فایل اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                              صفحه

چکیده :...............................................................................................................................................................................1

فصل اول: موضوع پژوهش

1-1مقدمه :..........................................................................................................................................................3

1-2 بیان مسأله :..................................................................................................................................................5

1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش :..............................................................................................................9

1-4  اهداف پژوهش :.......................................................................................................................................10

1-4-1 هدف کلی :............................................................................................................................10

  1. اهداف جزئی :........................................................................................................................10

1-5 سؤال های تحقیق :....................................................................................................................................10

1-6 فرضیه های پژوهش :................................................................................................................................11

    1-6-1 فرضیه های اصلی :..........................................................................................................................11

    1-6-2 فرضیه های جانبی پژوهش :............................................................................................................11

1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات :..................................................................................................................12

1-7-1  تعاریف مفهومی :...................................................................................................................12

1-7-2 تعاریف عملیاتی :....................................................................................................................13

فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده(ادبیات و مستندات ، چارچوب ها و مبانی ، سابقه و پیشینه تحقیق)

2-1 مقدمه :.......................................................................................................................................................15

2-2 گستره نظری مسأله مورد پژوهش :............................................................................................................15

2- 2-1 مفهوم استرس :.......................................................................................................................15

2-2-2 مراحل ایجاد استرس و چگونگی تأثیرآن :................................................................................16      

2-2-3 آسیب پذیری در مقابل استرس :...............................................................................................17       

2-2-4 استرس از دیدگاه نظریات :.......................................................................................................18

2-2-5 مراحل پاسخ به استرس از دیدگاه هانس سلیه :........................................................................19

    2-2-5-1 مرحله اول- اعلام خطر :................................................................................................20

    2-2-5-2 مرحله دوم- مقاومت :.....................................................................................................20

    2-2-5-3 مرحله سوم- فرسودگی :................................................................................................20

         2-2-6 ارزیابی استرس، راهبردهای رویارویی و سازگاری روان شناختی :...........................................20

             2-2-6-1 ارزیابی استرس :..............................................................................................................22

                 2-2-6-1-1 ارزیابی اولیه :.........................................................................................................22

                 2-2-6-1-2 ارزیابی ثانویه :.......................................................................................................23

            2-2-6-2 رویارویی با تهدید :..........................................................................................................24

       2-2-7 مقابله با استرس :.........................................................................................................................25

           2-2-7-1 مقابله ی مسأله محور :.......................................................................................................25

           2-2-7-2 مقابله ی هیجان محور :......................................................................................................25

      2-2-8 مهارت های مقابله با استرس در مدل جرابک :.............................................................................26

         2-2-8-1 مهارت های معطوف به حل مسأله :.....................................................................................27

         2-2-8-2 مهارت های هیجانی :...........................................................................................................27

     2-2-9 راه های مقابله با استرس :..............................................................................................................27

        2-2-9-1 مهارت های رفتاری :.............................................................................................................28

            2-2-9-1-1  سلامتی و توانایی :......................................................................................................28

            2-2-9-1-2 تعامل های اجتماعی مثبت :.........................................................................................29

            2-2-9-1-3 مدیریت زمان :.............................................................................................................29

            2-2-9-1-4 روش تنفسی :..............................................................................................................29

        2-2-9-2 مهارت های شناختی :............................................................................................................30

            2-2-9-2-1 افکار مثبت :.................................................................................................................30

            2-2-9-2-2 توانایی حل مسأله :.......................................................................................................30

            2-2-9-2-3 منبع کنترل :..................................................................................................................30

            2-2-9-2-4  کمک حرفه ای :..........................................................................................................31

       2-2-9-3 منابع اجتماع :...........................................................................................................................31

           2-2-9-3-1 حمایت اجتماعی :..........................................................................................................31

           2-2-9-3-2  امکانات مالی : .............................................................................................................31

      2-2-10 استرس و راهبردهای مقابله با آن :...............................................................................................32

2-2-2 عملکرد تحصیلی :.................................................................................................................................34

   2-2-2-1 مفهوم عملکرد تحصیلی :..............................................................................................................34

   2-2-2-2 عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی :.................................................................................................36

     2-2-2-2-1 عوامل فردی :.........................................................................................................................36

     2-2-2-2-2 عوامل خانوادگی و اجتماعی :................................................................................................36

     2-2-2-2-3 عوامل آموزشگاهی :...............................................................................................................36

     2-2-2-2-4 جنس :....................................................................................................................................36

  2-2-2-3 مفهوم پیشرفت یا موفقیت تحصیلی :.............................................................................................37

  2-2-2-4 عوامل مؤثر بر پيشرفت و افت تحصيلي :.......................................................................................39

  2-2-2-5 عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان :.........................................................................39     

2-3 بررسی پیشینه مطالعاتی :............................................................................................................................41

    2-3-1 پژوهش های انجام شده در خارج کشور :........................................................................................41

    2-3-2 پژوهش های انجام شده در ایران :....................................................................................................43

فصل سوم : روش  اجرای تحقیق

3-1 مقدمه :......................................................................................................................................................49

3-2 نوع پژوهش:.............................................................................................................................................49

3-3 جامعه آماري :......................................................................................................................................... 50

3-4 نمونه و روش نمونه گيري :......................................................................................................................50

3-5 ابزار پژوهش :...........................................................................................................................................50

3-5-1. پرسشنامه مهارت های مقابله و مدیریت استرس................................................................................  50

3-6  شرح مراحل تحقیق :................................................................................................................................51

3-7 طرح مداخله و  محتوای جلسات آموزش :...............................................................................................51

3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :...............................................................................................................54

فصل چهارم : تجزيه و تحليل و بیان نتایج حاصل از تحقیق

4-1 مقدمه :......................................................................................................................................................56

4-2 یافته های توصیفی پژوهش :.....................................................................................................................56

     4-2-1 سن :...............................................................................................................................................56

    4-2-2وضعیت تأهل :..................................................................................................................................58

4-3 پیش فرض های آماری :............................................................................................................................60

4-4  یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش :...............................................................................................64

     4-4-1 فرضیه اول :....................................................................................................................................64

     4-4-2 فرضیه دوم :....................................................................................................................................65

     4-4-3 فرضیه سوم :...................................................................................................................................66

     4-4-4 فرضیه چهارم :................................................................................................................................67

     4-4-5 فرضیه فرعی اول :..........................................................................................................................68

     4-4-6 فرضیه فرعی دوم :..........................................................................................................................69

فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی                                                                         

5-1 مقدمه :.......................................................................................................................................................71

5-2 یافته های اصلی :.......................................................................................................................................71

5-3 تبیین فرضیه های جانبی پژوهش :.............................................................................................................74

5-4 محدودیت های پژوهش :..........................................................................................................................76

5-5 پیشنهادهای پژوهشی :...............................................................................................................................76

5-6 پیشنهادهای کاربردی :...............................................................................................................................77

 

 

منابع

منابع فارسی :...............................................................................................................................................79

           منابع غیرفارسی  :..........................................................................................................................83

  پیوست

             پیوست الف :.....................................................................................................................................91

      چکیده انگلیسی :........................................................................................................................................96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

صفحه                                                                                                                      عنوان

جدول 3-1. دياگرام طرح پژوهش :..................................................................................................................49

جدول4-1. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب سن :..........56

جدول4-2. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب سن :.....57

جدول 4-3. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت

تاهل :.................................................................................................................................................................58

جدول4-4. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت

تاهل :.................................................................................................................................................................59

جدول4-5. نتايج آزمون لوين جهت بررسي تساوي واريانس نمرات گروه آزمايش و گواه در مرحله پس آزمون :..........................................................................................................................................................................60

جدول 4-6. نتایج پیش فرض تحلیل کواریانس در متغیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس برای همگنی

شیب رگرسیون :................................................................................................................................................61

جدول 4-7. نتایج پیش فرض تحلیل کواریانس در متغیر پیشرفت تحصیلی :...................................................63

جدول 4-8. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر گروه آزمايش و گواه :..............................................................................................................64

جدول 4-9. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر گروه آزمايش و گواه :............................................................................................................65

جدول 4-10. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مهارت های مقابله ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر گروه آزمايش و گواه :........................................................................................................................................66

جدول4-11. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر گروه

آزمايش و گواه :.................................................................................................................................................67

جدول 4-12. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان پسرگروه آزمايش و گواه :.................................................................................................................................68

جدول 4-13. نتايج تحليل كوواريانس تأثير مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان دختر گروه آزمايش و گواه :..............................................................................................................................69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

صفحه                                                                                                                           عنوان

 

نمودار 4-1. نمودار ستونی توزیع درصد افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب سن :...........................57

نمودار 4-2. نمودار ستونی توزیع درصد افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب سن والدین :..........58

نمودار 4-3. نمودار ستونی توزیع درصد افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت تاهل :.......59

نمودار 4-4. نمودار ستونی توزیع درصد افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت تاهل :.......60

نمودار 4-5. هم خطی بودن رگرسیون برای انجام تحلیل کواریانس برای متغیر مهارت های مقابله و مدیریت

استرس :.............................................................................................................................................................62

نمودار 4-6. هم خطی بودن رگرسیون جهت انجام تحلیل کواریانس برای پیشرفت تحصیلی :........................63

 

 

چکیده:

     هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت استرس، طی 8 جلسه هفتگی در شهر بندرعباس انجام شد. مهارت های مقابله و مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری شد. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر (001/.P<، 62/32=F) و دختر(001/.P<، 18/26= F) موثر بوده است. و همچنین آموزش مهارت های مقابله ای نیز توانست بین گروه های آزمایش و گواه تفاوت معناداری ایجاد نماید و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش را افزایش دهد(001/.=p، 67/7= F). در ادامه اثربخشی آموزش مدیریت استرس نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که میانگین عملکرد تحصیلی گروه آزمایش افزایش یافته و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار شده است(002/.=p، 78/8= F).

واژه های کلیدی: آموزش مهارت های مقابله، مدیریت استرس، عملکرد تحصیلی.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3086 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 117

حجم فایل:1,488 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل