فایل مدیریت سود بر اظهار نظر حسابرس در شرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
فهرست مطالب
فصل اول 1
کلیات تحقیق 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مسئله 3
1-3سوالات تحقیق 4
1-4اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-5اهداف تحقیق 5
1-6فرضیات تحقیق 6
1-7 جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق 6
1-8 روش شناسی تحقیق 7
1-8-1 روش گردآوری اطلاعات 7
1-8-2 قلمرو تحقیق 7
1-8-3 جامعه آماری تحقیق 8
1-9 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق 8
1-10 ساختار پژوهش 8
فصل دوم 10
مبانی نظری و پیشینه تحقیق 10
2-1 مقدمه 11
2 -2 مدیریت سود 11
2-2-1 تعریف مدیریت سود 12
2-2-2 انگیزه های مدیریت سود 14
2-2-3 روشها ی موجود برای مدیریت سود 16
2-2-4 دیدگاههای موجود در رابطه با مطلوب بودن مدیریت سود 17
2-3 روشهای کشف مدیریت سود 19
2-3-1 مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی کل و اختیاری 19
2-4 انواع مدیریت سود 22
2-5 مبانی نظری مدیریت سود 22
2-6 تئوری اثباتی حسابداری 25
2-6-1 نظریه های مدیریت سود 25
2-6-2 تئوری قرارداد 27
2-6-3 تئوری نمایندگی 28
2-7 عدم تقارن اطلاعاتی و حسابرسی 30
2-8نوع موسسه حسابرسی کننده و مدیریت سود 32
2-9 اظهار نظر حسابرسی و مدیریت سود 33
2-10کیفیت حسابرسی و مدیریت سود 35
2-11 پیشینه تحقیق 35
2-11-1 تحقیقات خارجی 35
2-11-2 تحقیقات داخلی 39
3-1 مقدمه 43
3-2 روش شناسی تحقیق 43
3-2-1 قلمرو مکانی تحقیق 44
3-2-2 قلمرو زمانی تحقیق 44
3-2-3 قلمرو موضوعی تحقیق 44
3-2-4 جامعه ،نمونه آماری و روش نمونه گیری 44
3-2-5 شیوهی گردآوری وتجزیه تحلیل اطلاعات 48
3-3 معرفی متغیر های تحقیق و نحوه ی محاسبه ی آنها 48
3-3-1 نحوه اندازه گیری متغیرهای وابسته 49
3-3-2 متغیر های مستقل 50
3-3-3 متغیر های کنترل 50
3-4 فرضیه ها و الگوی تحقیق 51
3-4-1 معرفی مدل تحقیق 51
3-5 استدلال فرضیات تحقیق 53
3-6 روش های آماری 55
3-7 خلاصه فصل 57
فصل چهارم 58
تجزیه و تحلیل داده ها 58
4-1 مقدمه 59
4-2 داده ها و آمار توصیفی 59
4-3 آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته تحقیق 61
4-4 بررسی همبستگی بین متغیر های اصلی تحقیق 63
4-5 آمار استنباطی 65
4-5-1نتایج حاصل از برازش مدل 1 65
4-6 آزمون فرضیه ها 66
4-7 خلاصه فصل 73
فصل پنجم 74
نتیجه گیری و پیشنهادات 74
5-1 مقدمه 75
5-2 خلاصه پژوهش 75
5-3 جمع بندی و تفسیر یافته های تحقیق 77
5-4 محدودیت های تحقیق 78
5-5 پیشنهادات برخواسته از تحقیق 78
5-5-1 پیشنهادات کاربردی 78
5-5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی 78
منابع و ماخذ 80
پیوست ها 85
پیوست الف- اسامی شرکت های نمونه به تفکیک صنعت 86
پیوست ب- خروجی آمار آزمون فرضیات 91
چکیده
بررسی تاثیر مدیریت سود بر اظهارنظر حسابرس در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده:
حسابرسی فرآیند اطمینان بخشی در باره قابلیت اتکاء و مربوط بودن اطلاعات صورت های مالی است.وجود تضاد منافع میان سهامداران و مدیران،اهمیت ویژه ای به حسابرسی برای رفع این تضاد می دهد. گزارش حسابرسان در فرآیند تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی به عنوان یکی از اطلاعات سودمند در نظر گرفته می شود،و یکی از راه های کنترل مدیریت سود،حسابرسی می باشد.بدینصورت یک پل ارتباطی بین یافته های حسابرسان با افراد خارج و داخل شرکت به صورت اظهارنظر حسابرسی بوجود می آید که نقش مهمی در هشدار به استفاده کنندگان از صورت های مالی نسبت به شناخت مشکلات پیش روی شرکت ها ایفا می کند.از این رو می توان انتظار داشت که بین مدیریت سود و نوع اظهار نظر حسابرسان رابطه معنی داری وجود داشته باشد.در این راستا 750 سال-شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386-1391 به طور نمونه ای انتخاب گردید.و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از رگرسیون لجستیک استفاده شده است.نتایج بیانگر وجود رابطه ای مثبت بین مدیریت سود و اظهار نظر های مشروط و رابطه ی منفی بین مدیریت سود و اظهارنظر مقبول می باشد.همچنین بین اقلام تعهدی منفی و اظهار نظر مقبول رابطه ی مثبتی وجود دارد.
کلید واژه ها: مدیریت سود،اظهار نظر حسابرسی ، اقلام تعهدی اختیاری
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
تغییرات بنیادی سالهای گذشته در اقتصاد ایران از یک سو و رشد و توسعه بنیادهای اقتصادی در کنار پیچیده شدن معاملات تجاری و سیستم های اطلاعاتی اطلاعاتی از سوی دیگر،نیاز به اطلاعات مربوط و قابل اتکا برای تصمیم گیری در حوزه های مختلف را بیش از پیش نمایان ساخته است.گزارشگری مالی به عنوان عمده ترین وسیله انتقال اطلاعات مالی به سرمایه گذاران نقش مهمی در این راستا ایفا می کند.
سود حسابداری و اجزای مربوط به آن از جمله مهمترین اطلاعاتی است که در هنگام تصمیم گیری توسط افراد در نظر گرفته می شوند.اگر چه سود حسابداری گزارش شده بر مبنای تعهدی،ارزیابی دقیق تری از عملکرد واحد تجاری و وضعیت مالی آن فراهم می کند ولی بدلیل وجود تضاد منافع در بین مدیران و سرمایه گذاران و وجود پاره ای از محدودیت های ذاتی حسابدرای از جمله نارسایی موجود در فرآیند برآورد ها و امکان استفاده از روش های متعدد حسابداری توسط شرکت امکان مدیریت سود توسط مدیران فراهم آمده است،به همین دلیل در ادبیات حسابداری قابل اتکا بودن و مفید بودن اقلام تعهدی به شدت مورد تردید قرار گرفته است.
مدیران از روش های مختلفی جهت مدیریت سود استفاده می کنند.یکی از این روش ها،مدیریت اقلام تعهدی است.
از طرف دیگر عدم تقارن اطلاعاتی بین استفاده کنندگان و مدیران سبب شده تا شرکت ها هزینه های نمایندگی را متحمل شوند،هزینه ای که ضرورت حسابرسی را ایجاب می کند.حسابرسی از طریق اعتباردهی به صورت های مالی موجب می شود تا قابل اتکابودن اطلاعات گزارش شده افزایش یافته و هزینه های نمایندگی کاهش یابد.این عمل در چارچوب یک فرآیند سیستماتیک با جمع آوری شواهد و مدارک لازم و بررسی ادعاهای مدیران که در قالب اطلاعات صورت های مالی ارائه می شود،پرداخته و به اظهارنظر در خصوص قابلیت اتکای اطلاعات می پردازد.لذا در این تحقیق سعی شده است که تاثیر مدیریت سود بر نوع اظهار نظر حسابرس بررسی شود.
در این فصل به بررسی کلیات تحقیق پرداخته می شود.ابتدا مسئله اصلی تحقیق بیان می گردد،سپس اهمیت و ضرورت تحقیق تشریح می شود و در ادامه به اهداف اساسی تحقیق،سوالات و فرضیه های تحقیق،مدل تحقیق،جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق،قلمرو تحقیق و روش تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز کلید واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق تعریف می گردد.
1-2 بیان مسئله
اگر چه بسط و توسعه منابع اطلاعاتی مختلف نظیر سایت های اینترنتی و ...مربوط بودن گزارش های مالی منتشره توسط شرکت ها را کاهش داده است اما بسیاری از استفاده کنندگان(سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان)بر این باورند که گزارش های مالی منتشره توسط شرکت ها نقش مهمی در تصمیم گیری آنها دارد.صورت های مالی حسابرسی شده اساس اطلاعات شرکت ها است که برای استفاده عموم تنظیم می شود؛زیرا استفاده کنندگان صورت های مالی حسابرسی نشده به وسیله ی تقلب و رسوایی های شرکت تحت تاثیر قرار می گیرند.از سوی دیگر تحریف صورت های مالی شرکت ها می تواند دلایلی برای زیر سوال بردن اعتبار صورت های مالی به حساب آید.بنابراین حسابرسی صورت های مالی از سوی استفاده کنندگان مطرح می شود.از طرف دیگر مدیران بیشتر تمایل دارند نتایج عملکرد و وضعیت مالی شرکت خود را مطلوب گزارش کنند.نتیجه این عمل ،نامتقارن بودن اطلاعات بین شرکت و استفاده کنندگان اطلاعات آن را به بار می آورد.موضوعاتی مانند مدیریت سود،تنظیم و ارائه مجدد صورت های مالی و تحریف گزارشگری،کیفیت گزارش های مالی را کاهش می دهد و تکرار آن در نهایت به کاهش قیمت سهم منجر می شود.بنابراین،پر واضح است که حسابرسان مستقل نقش کلیدی نظارتی در اطمینان بخشی به صحت اعداد و ارقام حسابداری و حداقل کردن هزینه های نمایندگی ناشی از انگیزه های فرصت طلبی مدیران،ایفا می کنند.در واقع می توان گفت،صورت های مالی حسابرسی شده که اعتبار آن اظهارنظر حسابرسی است،خروجی نهایی رابطه میان مدیریت و حسابرسان می باشد.
پس بدون تردید حسابرسی فرآیند اطمینان بخشی در باره قابلیت اتکاء و مربوط بودن اطلاعات صورت های مالی است.وجود تضاد منافع میان سهامداران و مدیران،اهمیت ویژه ای به حسابرسی برای رفع این تضاد می دهد.حسابرسی به عنوان یک مکانیزم کارآمد، به سهامداران این اطمینان را می دهد که مدیران در اداره شرکت در راستای منافع سهامدارن عمل نموده اند یا خیر؟از این رو،کار حسابرسی اطمینان بخشی به سهامدارن و سایر اشخاص ذینفعی است که با شرکت طرف قرارداد هستند.(والکر ،2003)
در سال های اخیر بعد از تشکیل جامعه حسابداران رسمی،پدیده تغییر حسابرس و در پی آن ارائه اظهار نظر مورد درخواست صاحبکار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به پدیده ای مرسوم تبدیل گردیده است.این موضوع می تواند قدرت حرفه ای و استقلال حسابرس را تحت الشعاع قرار داده و پیامد های نامطلوبی را به همراه داشته باشد.