مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم حضور ذهن و مکانیسم های آن (فصل 2)
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری:
حضور ذهن
حضور ذهن که ریشه های مفهومی آن در بودیسم قرار دارد، در سایر سنت های معنوی و دینی نیز حضوری برجسته دارد. در مسیحیت اعمال زیادی وجود دارند که می توانند به اشکال مراقبه یا عمل حضورذهن تلقی شوند. مراقبه مسیحیت اغلب در قالب عبادت، ذکر گفتن و پرستش بیان شده است (اپل و کیم اپل، 2009).
همچنین، مراقبه هسته مرکزی و قلب اسلام و دینداری عارفانه و برخی سنت های عرفانی مسلمانان (به ویژه صوفیسم) را تشکیل می دهد (نیگوسیان،2004؛ به نقل از اپل و کیم اپل، 2009).
مراقبه در اسلام مفاهیم (تفکر و تدبّر) را شامل می شود که معنای لغوی آن به معنای "تأمل و اندیشه ورزی درباره جهان" است. بنابراین، اعمال و تکالیف مراقبه ای در بسیاری از سنت های معنوی و دینی، اغلب ویژگی کلیدی دسترسی به آسمان و ملکوت را فراهم می کند (اپل و اپل، 2009).
حضور ذهن در روانشناسی و رواندرمانی نیز برای کمک به تسکین انواع مختلف آلام بشری به کار برده می شود. مهارت های حضورذهن به عنوان یک فن برای مقابله با اضطراب مورد توجه قرار گرفته اند (اپل و کیم اپل ، 2009).
تعاریف حضورذهن
همچنان که براون و ریان (2003) تعریف کرده اند حضورذهن عبارت است از "متوجه بودن به و آگاه بودن از آنچه در حال حاضر می گذرد". اپل وکیم اپل (2009) حضورذهن به عنوان "حالت ذهنی که با آگاهی متراکم از و (متمرکز بر) افکار، کنش ها یا انگیزش های فرد، مشخص و توصیف می شود"، تعریف کرده اند. ویژگی های حضورذهن شامل آگاهی پیش مفهومی و پذیرش تجربیات، تنظیم منعطف توجه، قبول و پذیرش بی طرفانه تجربه و جهت گیری به سمت اینجا و اکنون است (براون ، رایان و کرسول ، 2007).
حضورذهن به عنوان ارتقا دهنده سطوح بالای بهزیستی مفهوم سازی شده است، به ویژه ذهن آگاهی به طور مستقیم از طریق فراهم ساختن پرمایگی و غنای بیشتر، تجربه بهزیستی را پرورش می دهد و به طور غیرمستقیم از طریق تنظیم رفتار خود تنظیم گری سلامت، که توجه فزاینده و پذیرش نیازها و ارزش های شخصی و ظرفیت بالا برای عمل مطابق با آنها را شامل می شود، بهزیستی را بالا می برد (براون و ریان، 2003؛ براون و همکاران، 2007). با تمرین مهارت های آگاهی لحظه به لحظه، فرد تلاش می کند تا نسبت به الگوهای افکار، عواطف و تعامل با دیگران بینش و بصیرت پیدا کند و سپس بتواند به صورت ماهرانه پاسخ های هدفمند مفید را انتخاب کند به جای آنکه به طور خودکار با روش های خوگرفته و ناهشیار واکنش نشان دهد (تیزدیل و همکاران، 2000).
حضور ذهن، کیفیتی از هشیاری است و به طور دقیق تر توجه کردن به شیوه های خاص یعنی هدفمند، در لحظه حاضر و غیرقضاوتی است (کبات زین، 2003). حضور ذهن، به عنوان معطوف شدن توجه به لحظه حاضر و به صورت هدفمند و غیر قضاوتی، ریشه در بودیسم دارد (کبات زین، 2003) و به عنوان چشم انداز شرقی درباره حضورذهن مشخص می شود. حضورذهن مستلزم خود تنظیم گری توجه به تمرکز در حال حاضر است (بیشاپ و همکاران، 2004).
علیرغم دشواری های عملیاتی کردن حضورذهن(مانند بائر، 2003؛ براون و ریان، 2003؛ بیشاپ، 2002؛ بیشاپ و همکاران، 2004؛ کابات زین، 2003؛ هایس فلدمن، 2004)، اکثر تعاریف بر دو نکته تاکید می کنند: نکته اول آن است که حالت حضورذهن با توجه کامل به، و آگاهی از، تجربه درونی و بیرونی لحظه حاضر مشخص می شود. نکته دوم، این آگاهی با آرامش و خونسردی به کار گرفته می شود و در اینکه هر چه پدید می آید و رخ می دهد بدون قضاوت، شرح و بسط یا واکنش مورد تصدیق، پذیرش و تجربه قرار می گیرد. بنابراین، ذهن آگاهی عناصری از تنظیم توجه و جهت گیری باز و پذیرنده به توجه را در برمی گیرد (براون و ریان، 2004؛ بیشاپ، 2003؛ بیشاپ و همکاران، 2004). نکته حائز اهمیت آن است که ذهن آگاهی به کیفیت خاصی از تمرکز توجه و آگاهی هشیارانه اطلاق می شود نه به تمرین یا فن خاص.
حضورذهن و مراقبه
حضورذهن با شبکه ای از مفاهیم کلیدی پیوند خورده است. یکی از مفاهیم بودهی چیتا است که به عنوان یک رویکرد برای ارتقاء بهزیستی فرد مورد تأکید قرار گرفته است (توماس و ویک ، 2008).
مفهوم بودهی چیتا که قلب دگرگونی و تبدیل است، یکی از مفاهیم خیلی مهم در بودیسم است. اگرچه ترجمه این مفهوم سخت است، بودهی به معنی " بیدار و هشیار"، "روشن بین و روشنفکر" و "کاملاً باز و گشوده" است. چیتا به معنی"ذهن"، "قلب" یا "نگرش" است (بودیست ها بین قلب و ذهن تمایزی قائل نیستند). قلب و ذهن، کاملاً باز در مفهوم بودهی چیتا تا حدی با توانایی دوست داشتن و احساس رحم و شفقت مترادف است. توانایی برای تبدیل و دگرگونی ریشه در ذهن دارد و کلید برای ذهن، مراقبه است (توماس و ویک، 2008: 247).
قسمتی از پیشینه پژوهش:
پژوهش کارمودی و بائر (2008) در زمینه تأثیر برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سطوح ذهن آگاهی، علائم روانشناختی و پزشکی و بهزیستی نشان داد که این برنامه جنبه های مختلف ذهن آگاهی (شامل مشاهده، توصیف، کنش یا عمل آگاهانه، غیرقضاوتی و غیرواکنشی) و بهزیستی روانشناختی را به طور معنادار افزایش می دهد. همچنین برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی سطوح استرس ادراک شده، علایم و مشکلات پزشکی، علائم روانشناختی کلی، وسواس فکری-عملی، حساسیت بین شخصی، افسردگی، اضطراب، هراس، پارانویا و پسیکوزگرایی را به طور معنادار کاهش می دهد.
فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
حضور ذهن
تعاریف حضورذهن
2-5-2 حضورذهن و مراقبه
2-5-3 کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن
2-5-4 مداخلات مبتنی بر حضور ذهن
لف) پذیرش و تعهد ( ACT):
ب) شناخت درمانی مبتنی بر حضورذهن (MBCT):
پ) رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT):
2-5-5 مکانیسم های دخیل در حضورذهن
الف) نظم بخشی فیزیولوژیکی:
ب) نظم بخشی هیجانی:
ج) مواجهه و پذیرش:
د) آگاهی فراشناختی:
هـ) فقدان چسبندگی:
و) خودکارآمدی و خودمدیریتی:
ز) توجه متمرکز بر خود:
-6-1 پیشینه پژوهشی نوروفیدبک
2-6-2 پیشینه پژوهشی حضورذهن
منابع فارسی
منابع لاتین