پايان نامه بررسي مقايسه اي سبك رابطه صميمانه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
چکیده تحقیق
تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی مقایسه ای سبک رابطه ی صمیمانه بین دختران و پسران دانشجوی بومی و غیر بومی است. تعداد کل نمونه های جامعه آماری 80 دانشجوی دختر و پسر بومی و غیر بومی بین24-20 سال است که از این تعداد 20 دختر و20 پسر بومی و 20 دختر و20پسر غیر بومی بوده اند.
به منظور جمع آوري اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه مقیاس دلبستگی بزرگسالان که چگونگی ارزیابی فرد از مهارتهای ارتباطی و سبک رابطه ی صمیمانه ی وی را مورد بررسی قرار می دهد و دارای 18 عبارت است، استفاده شد.
برای تجزیه وتحلیل داده ها از دوروش کلی آمار توصیفی(نمودارها و جداول مختلف توزیع فراوانی و شاخصهای مختلف مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی. بر اساس نظر دلاور(1385) به منظور مقایسه میانگین ها برای تحلیل داده ها ازروش آزمون پارامتریک t مستقل استفاده شده است.
برای رسم نمودارها وجداول نیز از برنامهEXCEL استفاده شد.
نتایج تحقیق نشان داد که:
1- بین میزان نزدیک بودن دختران وپسران تفاوت معناداری وجود ندارد.واین بدان معناست که جنسیت نمی تواند موجب تفاوت میزان نزدیکی شود.
2- بین میزان نزدیک بودن دختران بومی وغیربومی تفاوت معناداری وجود ندارد . واین بدان معناست که بومی وغیر بومی نمی تواند موجب تفاوت میزان نزدیکی در دختران بومی وغیر بومی شود.
3- بین میزان نزدیک بودن پسران بومی وغیر بومی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
4- بین میزان وابستگی دختران وپسران تفاوت معناداری وجود دارد واین بدان معناست که جنسیت می تواند موجب تفاوت میزان وابستگی شود.
5- بین میزان وابستگی دختران بومی وغیر بومی تفاوت معناداری وجود ندارد.واین بدان معناست که بومی وغیر بومی نمی تواند موجب تفاوت میزان نزدیکی در دختران بومی وغیر بومی شود.
6- بین میزان وابستگی پسران بومی وغیر بومی تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی : سبک رابطه ی صمیمانه، دانشجویان،بومی و غیر بومی
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول : معرفی تحقیق
مقدمه 1
- بیان مسئله3
2-1- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
3-1- اهداف تحقیق 7
4-1- فرضیه هاي تحقیق 8
5-1- متغیر های تحقیق و تعاریف آنان 9
فصل دوم : ادبیات تحقیق
مقدمه 11
- دلبستگي سیستم تنظیم کننده 13
2-2- نظریات دلبستگی 14
3-2- ویژگيهاي دلبستگي 16
4-2- ارزیابي دلبستگي و انواع آن 18
5-2- انواع دلبستگی 22
6-2- مفروضه هاي اساسي نظریه دلبستگي 25
7-2- عوامل موثر در پدیدآیي نوع دلبستگي 26
8-2- آیا دلبستگي ژنتیکي است؟ 29
9-2- مدل هاي فعال ساز دلبستگي 29
10-2- چگونگي اثرگذاري نظام دلبستگي در روابط اجتماعي 30
11-2- سبک دلبستگي در بزرگسالي 32
12-2- عوامل مؤثر بر دلبستگي ایمن 34
13-2- فرصت برقرار کردن رابطه نزدیک 34
14-12- کیفیت پرستاري 35
15-2- شرایط کودك 35
16-2- شرایط خانوادگی 36
17-2- تفاوت کودکان در زمینه دلبستگي 36
18-2- تاثیر نوع دلبستگي در رفتار آینده کودکان 37
19-2- دلبستگي و آسیب شناسي رواني 38
20-2- رابطه سبک هاي دلبستگي و مکانیزم هاي دفاعي 39
21-2- رابطه سبک هاي دلبستگي بامشکلات زناشویي 39
22-2- رابطه سبک دلبستگي با شرایط دشوار وتنیدگي زا 40
23-2- پیشینه تحقیق 42
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
- روش تحقیق45
2-3- جامعه آماري 45
3-3 - نمونه و روش نمونهگيري 45
4-3 - ابزار تحقيق 45
5-3 - روش تجزيه و تحليل دادهها 46
فصل چهار : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 47
1-4-آمار توصیفی 47
2-4- آمار استنباطی 52
فصل پنج : بحث و نتیجه گیری
مقدمه 58
1-5- خلاصه تحقیق 58
2-5- یافته های تحقیق 59
3-5- محدودیت های تحقیق 65
4-5- پیشنهادات 66
فهرست منابع و ماخذ 67
پیوست
فهرست جداول
عنوان صفحه
4 -1 : توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت 48
4 -2 : میانگین ،انحراف معیار،کمینه وبیشینه ی سن پاسخگویان 48
4-3 : میانگین ،انحراف معیار،کمینه وبیشینه ی نمره میزان نزدیکی ووابستگی پاسخگویان 49
4-4 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان نزدیک بودن دختران وپسران 52
4-5 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان نزدیک بودن
دختران بومی وغیر بومی 53
4-6 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان نزدیک بودن
پسران بومی وغیر بومی 54
4-7 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان وابستگی
دختران وپسران 55
4-8 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان وابستگی
دختران بومی وغیر بومی 56
4-9 : نتایج آزمون t مستقل تفاوت بین میانگین های میزان وابستگی
پسران بومی وغیر بومی 57
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-4 : در صد فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت 48
نمودار 2-4 : میانگین میزان نزدیک بودن گروههای مختلف 50
نمودار 3-4 : میانگین میزان وابستگی گروههای مختلف 50
مقدمه
ما بخش عمده ای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می کنیم و یا در فکر آن به سر می بریم هر چه بیشتر ارتباطات موثرتر و موفق تری داشته باشیم موفقیت چشمگیری به دست می آوریم.
تنها در زندگی خصوصی نیست که رفتار میان فردی مهم به شمار می آید. افراد زیادی در زمینه هایی به کار اشتغال دارند که تعامل با مردم احتمالا مهارت اصلی مورد نیاز آنهاست.سلامتی روان ما همبستگی کاملی با کیفیت روابطمان با دیگران دارد. بسیاری از دانشمندان یکی از شاخص های سلامتی را میزان برقراری و حفظ روابط و تشریک مساعی با دیگران ذکر می کنند. افرادی که بنا به دلایلی قادر به ایجاد رابطه قابل قبول نیستند، اغلب دچار اضطراب، احساس بیهودگی و انزوای روز افزون می شوند.به همین دلیل برای دور ماندن از رنج وتنهایی و آثار زیانبار آن مجبور به برقراری روابط انسانی با دیگران هستیم. آنچه ما را به عنوان یک انسان معرفی می کند،میزان تعاملی است که با دیگران داریم.با لعکس با فقدان روابط و ارتباط انسانی، انسانها از محبت یکدیگر محروم می شوند و صفات انسانی به باد فراموشی سپرده می شود.
بیان مسئله
دلبستگی، نوعی نظام تعاملی است که در آن از طریق قبول محدودیت های قابل قبول، احساس ایمنی ایجاد می شود. دلبستگی نوعی انگیزش بنیادین، ذاتی و زیست شناختی و فرایندی اجتناب ناپذیر است. محور تمام روابط انسانی است. دیدگاهی است که به تقابل فرایندهای درون فردی و برون فردی می پردازد. بنابراین شناسایی الگوهای دلبستگی در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است (سایت آفتاب)
بالبي در نظريه دلبستگي بر اين نكته تاكيد داشت كه ارتباط اوليه كودك- والد، سبك دلبستگي فرد را شكل مي دهد و بر ديدگاه فرد درباره خود، ديگران و روش سازمان دهي ارتباطات ميان فردي تاثير مي گذارد. برطبق اين نظريه، تاثير كيفيت دلبستگي در تمامي فراخناي عمر تداوم دارد و تبيين كننده تفاوت هاي فردي در زمينه روش هاي مقابله اي با آزردگي هاي دروني و تنظيم روابط ميان فردي است. بسياري از روانشناسان تحولي عقيده دارند كه احساس گرمي، اعتماد و امنيتي كه حاصل دلبستگي ايمن يا چهره اوليه دلبستگي است، زمينه كنش روانشناختي سازگارانه اي را در مراحل بعدي رشد فراهم مي كند.
ضرورت و اهمیت تحقیق
يكي از جنبه هاي مهم رشد انسان ، فرايند اجتماعي شدن اوست. ذاتي بودن زندگي جمعي در انسان ها، ضرورت تماس با ديگران را به عنوان امري گريزناپذير جلوه مي دهد.
رشد اجتماعي متضمن ارتباط سالم و منطبق با موقعيت در افراد است. اگر چه روابط اجتماعي، چگونگي برقراري و نيز ابعاد آن، عمري به درازاي حيات انسان دارند ، ليكن پژوهش عالمانه در اين زمينه را مي توان محدود به گستره زماني معيني دانست كه رشته هاي جامعه شناسي و روانشناسي، خود را به عنوان عرصه هاي علمي مطرح كردند و هر كدام بخشي از ساز و كارهاي زندگي جمعي و روابط بين فردي بشر را مورد كنكاش قرار دادند.
3- در رابطه ذاتی میان رفتار دلبستگی و تنیدگی، دلبستگی ایمن به عنوان یک عامل محافظت کننده اساسی که منجر به ارزیابی مثبت و راهبردهاي مقابله اي سازنده میشود درنظر گرفته شده است. برعکس، دلبستگی ناایمن به عنوان یک عامل خطرساز بنیادین درنظر گرفته شده است که منجر به ارزیابی منفی در راهبردهاي مقابلهاي کمتر مفید و سازنده میشود.
عواملی که در این زمینه مورد نظر می باشند عبارت اند از:
1- آیا بین میزان نزدیک بودن دختران وپسران تفاوت وجود دارد؟
2- آیا بین میزان نزدیک بودن دختران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد؟
3- آیا بین میزان نزدیک بودن پسران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد؟
4- آیا بین میزان وابستگی دختران وپسران تفاوت وجود دارد؟
5- آیا بین بین میزان وابستگی دختران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد؟
6- آیا بین میزان وابستگی پسران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد؟
اهداف تحقیق
هدف اصلی
بررسی مقایسه ای بین سبک های رابطه صمیمانه با نوع دلبستگی
اهداف جزئی
- نقش جنسیت در سبک رابطه ی صمیمانه
- نقش دوری یا نزدیکی از خانواده در سبک های رابطه صمیمانه
- نقش سن در سبک های رابطه صمیمانه
فرضیه هاي تحقیق
فرضیه ی 1: بین میزان نزدیک بودن دختران وپسران تفاوت وجود دارد.
فرضیه ی 2: بین میزان نزدیک بودن دختران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ی 3: بین میزان نزدیک بودن پسران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ی 4 : بین میزان وابستگی دختران وپسران تفاوت وجود دارد.
فرضیه ی 5: بین بین میزان وابستگی دختران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ی 6: بین میزان وابستگی پسران بومی وغیر بومی تفاوت وجود دارد.
متغیر های تحقیق و تعاریف آنان
متغیر مستقل
دختران و پسران
بومی وغیر بومی
متغیر وابسته
سبک رابطه صمیمانه
مدل ارتباط بین فردی صمیمانه بین افراد.
در این تحقیق سبک رابطه صمیمانه با آزمون مقیاس دلبستگی بزرگسال سنجیده شده است.
متغیر کنترل
سن
زاد،عمر،مدت زندگانی (فرهنگ معین).
در این پژوهش افراد 20تا24 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند.
محل سکونت
مکانی که در آن زندگی می کنند (فرهنگ معین).
در این تحقیق دانشجویان دختر و پسر شهر گرگان می باشند.
دلبستگي سیستم تنظیم کننده
دلبستگی به سیستمی تنظیم کننده اطلاق می شود، و فرض بر این است که این سیستم در درون فرد وجود دارد. هدف آن تنظیم رفتارهایی است که موجب نزدیک شدن و برقراري تماس با فردي است متمایز و حامی که تکیه گاه نامیده می شود.
البته هدف این سیستم در فرد وابسته از لحاظ روانی معطوف به ایجاد احساس امنیت است. به نظر بالبی دلبستگی در انسان در یک دوره حساس شکل می گیرد. بالبی معتقد است سیستم کنترل دلبستگی مانند ترموستات عمل میکند که داراي سنسورهایی است که دماي کنونی را اندازه گیري و آن را با یک سطح استاندارد مقایسه می کند. اگر درجه دما، پایینتر از سطح استاندارد بود، سیستم را روشن میکند، اگر دماي کنونی بالاتر از سطح استاندارد باشد، سیستم را خاموش میکند و دما را نزدیک به موقعیت مورد هدف استاندارد نگاه می دارد. بالبی اظهار داشت که این درجه دما هدف مورد نظر سیستم دلبستگی بسته به شرایط زمانی تغییر می کند. نوزاد انسان از ابتداي تولد رفتارهاي خاصی دارد که بر انگیزاننده هستند زیرا موجب نامیده میشود.