اصول کار سازمان های یادگیرنده
دسته بندي :
🔺ترجمه و تحقیق »
رشته مدیریت (مقالات_و_تحقیقات)
تاریخچه
* یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده از واژه هایی هستند که بیش از 20 سال از طرح آنها توسط دانشمند بزرگ عرصه مدیریت و پدر یادگیری سازمانی یعنی گریس آرجیس نمیگذرد .
* سازمان یادگیرنده سازمانی است ماهر و خلاق ، دانش را به چنگ می آورد و در سر تا سر سازمان انتقال می دهد ، رفتار خود را اصلاح می کند و از تجربه گذشته یاد می گیرد و این مهم از طریق ایجاد و بسط دانش و بینش جدید و مشترک تحصیل می گردد.
مقدمه
* در عصر حاضرباتوجه به پیشرفتهای علم و فناوری و رشد تکنولوژی دانشمندان دریافتند که یادگیری رمز اساسی بقا و پایداری در سیستم رقابتی تجارت جهانی است.
* تجربیات گذشته نشان می دهد كه در هزارة سوم موفق ترین سازمان ها آن هایی هستند كه در زمرة سازمان های یادگیرنده قرار می گیرند . سازمان یادگیرنده یک نظریة جدیدمدیریتی است كه پیتر سنگه از اساتید دانشگاه MIT درسال 1991 آن را ارائه كرده است.
تعریف سازمان یادگیرنده:
سازمان يادگيرنده،سازماني است كه داراي توانايي ايجاد،كسب و انتقال دانش است و رفتار خودش راطوری تعدیل میکند که منعکس کننده دانش و دیدگاه های جدید باشد.
ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﻳﺎدﮔﻴﺮي، ﻧﻴﺎز ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﻛﻠﻴﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﻠﻘﻲ ﻣـﻲ ﺷـﻮد و در آن ﺿﻤﻦ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ آﻣﻮﺧﺘﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ آﻣﻮﺧﺘﻦ و ﺟﺬب وﺗﻮزﻳﻊ داﻧﺶ ﻧﻮ، ﺑﻪ ﺧﻠﻖ و ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﺟﺪﻳﺪ وﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺗﻤﺎﻣﻲ اﻳﻦ داﻧﺶ ﻫﺎ در رﻓﺘﺎر و ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎ ﻣﺘﺠﻠﻲ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ(ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ1383)