پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS والراند ۱۹۹۲
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS والراند ۱۹۹۲
پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند ۱۹۹۲
سازنده ابزار: والراند 1992
تعداد گویه/سوال: 28
مولفه/زیر مقیاس: انگیزش درونی و بیرونی
مقیاس/طیف: 7 درجه ای لیکرت
نمره گذاری: دارد
تفسیر: دارد
روایی: محتوایی و صوری دارد
پایایی: آلفای کرانباخ دارد
زبان: فارسی
منبع: والراند
- پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS
مقیاس انگیزش تحصیلی ، ترجمه نمونه ی انگلیسی مقیاس انگیزش تحصیلی AMS می باشد که ابتدا در فرانسه با عنوان EME طvاحی شده است . این مقیاس ، برمبنای نظریه ( خود- تعیین کنندگی ) ساخته شده و دارای 28 پرسش هفت گزینه ای است که سه بعد انگیزش درونی ، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی را می سنجد .
تعریف عملیاتی مولفه ها :
انگیزش درونی به انگیزه ای اشاره دارد که افراد را به صورت خودجوش و درونی به انجام تکلیفی خاص به حرکت وامی دارد و سوای از پاداش های بیرونی انجام خود تکلیف برای فرد ارزشمند و رضایت بخش است .محققانی همچون والرند(1992) مولفه یکپارچگی انگیزش درونی دسی و رایان (1985) را به چند زیر مولفه زیر تقسیم کرده اند .این زیر مولفه ها عبارتند از:
- انگیزش درونی برای دانستن
- انگیزش درونی برای دستاورد
- انگیزش درونی برای تجربه تحریک
اما انگیزش بیرونی به انگیزه ای اشاره دارد که افراد را به خاطر پاداش ها و تقویت های بیرونی مجبور به انجام تکلیف می نماید . وقتی افراد به صورت بیرونی برانگیخته می شوند و برای بدست آوردن چیزی بیشتر از لذت خود عمل یا تکلیف فعالیت می کنند.
مولفه ها و سوالات مربوط به هر مولفه:
- انگیزش درونی (برای دانستن):(2-9-16-23)
انگیزش درونی (برای دستاورد):(6-13-20-27)
انگیزش درونی (برای تجربه تحریک):(4-11-18-25)
2.انگیزش بیرونی (تنظیم منسجم):(3-10-17-24)
روایی :
بررسی های به عمل آمده ، توسط رابرت والرند و همکارانش نشان می دهد که روایی و پایایی نمونه انگلیسی مقیاس انگیزش تحصیلی AMS بر روی دانش آموزان دبیرستانی و نیز دانشجویان کانادایی ، مورد تایید قرار گرفته است .
پایایی:
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
نمره گذاری:
مقیاس نمره گذاری پرسشنامه که یک مقیاس 7 درجه ای می باشد ، گزینه 1 معرف آن است که عبارت ( پرسش)مربوطه اصلا با دلیل دانش آموز برای مدرسه رفتن مطابقت ندارد. گزینه های 2 الی 6 ، مطابقت کم تا زیاد و گزینه 7 مطابقت کامل با نظر دانش آموز را نشان می دهد. بدین ترتیب گزینه یا نمره 4 حد متوسط است که در نمودار با خط چین مشخص شده است.