تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع)

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

چکیده

پژوهش حاضر با هدف  بررسی تربیت اخلاقی کودکان با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع)  مورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق ضمن ارائه تعریف مختصری از اخلاق و برداشت­های امام علی (ع) به بررسی مبانی، اصول، روش، هدف­ و همچنین بررسی صلاحیت حرفه­ای معلم برای تربیت اخلاقی کودک پرداخته‌شده است. این تحقیق از جنس اسنادی است؛ روش تجزیه تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا و نیز استنتاجی، روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه­ای با استناد به پایان­نامه­ها، و سایت­های اینترنتی و کتب مذهبی از جمله : نهج­البلاغه، قرآن و متون اسلامی است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که در مبانی تربیت اخلاقی کودکان به پرهیزگاری، اعمال عبادی، نظم حسابرسی، آزادگی، دادگری و ظلم­ستیزی، زهدورزی و زخاف فریبای دنیا، عمل صالح و خدمت به خلق، تعقل و تفکر در امور و دانش­اندوزی در اصول تربیت اخلاقی به شرایط محیط انسان، عزت، تعقل، تداوم در عمل، تذکر، فضل و عدل در روش تربیت اخلاقی به زمینه­سازی، معاشرت و مجالست، الگوسازی، احترام گذاشتن، تعافل، تزکیه و تهذیب نفس، تمرین، تکرار و عادت دادن، محاسبه، موعظه، عبرت­آموزی، عفو مبالغه، مبالغه در تشویق و توبه در اهداف تربیت اخلاقی تقوا، قناعت، سماجت و پرورش روح عدالت­خواهی و هم‌چنین در تعیین صلاحیت معلم برای تربیت اخلاقی اخلاص در نيت و عمل، تقيد به عمل صالح حسن خلق و فروتني، علو همت و عفت نفس، عالم به مقتضيات زمان، توجه به مسئولیت و ايجاد زمينه براي شکوفایی و رشد تفکر و تعقل و معنويت در متربيان مورد توجه قرار گیرد.

 

کلمات کلیدی: تربیت، تربیت اخلاقی، کودک..

 

فهرست مطالب

Contents

کلیات تحقیق.. 10

مقدمه. 11

بیان مسئله. 12

ضرورت و اهمیت تحقیق.. 13

هدف اصلی: 15

اهداف فرعی: 15

تعریف اصطلاحات... 15

تربیت.. 15

اخلاق. 15

تربیت اخلاقی.. 16

کودک.. 16

اخلاق. .16

تربیت اخلاقی.. 16

برسی ادبیات و پیشینه تحقیق.. 17

مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 17

مقدمه. 18

1-2-آشنایی با مفاهیم.. 18

1-1-2-مفهوم اصل. 18

برخی از ویژگی اصول. 19

2-1-2- مفهوم روش... 19

مفهوم تربیت... 20

تربیت از دیدگاه امام علی(ع). 22

مفهوم اخلاق.. 24

اخلاق از دیدگاه امام علی (ع). 26

اخلاق در نهج‌البلاغه. 28

اخلاق در اندیشه علوی.. 29

ساختار اخلاقی و تربیتی نهج‌البلاغه. 30

الف: اخلاق فردی.. 32

ب: اخلاق اجتماعی.. 34

تربیت اخلاقی.. 37

تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). 38

خودسازی و دگرسازی.. 39

انسان کامل.. 40

توجه به ارزش‌ها و فضیلت‌ها 40

پرهیز از دنیاپرستی.. 40

بصیرت و آگاهی.. 41

گام در مسیر هدایت... 41

مناجات‌های شبانه. 42

ترس از خدا 42

پرهیزگاری.. 43

استفاده از فرصت... 43

رابطه‌های خدایی.. 43

محبوب‌ترین بندگان.. 44

یاد خدا و آخرت... 44

حسابرسی اعمال.. 44

کامل و ایده آل.. 45

بهای انسان.. 45

آثار تقوا در انسان.. 46

پیشینه تحقیق.. 46

جمع­بندی پیشینه. 55

روش تحقیق.. 57

مقدمه. 58

3-2 نوع تحقیق.. 58

3-4 روش تحقیق.. 58

3-5 گردآوری اطلاعات... 58

3-6 ابزار تحقیق: 58

3-7 طبقه‌بندی اطلاعات... 59

3-8 استنباط اصول و روشها 59

تحلیل و استنتاج اطلاعات گردآوری شده. 59

تجزیه‌وتحلیل.. 60

مقدمه. 61

مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع). 61

1-پرهیزگاری یا تقوا 62

2-اعمال عبادی.. 62

3-نظم و حساب بررسی امور. 62

4-ازادگی، دادگری و ظلم ستیزی.. 63

5-زهدورزی و اعراض از زخارف فریبای دنیا 68

6-عمل صالح و خدمت به خلق.. 63

7-دانش اندوزی توأم با عمل. 63

سؤال دوم اصول تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی چیست؟. 64

1-اصل اصلاح شرایط محیطی کودکان. 64

2-اصل عزّت.. 65

3-اصل تعقل. 67

4-اصل تداوم در عمل. 67

5-اصل تذکر. 68

6-اصل فضل.. 76

7-اصل عدل. 70

سوال سوم: هدف تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) چیست؟ 71

تقوا 71

حکمت.. 72

عبادت.. 73

سماحت.. 74

قناعت.. 74

پرورش روح عدالت خواهی.. 75

سوال چهارم :روش تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) چیست؟ 76

1-زمینه سازی.. 77

2-معاشرت و مجالست.. 78

3-الگوسازی.. 79

4-احترام گذاشتن.. ……................81

5-تعافل....................................................................................................................................................................................82

6-تزکیه یا تهذیب نفس.......................................................................................................................................................83

7-تمرین، تکرار وعادت دادن..........................................................................................................................................84

8-محاسبه.............................................................................................................................................................................84

9-موعظه.................................................................................................................................................................................85

10-عبرت آموزی............................................................................................................................................................86

11-عفو و مبالغه....................................................................................................................................................................88

12-مبالغه در تشویق............................................................................................................................................................89

13-توبه...................................................................................................................................................................................90

شرايط احراز صلاحیت مربيگري و معلمي برای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع): 92

ویژگیهای صلاحیت حرفه­ای يک معلم برای تربیت کودکان از دیدگاه امام علی(ع) 93

بحث و نتیجه­گیری.. 98

سؤال اول.. 99

سؤال دوم. 100

سؤال سوم. 103

سؤال چهارم. 103

سؤال پنجم.. 109

محدودیت: 109

پیشنهادها 109

منابع  و مأخذ..........................................................................................................................................................................111

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

مقدمه

انسان امروزه به دلیل دوری از معنویات، مسائل ارزشی و اخلاقی با مشکلات زیادی مواجه شده است . قتل وقارت و جنگ، اعتیاد و فحشا و فساد که هرروزه در اقصی نقاط دنیا از طریق رسانه­ها شاهد آن هستیم، همگی ناشی از بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به ارزش­های اخلاقی و کم‌رنگ شدن آن در تربیت نسل جدید است. و یکی از مهم‌ترین دلایل این معضلات عدم پرداختن متفکرین و اندیشمندان تعلیم تربیت جهان به مسائل ارزشی و اخلاقی است.

بنابراین پژوهش در تربیت اخلاقی از ضرورت­های عصر حاضر به شمار می­رود و لذا در این تحقیق به برسی مبانی، اصول، هدف، روش‌های تربیت اخلاقی کودکان و صلاحیت‌های حرفه معلمی جهت تربیت کودکان در دیدگاه امام علی(ع) او که مظهر فضایل و کمالات وبرترین مربی بعد از پیامبر (ص) بوده است، پرداخته­ایم و بر اساس اهداف تحقیق که عبارت‌اند از: ارائه طرح  منسجمی از تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه حضرت و ایجاد زمینه جهت تفکر و بازاندیشی در امر پرورش اخلاق کودکان در جامعه و گردآوری دیدگاه­های  امام علی (ع) درباره اصول و روش‌های تربیت اخلاقی و صلاحیت‌های حرفه معلمی جهت تربیت کودکان.

روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی بوده و شیوه استخراج یافته­ها نیز بر اساس توصیف و مطالعه متون نهج‌البلاغه، شروح نهج‌البلاغه، احادیث مربوط به حضرت بوده است و شیوه استنتاج، تحلیل مفهومی و استنباط و تفسیر است، همچنین از نتایج تحقیق می­توان به نکات ذیل اشاره نمود. مبانی تربیت اخلاقی از منظر امیر المومنین شامل: اعمال عبادى، آزادگى، دادگرى و ظلم‌ستیزی، زهد ورزی و اعراض از زخارف فریباى دنیا، عمل صالح و خدمت به خلق، تعقل و تفکر در امور، دانش‌اندوزی توأم با عمل، اصول تربیت اخلاقی کودکان از منظر امام علی(ع) شامل: اصلاح شرایط محیط انسان، عزت، تعقل، تداوم در عمل، تذکر، فضل و عدل است. و نیز روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه ایشان عبارت‌اند از: زمینه‌سازی، الگوسازی، معاشرت و مجالست، احترام گذاشتن، تغافل، تزکیه، و تهذیب نفس، تکرار و تمرین و عادت محاسبه نفس، موعظه، عبرت‌آموزی، عفو، توبه، مبالغه در تشویق و تنبیه و مجازات است.

امیدوارم که با انجام این تحقیق گامی هرچند کوچک در جهت آشنایی با دیدگاه­های تربیت اخلافی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) را فراهم آورده باشم.

 

 

 

بیان مسئله

همان‌طور که می­دانیم دوران کودکی دوران تقسیم شاکله و تکوین شخصیت انسانی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین علت است که گفته‌اند: کودک در پنج‌سالگی، نسخه کوچک شخص جوانی است که بعداً خواهد بود. در این دوره باید با رعایت اصول تعلیم و تربیت و سازگارهای مناسب، بهره‌گیری از روش‌های دموکراتیک و پرهیز از برخوردهای قهری و تکیه‌بر ارزش‌های انسانی و ملاک‌های عاطفی به پرورش و رشد مهارت‌ها و استعدادهای کودکان و نوباوگان اقدام کرد. در آموزه‌های به یادگار مانده از پیشوایان معصوم آمده است که به فرزندانتان نماز، شنا، تیراندازی و سروده‌های عبدی را بیاموزید (اسلامی، 1379).

همان‌طور که بیان شد از دید اسلام اهمیت دوران کودکی به حدی است که تمامی پیشوایان دینی  در آموزه­های خود به این دوران توجه خاصی داشته­اند.یکی از اصولی که در دوران کودکی باید به آن توجه شود مسئله تربیت کودک است کودک تنها در پرتوی تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه­ورز به اهداف و آرمان­های خود دست می­یابد و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح می­نماید از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال را برگردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلام به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی­آید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب العین قرار دادن دیدگاه­ها و سیره عملی آنان،هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیمایند و هم در این وادی سریع‌تر گام نهد و سریع‌تر به مقصد نائل آید،ازاین‌رو معصومین(علیهم‌السلام) که از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند، بهترین و مطمئن‌ترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاه­ها و کشف و عرضه سیره تربیتی آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرضه تعلم و تربیت اسلامی است تربیت اسلامی که خود شامل چندین نوع است از قبیل تربیت اخلاقی، روانی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بین آن‌ها تربیت اخلاقی از جایگاه والایی و ضروری  برخوردار است.

در این میان، ارائه دیدگاه‌ها و سیره تربیتی امام علی (ع) که خود«ابا الائمه» و سرسلسله جانشینان به حق نبوی و سرآغاز تجلی­گاه امامت معصومین(علیم السلام) و نخستین تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است،بر ضرورت این کار می­افزاید. تعلیم و تربیت اهمیت شگفت­انگیز در زندگی انسان دارد. شکوفایی استعدادها و ارزش­های والا مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است.انسان نه تنها تربیت­پذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم و تربیت نیازمند است و اگر این فرصت را از دست دهد، چیز ارزنده­ای را برای همیشه از دست خواهد داد. تعلیم و تربیت می­تواند به رشد و ارتقای جسمی و روحانی انسان یاری کند و نیازهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و ... انسان را تأمین کند. به عبارتی تمام امور زندگی بشر با امر تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از نظر اسلام کسی که از تعلیم و تربیت بی­بهره است همچون کسی است که در بیابان خشکی سرگردان و متحیّر است و نمی­داند از کدام راه برود تا به سرمنزل مقصود برسد در تعالیم اسلامی عالی­ترین نوع توجه در مورد کودک سفارش شده است. هم­چنین مجاهدت و تلاش پدر و مادر و مربیان در راه تربیت و حسن اداره زندگی و ایجاد رفاه و حضرت علی (ع) می­فرمایند: « بهترین میراث از پدران برای فرزندان، ادب و تربیت نیکو است».

ضرورت است تربیت اخلاقی کودکان با مبانی و ارزش­های فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد  و از آنجا که جامعه ما جامعه اسلامی و پرورش مذهب شیعه است لازم است تربیت اخلاقی با فرهنگ اسلامی و شیعه هم ایستا باشد. مسئله این است باید بدانیم مؤلفه تربیت اخلاقی برای تربیت اخلاقی کودک کدام است؟

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4039 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 116

حجم فایل:324 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل