فایل بررسی برانگیختگی،خوشایندی و غلبه ی کلمات به کار برده شده در عناوین مشترک تارنماهای فارسی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات به کاربرده شده در عناوین مشترک تارنماهای فارسی زبان داخل و خارج از کشور و تعیین رابطهی آن با برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کل عنوان خبر و ارزیابی خبرگزاریهای داخلی و خارجی صورت گرفت. روش مطالعه: این مطالعه به روش پیمایشی انجام شد. 6 خبر گزاری که شامل 3 خبرگزاری داخلی و 3 خبرگزاری خارجی به تفکیک تمایل به (اصولگرایی، اصلاح طلبی و خنثی) رجانیوز، مشرق نیوز خبرگزاری فارس انتخاب شدند. از خبرگزاریهای خارجی هم بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا برگزیده شدند. براین اساس نرم افزار جستجوی خبر توسط برنامهنویس طراحی شد و اخبار حوزهی بین الملل بازهی زمانی اسفندماه به صورت در دسترس بر حسب موضوع توسط پژوهشگر تفکیک شدند. 7عنوان خبری انتخاب شدکه در نهایت 3 عنوان حذف شدند. کلمات این 6 خبرگزاری در 7 عنوان مشترک تفکیک شد، طبق نظر زبانشناس حروف اضافه و افعال اسنادی حذف شدند و افعال غیراسنادی به صورت مصدر بهکار برده شدند. ارزیابی 150 کلمه از 7 عنوان خبری پیش از حذف 3 عنوان با استفاده از پرسشنامه SAMتوسط 143 آزمودنی بزرگسال در دامنهی سنی 18 تا 45 که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهبودند، انجام گرفت. یافتهها: دادههای آماری با استفاده از میانه، میانگین، همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، کرویت موچلی، مجذور خی و شفرسیتی با استفاده از نرم افزارspss نسخهی 21 تحلیل گردید. میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی این 150 کلمه محاسبه شد. برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی لغات با هم ارتباط معنیداری نداشتند. میان برانگیختگی، خوشایندی غلبهی کلمات عناوین و برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کل عنوان خبر ارتباط معناداری وجود دارد. در بازهی زمانی اسفندماه 91 از میان 6خبرگزاری مذکور، صدای آمریکا و رادیوفردا بیشترین برانگیختگی را داشتند. مشرق نیوز و بی بی سی و فارس نیوز به ترتیب از کلمات خوشایند بیشتر استفاده کردند. فارس نیوز به طورمعناداری کلمات دارای غلبهی بالا به کار برده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده با داشتن نمرهی برانگیختگی یک کلمه نمیتوان خوشایندی یا غلبهی آن کلمه را پیشبینی کرد و بالعکس. باداشتن برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی مجموع کلمات یک عنوان خبری به احتمال بالای 50 درصد میتوان در مورد برانگیختگی یا خوشایندی یا غلبهی کل آن عنوان خبری را پیشبینی کرد. از میان تارنماهای فارسیزبان داخلی و خارجی در حوزهی مسایل بین الملل بی بی سی با برانگیختگی و غلبهی کمتر و خوشایندی بیشتری از سایر خبرگزاریها، مشرق از خبرگزاریهای داخلی با بالاترین خوشایندی و رجا کمترین کلمات خوشایند را استفاده میکنند. همچنین فارس از خبرگزاری های داخلی بیشترین غلبه کلمات را به کار برده است. کلیدواژهها: برانگیختگی، خوشایندی، غلبه
فهرست مطالب صفحه
1-1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
1-2 بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-4 اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-1 اهداف اصلی………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
1-4-2 اهداف فرعی............................................................................................................................................................................................................... 5
1-5 سؤالهای پژوهشی.............................................................................................................................................................................................................. 6
6-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات…………………………………………………………………………………………………………………….. 6
آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک (SAM)………………………………………………………………………………………………………. 6
1-6-1 برانگیختگی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-6-2 خوشایندی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-6-3 غلبه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-6-4 کلمات………………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-6-5 عنوان خبری……………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-6-6 تارنما………………………………………………………………………………………………………………………………………… 8
فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 9
2-1 مقدمه.................................................................................................................................................................................................................................... 9
2-2 هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
2-3 ابعاد هیجان……………………………………………………………………………………………………………………………………… 10
2-3-1 برانگیختگی……………………………………………………………………………………………………………………………… 10
2-3-2 خوشایندی-ناخوشایندی……………………………………………………………………………………………………………….. 11
2-3-3 غلبه………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12
2-4 رسانه و تارنما…………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-5 کلمات…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 13
فصل سوم…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 17
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
3-1 مراحل اجرای طرح……………………………………………………………………………………………………………………………… 17
3-1-1 نوع مطالعه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 17
3-1-2 جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………. 17
حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 17
3-1-3 معیار های ورود به مطالعه………………………………………………………………………………………………………………… 17
3-2-3 ابزارهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… 18
پرسشنامه SAM………………………………………………………………………………………………………18
3-1-4 مکان و زمان اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. 18
3-4 روش تحلیل اطلاعات (دادهها)………………………………………………………………………………………………………………… 19
3-3 شیوهی اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 19
فصل چهارم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 20
یافته های پژوهش........................................................................................................................................................................................................................... 20
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 21
جدول 1-4: عناوین خبری با موضوع انرژی اتمی……………………………………………………………………………………………………. 24
فصل پنجم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………. 76
5-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
5-2 تفسیر یافتههای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. 76
5-3- محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………… 79
5-4- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی…………………………………………………………………………………………………………….. 80
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
پیوست شمارهی 1: پرسشنامهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی لغت خبری……………………………………………………………….. 88
پیوست شمارهی 2:جدول میانگین برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات........................................................................88
فهرست جداول صفحه
جدول 4-1-عناوین خبری با موضوع انرژی اتمی................. 23
جدول 4-2-میانههای کلمات عناوین مربوط به انرژی اتمی ...... 23
جدول 4-3- عناوین خبری با موضوع پاکستان................... 28
جدول 4-4- میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به پاکستان 29
جدول 4-5- عناوین خبری با موضوع کنیا...................... 36
جدول 4-6- میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به کنیا 36
جدول 4-7- عناوین خبری با موضوع سوریه..................... 40
جدول 4-8- میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به سوریه 40
جدول 4-9-روابط برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات منفی... 47
جدول 4-10- روابط برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات مثبت.. 47
جدول 4-11-رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به انرژی اتمی ایران............................................................. 47
جدول 4-12- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به پاکستان 47
جدول 4-13- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به کنیا 53
جدول 4-14- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به سوریه 56
جدول 4-15- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به پاکستان با کل عنوان خبر.............................................. 59
جدول 4-16- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به کنیا با کل عنوان خبر 61
جدول 4-17- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به سوریه با کل عنوان خبر 62....................................
جدول 4-18- رابطهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات راجع به انرژی اتمی با کل عنوان خبر........................................... 63
جدول 4-19-شاخصهای آماری برانگیختگی کلمات در تارنماهای مختلف فارسی 61
جدول 4-20- خلاصهی آزمون کرویت موچلی....................... 66
جدول 4-21- خلاصهی اثرات گزارش برانگیختگی در تارنماهای مختلف 67
جدول 4-22- خلاصهی آزمون کرویت موچلی....................... 69
جدول 4-23-خلاصهی اثرات گزارش خوشایندی در تارنماهای مختلف فارسی 70
جدول 4-24-شاخصهای آماری غلبهی کلمات در تارنماهای مختلف.... 71
جدول 4-25- خلاصهی آزمون کرویت موچلی....................... 71
جدول 4-26- خلاصهی اثرات گزارش غلبه در تارنماهای مختلف فارسی 72
جدول 4-27- خلاصهی آزمون کرویت موچلی....................... 73
فهرست نمودارها صفحه
نمودار 4-1-توزیع فراوانی جنسیت مخاطبان.................. 20
نمودار 4-2-توزیع فراوانی سطوح تحصیلی مخاطبان............ 21
نمودار 4-3- توزیع فراوانی قومیت مخاطبان................. 22
نمودار 4-4-میانهی برانگیختگی کلمات راجع به انرژی هستهای ایران 26
نمودار 4-5- میانهی خوشایندی کلمات راجع به انرژی هستهای ایران 27
نمودار 4-6- میانهی غلبهی کلمات راجع به انرژی هستهای ایران 28
نمودار 4-7- میانهی برانگیختگی کلمات راجع به پاکستان..... 31
نمودار 4-8- میانهی خوشایندی کلمات راجع به پاکستان....... 33
نمودار 4-9- میانهی غلبهی کلمات راجع به پاکستان.......... 34
نمودار 4-10- میانهی برانگیختگی کلمات راجع به کنیا....... 37
نمودار 4-11- میانهی خوشایندی کلمات راجع به کنیا......... 38
نمودار 4-12- میانهی غلبهی کلمات راجع به کنیا............ 39
نمودار 4-13- میانهی برانگیختگی کلمات راجع به سوریه....... 43
نمودار 4-14- میانهی خوشایندی کلمات راجع به سوریه........ 44
نمودار 4-15- میانهی غلبهی کلمات راجع به سوریه........... 45