مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم اختلالات خواب (فصل دوم فایل)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم اختلالات خواب (فصل دوم پایان نامه) در 57 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری:
اختلال خواب
هر فرد در طول زندگی تجربهی زیادی با خواب و مشکلات آن پیدا میکند . در این رابطه نیازی نیست که تاکیدی جهت درک و فهم ارزش خواب در رفاه و تندرستی صورت گیرد .
اختلالات خواب از شایعترین شکایات بیمارانی است که به پزشک مراجعه می کنند . بالغین در کشورهای صنعتی دچار یکی از انواع اختلالات خواب به صورت گذرا یا دائمی هستند .( نجفی ،1379 ، 53-27)
فعالیتهای روزمره ، بطور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر مشکلات خواب قرار دارند بیماریهای خواب هم می توانند در ایجاد اختلالات طبی و روانی نقش داشته باشند و هم در اثر آنها بوجود آیند .
بیست سال پیش بسیاری از این شکایات را با داروهای خواب آور ، درمان می کردند بدون آنکه بررسیهای تشخیصی بیشتری به عمل آورند (همان منبع)
ابتدا طبقه بندی اولیه اختلالات خواب در سال 1979 در مجلهی خواب منتشر شد . این بیشتر یک طبقه بندی عملی و کاربردی بود ، و پیرامون علائم اصلی بیخوابی و پرخوابی دور می زد . هر چند در رابطهی با اختلالات مراحل خواب و نیز پاراسومنیا قسمتهای خاصی منظور شده بود .بعد از آن طبقه بندیهای بیانی دیگری که برای پزشکان مفید بود مطرح شد . در سال 1990 طبقهبندی بینالمللی اختلالات خواب ، با تکیه بر جنبههای پاتوفیزیولوژی آن مطرح شد.
طبقه بندی کلی اختلالات خواب
اختلالات خواب شامل 4 مقوله ی مهم است .
1- بدخوابیها یا دیس سومنیاها
2- پاراسومنیاها
3- اختلالات داخلی – روانپزشکی و خواب
4- اختلالات طبقه بندی ، شده فرضی خواب انواع اختلالات خواب
بیخوابی
اصطلاح بیخوابی درمواردی بکار می رود که شخص از یک نشانهی اختلال که دراین مورد ناخشنودی از مقدار یا کیفیت خواب است ،شکایت داشته باشد (اتکینسون وهمکاران ، 1384، 372)
قضاوت در اینکه فرد دچار بیخوابی هست یا نه تقریباً همیشه ، امری ذهنی است . بیشتر افرادیکه از بیخوابی شکایت دارند ،هنگام بررسی درآزمایشگاه خواب ، معلوم میشود خواب کاملاً عادی دارند .
برعکس ،برخی دیگر که از بیخوابی شکایتی ندارند ،بررسی نشان میدهد که در حد قابل تشخیص دچار اختلال خواب هستند .( تریندر، 1988) .
یکی از جنبههای سردرگم کننده در موضوع بیخوابی این است که مردم معمولاً در میزان کم خوابی خور اغراق میکنند . در پژوهشی ضمن بررسی خواب افرادیکه خود را مبتلا به بیخوابی می دانستند معلوم شد ، تنها در حدود نیمی از آنان به اندازهی 30 دقیقه درطول شب بیدار میمانند (کار سکادون ، میتلر و دمنت 1974)
شاید مسأله این باشد که بعضی از مردم ،تنها مدت زمانی را که بیدار ماندهاند به یاد می آورند و چون از خواب خود هیچ خاطرهای ندارند ، تصور میکنند اصلاً نخوابیدهاند .
_________________
.insomniu
.Toinder
. carskadon
.mitler
قسمتی از پیشینه تحقیق:
* در سال 2001 ، ANO LIGIA و همکارانش در دپارتمان فیزیولوژی و آزمایشگاه کرونر بیولوژی NOTAL در برزیل ، مطالعهای را به منظور بررسی ارتباط بین چرخهی خواب – بیداری دانشجویان پزشکی وعملکرد آکادمیک آنها انجام دادند .
در این مطالعه 36 دانشجوی پزشکی که 21 نفر پسر و 15 نفر دختر با متوسط سنی 7/20 مورد بررسی قرار گرفتند . تمامی دانشجویان برنامهی آموزشی یکسانی از روز دوشنبه تا جمعه داشتند .
داوطلبان به یک پرسشنامه Psq1 پاسخ داده و نیز گزارشی از برنامه ی 2 هفتهای از وضعیت خواب و بیداری خود ،ارائه دادند .
نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که 9/38 %دانشجویان ،کیفیت خواب نامطلوبی را در PSA1 خود گزارش نموده بودند دانشجویانی که ساعت اول بعد از ظهر و یا نزدیک ظهر ، داشتند از کیفیت خواب پایین تری برخوردار بودند همچنین بین زمان شروع خواب ، بینظمی خواب و طول مدت خواب و عملکرد آکادمیک ،ارتباط وجود داشت .
این نتایج ، مطرح کنندهی این موضوع است که الگوی زمانی افراد کیفیت چرخهی خواب بیداری آنان را تحت تاثیر قرار میدهد بی نظمی در چرخهی بیداری دانشجویان به اندازهی محرومیت از خواب روی یادگیری دانشجویان پزشکی تاثیر میگذارد . (marhand 1976).
فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
مبانی نظری نظری وپیشینه تحقیق اختلالات خواب
مراحل خواب طبیعی
الگوی EEG در خواب NON REM
EEG در مرحلهی دوم (STAGE II)
مرحلهی چهارم خواب (STAGE IV)
الگوی EEG در خواب REM
اختلال خواب
طبقه بندی کلی اختلالات خواب
بدخوابی یا دیس سومنیا
اختلالات داخلی – روانپزشکی و خواب
اختلالات فرضی یا طبقه بندی نشدهی خواب
انواع اختلالات خواب
1- بیخوابی
حمله ی خواب ( نارکوپسی)
خر خر
سندرم پاهای بیقرار
وقفهی تنفسی ( آپنه)
بررسی نظریات موجود ، پیرامون خواب
نظریات برخواسته از دیدگاه روان شناسی
نظریات برخواسته از دیدگاه زیست پزشکی و عصب شناسی
نظریات برخواسته از فلسفه و عرفان
1- دانشمندان علم روانشناسی
تعبیر خواب از دیدگاه فروید ( روان کاوی)
صرفه جویی و ذخیره انرژی در زمان خواب
بررسی آیات و احادیث ،پیرامون خواب
پیشینهی پژوهش
مطالعات مشابه داخلی
پراکندگی اختلال
آپنهی خواب
سندرم پای بیقرار
کابوس شبانه
راه رفتن در خواب
افراد فاقد اختلال
نتایج حاصل از مقایسهی دموگرافیک
مطالعات مشابه خارجی
منابع