بررسی عادتهای خواندن و مطالعه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
چکیده
عادتهای خواندن و مطالعه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی و اجتماعی در دانشجویان است. جایگزینی عادتهای صحیح خواندن و مطالعه برای رسیدن به یادگیری، آموزش و بالندگی دانشجویان در همه زمینهها توصیه میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی عادتهای خواندن و مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی است. در مطالعه توصیفی حاضر تعداد 313 نفر از بین 1747 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند که 353 پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامه عادتهای خواندن عبدالکریم و حسن (2006) و پرسشنامه عادتهای مطالعه (PSSH) کالج ریدوود اثر پالسانی و شارما است. روایی پرسشنامهها توسط متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه به ترتیب 96/0 و 85/0 محاسبه گردید. دادهها از طریق آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و واریانس) با نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد، دانشجویان کتب درسی را اولویت اول خود برای انواع مواد خواندنی انتخاب کردهاند. مقدار زمان خواندن یک ساعت در شبانهروز و در هفته 8-7 ساعت است؛ پاسخگویان اولین مجرا برای دستیابی به مواد خواندنی را اینترنت انتخاب کردهاند که ترجیح میدهند در هنگام شب و در خانه بخوانند؛ هدف آنها از خواندن در اولویت اول کسب اطلاعات است. عمده مشکلات دانشجویان مورد پژوهش در زمینه عادتهای مطالعه به ترتیب در زمینه برگزاری امتحانات با میانگین (365/1)، انگیزه (394/1)، تمرکز (411/1)، سازماندهی زمان (447/1)، یادآوری (459/1)، مطالعه یک فصل (523/1)، و گوش کردن و یادداشتبرداری (6/1) میباشد، بنابراین به طورکلی میتوان گفت عادتهای مطالعه دانشجویان در حد متوسط است. و به نظر میرسد دانشجویان راه و روش صحیح خواندن و مطالعه را نیاموختهاند، لذا پیشنهاد میشود که راه و روش صحیح و عادتهای مناسب خواندن و مطالعه آموزش داده شود.
واژههای کلیدی: خواندن، مطالعه، عادت خواندن، عادت مطالعه، دانشجویان