر مبنای پیشرفت نسبی و گروه بندی و درجه بندی های نسبی،گروه های معیّنی از افراد تعریف و نتایج به کارگیری آزمون ها در مورد آن ها تعبیر و تفسیر می شود.در تفسیر آزمون های هنجاری،گروهی که نمره فرد با آن مقایسه می شود،گروه هنجار  نامیده می شود و آمار جمع آوری شده درباره ی این گروه را که معمولاًشامل اندازه های متوسّط عملکرد آن است، هنجار می نامند.این گروه ها و نمر های هنجارمی توانند محلّی،منطقه ای و ملّی باشد و بر حسب معیار مورد مقایسه قرار گیرد.در هر صورت در هنجارهای مورد استفاده باید معیارهایی به کار گرفته شود که مقبولیّت علمی آن ها را تضمین کند.یک نکته ی مهّم در آزمون های هنجاری این است که نمر های هنجاری را نباید با نمره های معیار  یکسان تلقی کرد.هنجارها عملکرد متوسط  یک نمونه از جمعیّت را نشان می دهد و هیچ دلالتی بر کافی بودن یا ناکافی بودن عملکرد ندارد.جریان شکل گیری یا تعیین معیارهایی برای عملکرد مطلوب، جریاین است متفاوت از تعیین هنجارها.زیرا، هنجارها وضعیّت متوسّط را نشان می دهند در حالی که معیارها یا استانداردها آنچه را که باید باشد یا آنچه را که به عنوان وضعیّت مطلوب تعیین شده است نشان می دهند(لطف آبادی، 1387).

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3164 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:55 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل