مقایسه طرحواره های فعال در آزمودنیهای افسرده با آزمودنی های مضطرب

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

چکیده

هدف: پژوهش حاضر مقایسه طرحواره های فعال در آزمودنیهای افسرده با آزمودنیهای مضطرب در دانشجویان دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی شهر رشت می باشد. روش تحقیق از نوع همبستگی و پس رویدادی مقایسه ای و مقطعی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افرادی بود که در سال 93- 92 در مراکز آموزش عالی  استان گیلان مشغول به تحصیل بوده اند که تعداد آنها حدوداً142000 نفر بوده اند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان،  تعداد 595 نفررا از دانشجویان را تشکیل می دهد. روش نمونه‌گيري در این پژوهش طبقه ای و تصادفي است. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامه DASS و طرحواره یانگ استفاده شد. در این پژوهش داده ها به سه شیوه متفاوت مورد بررسی قرار گرفتند. در شیوه اصلی که گروه های سه گانه با هم مقایسه شده اند و در شیوه دوم از رگرسیون خطی و  در شیوه سوم تحلیل شبکه عصبی استفاده شد.

یافته ها: با احتمال خطاي بين 05/0 تا 005/0 مي‌توان پذيرفت كه آزمودني‌هاي مضطرب و افسرده در طرحواره هاي تنبيه، خويشتن‌داري/خودانضباطي ناكافي، استحقاق/بزرگ‌منشي، شكست، وابستگي/بي‌كفايتي، انزواي اجتماعي بیگانگی، نقص شرم و محروميت هيجاني با هم متفاوتند و در ساير طرحواره‌ها تفاوت معناداري مشاهده نشد. تنها تفاوت دو گروه افسرده و مضطرب در طرحواره‌هاي فعال،­طرحواره استحقاق/بزرگ‌منشي است كه تفاوت اين دو گروه در اين طرحواره با 401/2- t=و­α> 050/0­معنادار است.

نتیجه گیری: یافته های فوق نشان داد که طرحواره ي ، استحقاق / بزرگ منشی  در  رابطه  با  تفاوت  طرحواره  فعال در افراد افسرده و مضطرب به طور معناداری قابل  پيش بيني بودند.

واژه های کلیدی: طرحواره، افسردگی، اضطراب

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3195 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 133

حجم فایل:2,297 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل