فایل کیفیت سود در قبل و بعد خصوصی سازی شرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد.

چکیده:

تحقيق حاضر ،به منظور فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تاثیر "خصوصی سازی " بر کیفیت سود شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  صورت پذیرفته است. قلمرو مكاني اين تحقيق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زماني آن سال 1382 تا سال 1392 مي باشد. به منظور آزمون فرضيه ها، به روش حذف سيستماتيك، نمونه ايي به حجم 43  شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اخذ گرديد. جهت آزمون فرضيات تحقيق، از رگرسيون خطي چند متغيره و آزمون t-test استفاده شد . نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل داده ها بیانگرعدم وجود رابطه بین خصوصی سازی و کیفیت سود است. به ديگر بيان، نتایج تحقیق نشان داد که خصوصی سازی که فرآیندی مهم در زمینه بهبود وضعیت بازار سرمایه به شمار می رود، هیچ تاثیری بر کیفیت سود ندارد.
کلید واژه: خصوصی سازی، کیفیت سود ، اقلام تعهدی اختیاری
فهرست مطالب
عنوان    صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-  مقدمه ...............................................................................................................
1-2-  بیان مسئله تحقیق  ............................................................................................
1-3-  اهمیت و ضرورت تحقیق  ...............................................................................
1-4-  اهداف تحقیق ..................................................................................................
1-5 - فرضیه‌های تحقیق  ..........................................................................................
1-6-  کلیات روش وابزار تحقیق  .............................................................................
1-7-  قلمرو تحقیق  ...................................................................................................
1-7-1-  قلمرو مکانی .....................................................................................
1-7-2-  قلمرو زمانی .....................................................................................
1-7-3-  قلمرو موضوعی ...............................................................................
1-8-  تعاریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی ..........................................................
1-9-  ساختار تحقیق  .................................................................................................
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه  .............................................................................................................
2-2-بخش اول: ادبیات و مبانی نظری تحقیق  ......................................................
2-2-1-خصوصی‌سازی  ...........................................................................................
2-2-1-1-تعریف و مفهوم خصوصی‌سازی  ............................................................
2-2-1-2-  اهداف خصوصی‌سازی ..........................................................................
2-2-1-3-  روش‌های خصوصی‌سازی .....................................................................
2-2-1-4-  عوامل تاثیرگذار بر خصوصی‌سازی........................................................
2-2-1-5-  خصوصی‌سازی در ایران ........................................................................
2-2-1-6-  موانع خصوصی‌سازی در ایران ...............................................................
2-2-1-7-  خصوصی‌سازی و توسعه بازار بورس اوراق بهادار ................................
2-2-1-8-  پیامدهایخصوصی‌سازی  .......................................................................
2-2-2-  کیفیت سود .................................................................................................
2-2-2-1-  مفهوم سود از دیدگاه حسابداری............................................................
2-2-2-2-  مفهوم اقتصادی سود...............................................................................
2-2-2-3-  پیدایش نظریه کیفیت سود......................................................................
2-2-2-4-  مفهوم کیفیت سود ..................................................................................
2-2-2-5-  عناصر کیفیت سود .................................................................................
2-2-2-6-  اهمیت ارزیابی کیفیت سود ....................................................................
2-2-2-7-  معیارهای اندازه‌گیری کیفیت سود ..........................................................
2-2-2-8-  روش‌های ارزیابی کیفیت سود ...............................................................
2-2-2-9-  تحلیل کیفیت سود..................................................................................
2-3-  بخش دوم: سوابق و پیشینه تحقیق ................................................................
2-3-1-  تحقیقات داخلی ..........................................................................................
2-3-1-  تحقیقات خارجی ........................................................................................
2-4-  خلاصه فصل ...................................................................................................
فصل سوم: روش تحقیق
3-1-  مقدمه ...............................................................................................................
3-2-نوع روش تحقيق.................................................................................................     
3-3-طرح مسئله تحقيق................................................................................................  
3-4-فرضيه هاي تحقيق................................................................................................  
3-5-قلمرو تحقيق.........................................................................................................    1
2
2
4
5
6
6
6
6
6
6
7
7
8
9
10
11
11
11
12
14
16
18
19
21
22
22
22
24
24
26
27
28
29
29
30
30
34
38
40
41
41
42
45
46
3-5-1-دوره زماني انجام تحقيق..................................................................................      46
3-5-2-مكان تحقيق................................................................. ..................................       46
3-5-3-قلمرو موضوعي تحقيق....................................................................................      46
3-6-جامعه نمونه آماري ..............................................................................................     47
3-7-ابزار ونحوه گردآوري اطلاعات ............................................................................    47
3-8-تجزيه و تحليل اطلاعات........................................................................................   48
3-9-معرفي مدل تحقيق..................................................................................................   48
3-10-متغييرهاي تحقيق وشاخص هاي اندازه گيري انها................................................   50
3-11-روش هاي اماري تجزيه و تحليل داده ها..........................................................   51
3-12-خلاصه فصل.....................................................................................................   52
فصل چهارم : تجزيه و تحليل يافته هاي تحقيق                                  53
4-1-مقدمه..................................................................................................................   54
    4-2-آمار توصيفي.......................................................................................................   54
4-3-آمار استنباطي......................................................................................................   57
4-4-روش هاي اندازه گيري كيفيت سود...................................................................   57
4-5-آزمون فرضيه هاي تحقيق...................................................................................   58
4-5-1-آزمون t زوجي...............................................................................................   59
فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات                                         61
5-1-مقدمه.................................................................................................................    62
5-2-خلاصه تحقيق...................................................................................................    62
5-3-مروري بر يافته هاي تحقيق...............................................................................   62
5-4-بحث و نتيجه گيري..........................................................................................    63
5-5-پيشنهادهاي تحقيق............................................................................................   64
5-5-1-پيشنهادهاي مبتني برنتايج حاصل از فرضيه هاي تحقيق...............................   64
5-5-2-پيشنهادهاي موضوعي براي تحقيقات آتي.....................................................  65

 

 

 

 

 

فهرست شکل ها، جدول ها، نمودارها، فرمول ها

آزمون f ليمر ......................................................................................................................72
آزمون t زوجي...................................................................................................................73

 


فصل اول

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 


1-1-  مقدمه
خصوصی‌سازی به عنوان یک استراتژی عمومی و موضوعی چند رشته‌ای برای ارتقاء توسعه اقتصادی در کشورهای در حال گذار،در حال توسعه و توسعه یافته معرفی شده، به نحوی که نظر اقتصاددانان، تحلیل‌گران مالی، حقوقدانان، علمای علم سیاست، کارگزاران دولتی، متخصصین سازمانی و مشاورین مدیریتی را به خودجلب کرده است. در این تحقیق نیز به بررسی این مهم با اولویت کیفیت سود پرداخته خواهد شد. در ادامه نیز کلیاتی از طرح مسئله تحقیق، اهمیت، اهداف، فرضیه‌ها و روش و ابزار تحقیق مطرح و در نهایت تعریف اصطلاحات مورد بحث، ارائه خواهد شد.

1-2-  بیان مسئله تحقیق
پيتردراكر اعتبار بسيار زيادي براي اصطلاح خصوصي سازي كه در اواخر دهه 60 به تازگي درحال ترويج بود، قائل است و در همين زمينه عنوان مي ‌نمايد كه اجراي خدمات عمومی بايستي ازسياست‌هاي بخش عمومي (دولتی) مجزا باشد، زيرادولت درتصميم سازي خوب عمل مي‌نمايد اما در اجراي همان تصميمات، مجري ضعيفي است. در واقع دراكر اولين كسي بود كه از اصطلاح خصوصي سازي مجدد استفاده نمود كه مبیّن نيازبه انتقال دارايي‌هاي دولتي به بخش خصوصي بود، زيرا كه اواعتقاد داشت دولت «مديرضعيفي» است.
امروزه كمتر كشوري را در جهان مي‌توان يافت كه درحال اجراي برنامه‌هاي خصوصي‌ سازي نباشد . حداقل در بيش از 83 كشور جهان، برنامه‌هاي خصوصي‌سازي به عنوان راهكار اصلاحات اقتصادي درنظر گرفته شده است. به جرأت مي‌توان گفت كه خصوصي سازي يكي از مهمترين مؤلفه‌هاي اقتصادي قرن 21 مي‌باشد. در واقع خصوصي‌سازي عنصر كليدي برنامه‌هاي اصلاح ساختار (هم دركشورهاي توسعه يافته وهمدركشورهاي درحال توسعه) مي باشدكه هدف ازچنين برنامه‌هايي،رسيدن به اثربخشي اقتصادي بالاتر وتسريع رشد اقتصادي مي‌باشد.
بسياري از اقتصاددانان وطرفداران اصلاحات اقتصادي، خصوصي‌سازي رابه عنوان«سنگ بناي» اصلاحات ساختاري مي‌دانندزيرا معتقدند خصوصي‌سازي باعث تحريك وتوسعه بخش خصوصي، جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، گسترش رقابت، آزادسازي تجارت وتوسعه بازارهاي سرمايه مي‌گرددو همچنين سيستم حاكميت شركت‌ها رابهبود بخشيده و بطور ويژه‌اي برروي عملكرد مالي وعملياتي شركت‌ها تأثيرات قابل ملاحظه‌اي دارد. ازسوي ديگر مخالفان خصوصي‌سازي بيان مي‌دارند كه شركت‌ها وسازمان‌هايي كه تنها برروي كاهش هزينه وبهبود عملكرد موردانتظار خصوصي‌سازي متمركز مي‌شوند تنها به مشتريان سودآور ودردسترس خود خدمات ارائه مي‌دهند واز ارائه خدمات به عموم مردم ومشترياني كه براي آنها منفعت خاصي نداشته باشند، سرباز مي‌زنند.  معمولاً مخالفان خصوصي‌سازي درمخالفت باخصوصي‌سازي بيان مي‌دارند كه فعالان بخش خصوصي به منظور نفوذ در تصميم‌سازي‌ها و سياستگذاري‌هاي بخش عمومي درجهت گسترش وتوسعه صنعت موردنظر وبخشي كه خود درآن فعاليت مي‌نمايند، به لابي كردن با مجاري قدرت مي‌پردازند. به عنوان مثال سردمداران خصوصي‌سازي زندانها (شركت‌هاي فعال درعرصه زندان‌داري خصوصي) درجستجو براي افزايش شمار زندانيان خود (وبه تبع آن افزايش سودآوري) بانفوذ درمجاري ودستگاه‌هاي سياستگذاري، ازسياست‌هاوقوانين مربوط به افزايش مجازات حبس حمايت مي‌نمايند. ازديدگاه مخالفان خصوصي‌سازي، فروش دارائي‌هاي عمومي به افراد خصوصي، همانند فروش الماس خانوادگي و يا از دست دادن دارائي‌ها مي‌باشد.
ارزيابي هر سياستي ازمجموعه رفتاري، تنها در قالب هدف‌هاي تعيين شده براي آن معني ومفهوم مي‌يابد، از اين رو نخستين پرسشي كه درمورد برنامه‌هاي خصوصي‌سازي مي‌تواند مطرح شود اين است كه واگذاري شركت‌هاي دولتي با چه هدفهائي صورت مي‌پذيرد؟ به اين ترتيب وبه طوركلي مي‌توانيم اهداف خصوصي‌سازي (واگذاري شركت‌هاي دولتي به بخش خصوصي) ر ابه سه دسته كلي تقسيم بندي نمائيم :
1- اهداف اقتصادی  2- اهداف مالی  3- اهداف اجتماعی و سیاسی .
اهداف اقتصادي خصوصي‌سازي شامل افزايش بهره‌وري، تقويت اقتصاد بازارآزاد، تقويت وتوسعه بازار سرمايه، افزايش درآمدهاي ارزي، ايجاد تعادل اقتصادي، استفاده بهينه از امكانات كشورو ... مي‌باشد. از جمله اهداف مالي خصوصي‌سازي نيز مي‌توان به سودآوري شركت، افزايش ثروت سهامداران، كسب درآمد، كاهش بارمالي دولت و ... اشاره نمود واهداف اجتماعي وسياسي نيز شامل تقسيم سرمايه بين مردم، افزايش اشتغال، توزيع عادلانه ثروت ودرآمد، گسترش مالكيت صنعتي، افزايش رفاه اجتماعي و ... مي‌باشد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3388 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 85

حجم فایل:341 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل