فایل بررسی شیوه فرزندپروری والدین با عملكرد تحصيلي فرزندان آنها
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3-ضرورت پژوهش. 7
1-4-اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف اصلی. 8
1-4-2- اهداف جزیی. 8
1-5-فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعریف مفاهیم و متغیرها. 9
1-7-قلمرو تحقیق. 10
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی پژوهش
2-1- مقدمه:. 12
2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن. 12
2-3- تاريخچه ارتباط والدين و فرزندان. 14
2-4- فرزندپروری. 15
2-5-سبک های فرزندپروری. 17
2-6- انواع سبک های فرزندپروری. 19
2-6-1- سبک قاطعانه. 19
2-6-2- سبک آزادمنشانه. 21
2-6-3- سبک مستبدانه. 22
2-7- پیشینه نظری. 23
2-7-1- نظریه اریکسون. 23
2-7-2- نظريه موراي. 24
2-7-3- نظریه شیفر. 25
2-7-4- نظریه زیگلمن. 27
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون. 29
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مک کله لند. 30
2-8- پیشینه تجربی. 32
2-8-1- تحقیقات داخلی. 32
2-8-2- تحقیقات خارجی. 36
2-9-پیشنه ی نظری تحقیق. 38
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 41
3-2- طرح تحقیق. 41
3-3- جامعه ی آماری. 41
3-4- روش نمونه گیری و روش برآورد حجم نمونه. 42
3-5- ابزار اندازه گیری. 42
3-6- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها. 43
3-7- پايايي پرسشنامه سبكهاي فرزندپروري. 43
فصل چهارم: توصیف و تحلیل اطلاعات (یافته های پژوهش)
4-1 - مقدمه .. 46
4 -2- آمار توصیفی .. 46
4-3- توصیف داده ها. 47
4 -4 آمار استنباطی. 48
4-5- بررسي مدل عليتحقيق. 55
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 57
5-2- بحث و نتیجه گیری پیرامون یافته های پژوهش. 57
5-3- پیشنهادها. 62
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی. 62
5-3-2- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 62
5-4- محدودیت های پژوهش. 63
منابع و مآخذ.. 64
پیوست ها.. 71
چكيده انگليسي.. 75
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1: پايايي پرسشنامهي سبكهاي فرزندپروري. 44
جدول 4-1- انواع سبکهای فرزندپروری در بین نمونه آماری. 47
جدول 4-2 اولویتبندی انواع سبکهای فرزندپروری و آمارههاي مربوط به آنها.. 47
جدول 4-3- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری قاطعانه و عملکرد تحصیلی فرزندان.. 49
جدول 4-4- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری سهل گیرانه و عملکرد تحصیلی فرزندان.. 49
جدول 4-5- آزمون همبستگی بین سبک فرزندپروری استبدادی و عملکرد تحصیلی فرزندان.. 50
جدول 4-6 - آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار مستبدانه.. 51
جدول 4-7- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار استبدادی در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه.. 52
جدول 4-8- آزمون معناداری تفاوت بین عملکرد تحصیلی فرزندان دارای والدین همراه با رفتار سهلگیرانه در مقایسه با فرزندان دارای والدین همراه با رفتار قاطعانه.. 53
جدول 4-9-نتايج تحليل واريانس متغيرهاي مستقل و وابسته وارد شده در معادلهي رگرسيون.. 54
جدول 4-10- ميزان ضرايب استاندارد رگرسيون متغيرهاي مستقل بر عملکرد تحصیلی.. 55
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 بررسی توزیع انواع سبک های فرزندپروری. 48
چکيده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسي رابطهی بین شيوه فرزندپروري والدین با عملكرد تحصيلي دانش آموزان سال دوم دوره اول مقطع متوسطه شهر ايلام میباشد. برای دستیابی به این هدف، سوالات و فرضیاتی مطرح و از طریق پیمایشی به گردآوری اطلاعات اقدام گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان سال دوم دوره متوسطه اول به همراه والدین آنها تشکیل داده که از میان آنها و بر اساس فرمول کوکران تعداد 340 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی شيوههاي فرزندپروري دياناباومريند استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که2/65 درصد خانواده ها دارای سبک فرزندپروری قاطعانه، 4/22 درصد دارای سبک فرزندپروری استبدادی و 4/12 درصد نیز سهلگیر هستند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین سبک فرزندپروری قاطعانه والدین و عملکرد تحصیلی فرزندان بوده اما بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و سبک مستبدانه والدین با عملکرد تحصیلی فرزندان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین عملکرد تحصیلی فرزندانی که والدین آنها از سبک فرزندپروری قاطعانه استفاده میکنند بهتر از سبکهای سهلگیرانه و استبدادی بوده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره، نشان داد که 2/42 از كل تغييرات متغیر عملکرد تحصیلی، وابسته به 3 متغير ذكر شده در اين معادله ميباشد.بيشترين ميزان اثر بر متغير وابسته، مربوط به سبک مستبدانه با اندازه اثر 446/0- و كمترين ميزان اثر، مربوط به متغير سبک سهلگیرانه با اندازه اثر 076/0- است. نتايج این تحقیق نشان ميدهد كه غير موثرترين سبک فرزندپروری، روش مستبدانه است.
کلیدواژهها: فرزندپروری – سبک قاطعانه – سبک سهلگیرانه – سبک استبدادی – عملکرد تحصیلی