تحقیق مفهوم خلاقیت و نوآوری در زندگی کاری

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

این تحقیق در مورد مفهوم خلاقیت و نوآوری در زندگی کاری در 50 صفحه  در قالب ورد  و شامل مقدمه،تعریف، مفهوم خلاقیت و نوآوری در زندگی کاری،خلاقیت،خلاقیت در کار،خلاقیت و نوآوری در کسب و کار ،خلاقیت در زندگی کاری، مدیران خلاق،خلاقیت در مدیریت،خلاقیت سازمانی، و...و منابع می باشد.

فهرست

مقدمه 2

تعریف خلاقیت.. 2

خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان ها 3

مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری. 4

تفاوت خلاقیت و نوآوری. 5

شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری. 7

ویژگیهای افراد خلاق و نوآور. 8

نتیجه گیری. 9

معنای خلاقیت و نوآوری. 11

ضرورت و جایگاه خلاقیت و نوآوری و رابطه آن با شکوفایی. 12

اهمیت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 13

ویژگی های اندیشه و عمل خلاقانه 14

سازمان خلاق. 18

کارکنان خلاق. 23

روش ارتباط اجباری. 37

موفقیت خلق کنید 40

چه زمانی خلاقیت رخ می‌دهد؟ 41

مثالی از نوآوری در تصمیم‌گیری. 41

منابع. 52

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

خلاقیت عملکردی برگرفته از دانش، کنجکاوی، خیال‌پردازی و ارزیابی است. هرچه دانش و کنجکاوی‌تان بیشتر باشد، ایده‌ها و الگوهای بیشتر و درنتیجه محصولات و خدمات نوآورانه‌تری خلق می‌کنید. اما دانش به‌تنهایی باعث ایجاد الگوهای نو نمی‌شود. روش‌های مختلف باید از صافی آزمون و خطا بگذرند. سپس ایده‌های نوظهور باید ارزیابی و به ایده‌های کاربردی تبدیل شوند. خلاقیت درواقع فرایند است.

تعریف خلاقیت

خلاقیت برای افراد دارای معانی مختلف است ولی عوامل مشترک در تمام این معانی این است که خلاقیت همیشه عبارت از پرداختن به عوامل قبلی با رویکرد ترکیب این عوامل در الگویی جدید و یا پرداختن به عوامل جدیدی با رویکرد خلاقانه به منظور ایجاد الگوها و ایده‌های کاربردی جدید است. 

تلاش‌های خلاقیت وسیله‌ای برای نوآوری است. خلاقیت بیشتر یک فعالیت فکری و ذهنی است و نوآوری بیشتر جنبه عملی داشته و در حقیقت محصول نهایی عمل خلاقیت است. 

تعریف‌های بسیاری از از سوی صاحبنظران در خصوص خلاقیت شده است، در این بخش برخی از این تعاریف را بررسی می‌کنیم:

طبق نظر گیلفورد خلاقیت به معنای حل یک مشکل یا سلسله‌ای از مسائل کوچک و بزرگ است. 

به نظر راجرز خلاقیت اظهار وجود و استقلال طلبی و حفظ شخصیت انسان است. 

پاپالیا خلاقیت را توانائی دیدن چیزها در یک نظر نو و معمولی، دیدن مشکلاتی که هیچکس دیگر، امکان تشخیص موجود بودن آنها را نمی دهد و سپس ارائه رهیافت‌های جدید، غیرمعمولی و اثربخش می داند. 

لوتانز استاد رفتار سازمانی، خلاقیت را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه‌ها و رهیافت‌های افراد و یا گروه‌ها در یک روش جدید، تعریف کرده است. 

از تعریف‌های عنوان شده نتیجه گیری می شود، که خلاقیت را می توان تولید ایده‌ها، رهیافت‌ها و مفاهیم اصیل، بدیع و جدیدی همراه با رفتارهای انطباق پذیر دانست.  

خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها

پیوسته این سوال مطرح است که چرا کشوری پیشرفت کرده در حالی که کشور مشابه که از نظر منابع اولیه و امکانات بهره وری دارای شرایط بهتری بوده، عقب مانده است. چه عامل مهمی در شرایط مشابه باعث پیشرفت و موفقیت بعضی (کشور - گروه - فرد) و باعث عقب ماندگـی و عملکـرد ناصحیح بعضی دیگـر مــی شود؟در سالهای اخیر، تلاشهای وسیعی به وسیله بسیاری از سازمانها برای ترغیب افراد خود به خلاقیت و نوآوری انجام گرفته است. در این مقاله مفهوم و جایگاه خلاقیت و نوآوری شرایط ایجاد این مولفه ها و هم چنین ویژگیهای افراد و سازمانهای خلاق و نوآور تبیین شده است. با بهره جویی از فنون خلاقیت و نوآوری خواهیم توانست به طریقی کارآمد و اثربخش به اهداف خود برسیم و سازمان و جامعه ای توسعه یافته و پیشرو داشته باشیم .

خلاقیت و نوآوری لازمه و پیش درآمد توسعه و پیشرفت و تعالی یک سازمـان و جامعه است و آگاهی از فنون و تکنیک های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای مدیران، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به این رشته است .

امروزه ثبات در محیط کار، جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده است و صنایع سنتی و قدیمی که جای خود را به انواع جدید و توسعه یافته آن داده است. فرصتی برای استفاده از مهارتهای قدیمی نمی گذارد و در حقیقت آینده را با تهدیدات و فرصتها مواجه ساخته است، زیرا هر اختراع و نوآوری، تغییری را پدید می آورد که می تواند به نوبه خود فرصتی را برای کسانی به وجود آورد که بتوانند از این فرصت استفاده بهینه کنند .

موسسات و سازمانهای تول

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 7631 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:197 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل