عملکرد و سازگاری خانواده های دارای نوجوان کم توان هوشی آموزش پذیر
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
چکیده
خانواده نخستین محیطی است که کودک درآن پرورش می یابد. تولدوحضور كودكي با كم تواني هوشی در هر خانواده اي مي تواند رويدادي نامطلوب و چالش زا تلقي شود و بر تمامی ابعاد خانواده تاثیر گذار باشد. هدفکلی این پژوهش بررسی مقایسه ای عملکرد وسازگاری خانواده های دارای نوجوان کمتوانهوشی استفاده کننده از خدمات توانبخشیروزانه وخانواده هاییکه از این خدمات استفاده نمی کنند می باشد.روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. در این مطالعه شیوه عملکرد خانواده از طریق پرسشنامه عملکرد خانواده مک مستر و سازگاری خانواده از طریق پرسشنامه سازگاری بل مورد سنجش قرار گرفته است ودر گروه اول 32 نفر به عنوان نمونه های آماری از طریق نمونه گیری قضاوتی یا مبتنی بر هدف انتخاب شدند. درگروه دوم ، 32 نفر که از خدمات مراکز توانبخشی استفاده نمی کنند، از طریق همتا سازی با گروه اول انتخاب شدند و داده های جمع آوری شده به وسیله آزمون t وآزمون یو من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که میانگین حل مشکل، ارتباط، پاسخدهی عاطفی، کنترل رفتار و نمره کل عملکرد خانواده در بین خانوادههایی که از خدمات توانبخشی استفاده میکنند کمتر از خانوادههایی است که از خدمات توانبخشی استفاده نمیکنند (نمرات کمتر نشان دهنده عملکرد بهتر می باشد) و به طور معناداری متفاوت است(05/0p<) و همچنین سازگاری در خانه، سازگاری اجتماعی و نمره کل سازگاری در بین خانوادههایی که از خدمات توانبخشی استفاده میکنند کمتر از خانوادههایی است که از این خدمات استفاده نمیکنند و دارای تفاوت معنادار است(05/0p<)، که نشان دهنده بهتر بودن سازگاری خانواده در بین خانوادههایی است که از خدمات توانبخشی استفاده مینمایند.نتایج تحقیق نشانمیدهد که خانواده هایی که از خدمات مراکز توانبخشی بالای 14 سال در شهرستان کاشان استفاده میکنند نسبت به خانواده هایی که از این خدمات استفاده نمی کنند در حوزه هایی از عملکرد وسازگاری نمرات بهتری از خود نشان داده اند.
واژگان کلیدی: کمتوان هوشی، عملکرد و سازگاری خانواده