استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی فایل هابامنابع محدود
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته کامپیوتر و IT (آموزش_و_پژوهش)
استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود
تعداد صفحات :110
چکیده
مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود، در سالهای اخیر مورد تحقیق بسیاری از محققان در رشته های مختلف بوده است. در این مسئله هدف زمانبندی فعالیتهای پروژه با توجه به روابط پیشنیازی و محدودیت منابع در کمترین زمان میباشد. در این مسئله فضای جستجوی بسیار بزرگی جهت دستیابی به جواب بهینه وجود دارد و نیازمند انجام محاسبات طولانی بخصوص برای ابعاد بزرگ مسئله با محدودیتهای زیاد میشود و الگوریتمهای دقیق برای آن موثر نیستند. الگوریتم های فراابتکاری بعنوان جایگزین روشهای دقیق برای حل آن، پیشنهاد شدهاست. در این پایان نامه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل این مسئله استفاده شدهاست. این الگوریتم مبتنی بر جمعیت است که اخیرا معرفی شده است و فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را شبیه سازی میکند. همچنین برای جلوگیری از محلی شدن پاسخها از رویکرد نخبهگرایی در این الگوریتم استفاده شدهاست. از ویژگیهای این الگوریتم این است که نیازی به پارامترهای کنترلی اختصاصی الگوریتم، ندارد و فقط پارامترهای کنترلی عمومی مانند اندازه جمعیت و تعداد نسلها را شامل میگردد. الگوریتم داری دو فاز، فاز معلم و فاز فراگیر است. ابتدا تعدادی زمانبندی را بطور تصادفی بر اساس جمعیت اولیه الگوریتم ها تولید میکنیم، سپس فازهای الگوریتم را روی زمانبندی ها اعمال میکنیم بطوریکه جمعیت اولیه به طور تکراری بهبود مییابد تا به شرط توقف برسیم. همچنین تاثیر عواملی مانند اندازه جمعیت و اندازه نخبه و تعداد زمانبندیها بر الگوریتم، بررسی شده است. کارایی الگوریتم ارائه شده با دیگر الگوریتم های بکار گرفته شده در حل این مسئله، مقایسه شده است و نتایج موثر با قابلیت رقابت بالا با دیگر الگوریتم ها حاصل شده است.
فصل 1: مقدمه
1-1 مقدمه
1-2 اهداف پژوهش
1-3 ساختار پژوهش
فصل 2: مروری بر ادبیات تحقیق و تعریف مسئله
2-1 مقدمه
2- 2 زمانبندی پروژه
2-3 زمان بندی پروژه با منابع محدود
2-4 معیارهای مدل کردن مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود
2-4-1 ماهیت فعالیتها
2-4-2 نوع منبع
2-4-3 نوع روابط پیش نیازی
2-4-4 نوع تابع هدف
2-4-5 تعداد تابع هدف
2-4-6 تعداد پروژهها
2-5 مدل پریتسکر
2-6 مدل کلین
2-7 مدل آلوارز و تاماریت
فصل سوم: الگوریتم بهینهسازی مبتنی بر آموزش یادگیری
3-1 مقدمه
3-2 الگوریتمهای فراابتکاری
3-3 الگوریتم مبتنی بر آموزش- یادگیری
3-3-1 فاز معلم
3-3-2 فاز فراگیر
3-3-3 الگوریتم TLBO نخبه سالارانه
فصل چهارم: حل مسئله
4-1 مقدمه
4-2 سوابق اخیر حل مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود
4-3 حل مسئله زمانبندی با الگوریتمهای فراابتکاری سازنده
4-3-1 روش تولید زمانبندی سری
4-3-2 روش تولید زمانبندی موازی
4-3-3 روش زمانبندی پسرو و پیشرو
4-4 حل مسأله زمانبندی پروژه با منابع محدود به وسیله الگوریتم فراابتکاری بهبود
دهنده مبتنی بر آموزش- یادگیری
4-4-1 ایجاد جمعیت اولیه
4-4-2 زمانبندی اولیه با الگوریتمهای سازنده
4-4-3 زمانبندی با الگوریتم TLBOنخبه گرایانه
فصل پنجم: نتایج عددی و نتیجهگیری
5-1 مقدمه
5-2 کتابخانه PSPLIB
5-3 نتایج آزمایش اجرای الگوریتم با پیکربندیهای مختلف
5-3-1 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار ثابت
5-3-2 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار متغیر
5-3-3 تاثیر اندازه نخبه
5-3-4 تاثیر تاثیر روش زمانبدی سریال و موازی بر الگوریتم TLBO
5-4 مقایسه نتایج با دیگر الگوریتمهای فراابتکاری در حل مسئله RCPSP
5-5 نتیجه گیری
فهرست منابع
استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود
تعداد صفحات :110