فایل تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه ها

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

فهرست مطالب
عنوان    صفحه
چکیده    1
فصل اول: کلیات طرح تحقیق    2
1-1 مقدمه    3
1-2 تشریح موضوع و بیان مساله    3
1-3 ضرورت انجام تحقیق    4
1-4 اهداف علمی    5
1-5 اهداف کاربردی    5
1-6 بهروه وران (ذینفعان)    5
1-7 فرضيه ها    6
1-8 مدل تحقیق    6
1-9 روش تحقیق    9
1-10روش گردآوری اطلاعات    9
1-12 قلمرو تحقیق    9
1-12-1 قلمرو موضوعی تحقیق    9
1-12-2 قلمرو  زمانی تحقیق    9
1-12-3  قلمرو مکانی تحقیق    9
1-13 ساختار تحقيق    9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق    11
2-1 مقدمه    11
2-2 رفتار هزینه ها در ارتباط با سطح فعالیت    11
2-3رفتار هزینه در طول زمان    13
2-4 مفهوم چسبندگی هزینه:    14
2-5 طبقه بندی ادبیات چسبندگی هزینه ها    15
2-5-1 شواهد چسبندگی هزینه ها:    15
2-5-1-1 چسبندگی هزینه بین واحدهای تجاری (دوره های زمانی):    16
2-5-1-2 چسبندگی هزینه بین واحدهای تجاری بطور مقطعی    16
2-5-1-3 چسبندگی هزینه بخشهای واحد تجاری:    18
2-5-1-4 چسبندگی هزینه در بین صنایع مختلف:    19
2-5-2 عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه ها    19
2-5-2-1 تصمیمات عمدی مدیران:    19
2-5-2-2 خوش بینی مدیران    20
2-5-2-3 تاثیر محدودیتهای فن آوری    21
2-5-2-4 تعداد کارکنان و میزان دارایی های ثابت    21
2-5-2-5  استفاده از ظرفیت و هزینه ها تعدیل    22
2-5-2-6  مشکلات نمایندگی    23
2-5-2-7  رشد تولید ناخالص داخلی    23
2-5-3  اثرات ناشی از چسبندگی هزینه ها    24
2-5-3-1 تأثیر چسبندگی هزینه بر پیش بینی سود توسط تحلیلگران مالی و سود آتی و واکنش بازار    24
2-5-3-2 تأثیر چسبندگی هزینه ها و مدیریت سود    25
2-6  پیشینه تحقیق    25
2-6-1  تحقیقات خارجی    25
2-6-2  تحقیقات داخلی    30
2-7 خلاصه فصل    31
فصل سوم: روش اجراي تحقيق    32
3-1 مقدمه    33
3-2 روش پژوهش    33
3-3 فرضیه های تحقیق    33
3-4 مدل تحقیق و تعریف عملیاتی متغيرها    34
3-5 جامعه و نمونه آماري    37
3-6 گردآوري اطلاعات    39
3-7 روایی و پایایی ابزار    39
3-8 روش‌ها و ابزار تحليل داده‏ها    40
3-9 روش‌های آماری آزمون فرضیه ها    40
3-10 خلاصه فصل    41
فصل چهارم: یافته های پژوهش    42
4-1 مقدمه    43
4-2 آمار توصیفی متغیرها    43
4-3 آزمون پایایی متغیرها    46
4-4 تعيين مدل مناسب براي تخمين مدل رگرسيون    46
4-5 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون    48
4-5-1 آزمون نرمال بودن توزیع متغیرها    48
4-5-2 آزمون استقلال خطاها    49
4-5-3 ناهمسانی واریانس ها    50
4-5-4 آزمون هم خطی متغیرهای مستقل    50
4-6 آزمون فرضیات تحقیق    51
4-6-1 مدل آزمون فرضیه اول و سوم    51
4-6-2 مدل های آزمون فرضیه دوم و چهارم    53
4-6-3 مدل های آزمون فرضیه پنجم و هفتم    55
4-6-4 مدل های آزمون فرضیه ششم و هشتم    57
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات    61
5-1 مقدمه    62
5-2- خلاصه نتایج و تفسیر یافته های پژوهش    62
5-3 محدودیتهای پژوهش    65
5-4 نتایج پژوهش    66
5-5 پیشنهاد برای پژوهش های آتی    66
فهرست منابع    67
پیوست    69


فهرست جدول‌ها
عنوان    صفحه
(جدول 3-1) تعداد شرکت ها نمونه    38
(جدول 4-1) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق    44
(جدول4-2) ماتریس ضریب همبستگی بین متغیرها    45
(جدول 4-3) آزمون ایم، پسران و شین (IPS)    46
(جدول 4-4) آزمون چاو    47
(جدول4-5)  آزمون هاسمن    48
(جدول4- 6) آزمون کولموگروف اسمیرنوف    49
(جدول4-7) آزمون استقلال خطاها    49
جدول(4-8) نتایج حاصل از ناهمسانی  واریانس    50
(جدول 4-9) آزمون هم‌خطی بین متغیر‌های مستقل    51
(جدول4-10) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون    52
(جدول4-11) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون    54
(جدول4-12) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون    56
(جدول4-13) نتایج حاصل از برازش معادله رگرسیون    58
(جدول5-1) خلاصه نتایج آزمون فرضیهها    62


 
چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه های شركت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1383 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگري و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 192 شرکت می باشد. در این تحقیق بینش مدیریت و تغییرات فروش به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده تا تاثیر آنهابر رفتار نا متقارن هزینه های شرکت مورد بررسی قرار گیرد.
در این تحقیق که از داده‌های تلفیقی و پانل(تابلویی) با اثرات ثابت استفاده شده ، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های شرکت ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان 95% نشان می دهد تغییرات پایدار و ناپایدار موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی و  بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود. همچنین این نتایج نشان می دهد خوش بینی و بد بینی مدیریت موجب رفتار نامتقارن هزینه های عملیاتی و بهای تمام شده کالای فروش رفته می شود.
واژگان کلیدی: تغییرات پایدار ، تغییرات ناپایدار خوش بینی مدیریت، بد بینی مدیریت ، رفتار نا متقارن هزینه ها

 

 

 

 

 

 

 

 


فصل اول:
کلیات طرح تحقیق

 

 

 

 

 

1-1 مقدمه
شناخت رفتار هزينه در واكنش به تغييرات سطح توليد و فروش براي مديريت شركتها از اهميت زيادي برخوردار است(چن و همکاران ، 2008). پژوهش هاي تجربي اخير درباره رفتار هزينه نشان داده، ميزان كاهش هزينه ها به هنگام كاهش فروش، كمتر از ميزان افزايش هزينه ها به هنگام همان میزان افزايش فروش است. به اين رفتار هزينه ها چسبندگي هزينه ها گفته مي شود. استدلال می شود که چسبندگي هزينه ها نتيجه تصميمات سنجيده  مديران است.  هنگاميكه فروش كاهش مي يابد، برخي از مديران، اين كاهش را موقتي تصور می کنند و انتظار بازگشت فروش به سطح قبلي را در آينده نزديك دارند . بنابراين در تصميمي سنجيده، منابع مربوط به فعاليتهاي عملياتي را در دوره هاي كاهش فروش حفظ مي كنند؛ زيرا اگر منابع در پاسخ به كاهش فروش، حذف شده و در دوره هاي افزايش فروش، مجدد تحصيل شوند هزينه هاي شركت در بلندمدت افزايش مي يابد(بنکر و چن ، 2006).
در پژوهش حاضر، تأثير  تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه های شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسى مى شود. از اين رو، در ادامه این فصل طرح کلی تحقیق شامل فرضيه ها، اهداف تحقیق، متغیرها و تعریف عملیاتی آنها و روش هاى آمارى مورد استفاده به منظور آزمون فرضيه ها تشريح مى شوند.
1-2 تشریح موضوع و بیان مساله
مطابق فرضيه تصميمات سنجيده، چسبندگي هزينه ها نتيجه تصميمات سنجيده مديران است . براي مثال مطابق استدلال اندرسون و همكاران  (2005)، چسبندگي هزينه ها به اين علت رخ مي دهد كه مديران، منابع مرتبط با فعاليت هاي عملياتي را به طور سنجيده تعديل مي كنند. در مقابل، با وجود آنكه حفظ منابع اضافي در دوره هاي كاهش فروش، به تحمل هزينه هاي بيشتر و در نتيجه، كاهش سود دوره جاري منجر مي شود، موجب كاهش هزينه ها و افزايش سود در بلندمدت مي شود. علاوه بر اين، اگر مديران منابع مرتبط با فعاليتهاي عملياتي را متناسب با كاهش فروش، كاهش دهند، تحصيل و آماده سازي مجدد منابع در آينده، نيازمند زمان است . بنابراين چنانچه منابع و در نتيجه، هزينه ها متناسب با كاهش فروش كاهش يابد، شركت فرصت هاي توسعه فروش را از دست مي دهد؛ زيرا نمي-تواند منابع لازم براي گسترش فروش را با سرعت كافي به منظور استفاده از فرصتها به خدمت بگيرد. به همين علت، مديران ناگزيرند براي انتخاب يكي از گزينه هاي كاهش هزينه ها از طريق حذف منابع يا تحمل هزينه هاي بيشتر براي بهره برداري كامل از افزايش فروش آتي تصميم گيري كنند و يكي از اساسي ترين علل چسبندگي هزينه ها، تصميمات سنجيده مديراني است كه مي كوشند با توجه به پيش بيني فروش آتي، سود را در بلندمدت افزايش دهند(همان منبع).
چسبندگي هزينه ها كه در دوره هاي كاهش فروش مشاهده مي شود، موجب كاهش سود يك دوره مي شود. اما وقوع چسبندگي هزينه ها نشان مي دهد، مديران تأكيد بيشتري بر سودهاي بلندمدت دارند. تحمل هزينه منابع اضافي در دوره هاي كاهش فروش كه به منظور آمادگي براي افزايش فروش در آينده انجام ميشود، موجب تحمل بار هزينه اي كمتري در بلندمدت شده و اين توانايي را به شركت ميدهد تا فرصتهاي افزايش فروش در آينده را از دست ندهد. اما لازمه ي حفظ منابع براي دستيابي به سودهاي بيشتر در آينده، آن است كه مديران كاهش تقاضا را موقتي پيش بيني کنند و انتظار افزايش فروش آتي را داشته باشند. در دوره هاي كاهش فروش، چنانچه مديران افزايش فروش آتي را زياد پيش بيني كنند، منابع بيشتري را براي بهره گيري از افزايش تقاضا حفظ ميكنند؛ زيرا در صورت كاهش منابع، شركت به هنگام افزايش فروش، منابع كافي در اختيار نخواهد داشت كه به از دست دادن فرصتها منجر ميشود. ميزان فرصت از دست رفته نيز متناسب با افزايش پيش بيني شده فروش است؛ بنابراين در صورت كاهش فروش در دوره جاري، هرچه پيش بيني مديريت از فروش دوره آتي با خوش بيني بيشتري همراه باشد، نشان ميدهد كاهش فروش از نظر مديريت، موقتي تر است. به همين دليل، منابع بيشتري به منظور آمادگي براي افزايش فروش در آينده حفظ ميشود(چن و همکاران، 2008).
با توجه به مطالب فوق مساله اصلی بررسی تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
1-3 ضرورت انجام تحقیق
آگاهي از چگونگي رفتار هزينه ها نسبت به تغييرات سطح فعا ليت و يا سطح فروش از اطلاعات مهم براي تصميم گيري مديران در خصوص برنامه ريزي و بودجه بند ي، قيمت گذاري محصولات، تعيين نقطه سربه سر و ساير موارد مديريتي است. در مدل سنتي رفتار هزينه ها در حسابداري مديريت، هزينه هاي متغير نسبت به تغييرات حجم فعاليت به طور متناسب افزايش يا كاهش مي يابند. به اين معنا كه بزرگي تغييرات در هزينه ها تنها به بزرگي تغييرات در حجم فعاليت وابسته است و جهت تغييرات (افزايش يا كاهش)  هزينه ها هنگام افزايش در سطح فعاليت، بيشتر از ميزان كاهش در هزينه ها هنگام كاهش در حجم فعاليت است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تعیین رابطه بین ساختار هزینه و چسبندگی هزینه ها می تواند در بلندمدت توانایی های مدیریت واحد تجاری را در مدیریت هزینه و کنترل هزینه ها افزایش دهد. شناخت رابطه ساختار هزینه و چسبندگی هزینه ها می تواند آثار غیرقابل کنترل ناشی از عدم شناخت چسبندگی هزینه ها را کاهش دهد و وجود چسبندگی هزینه ها در عملکرد واحد تجاری منجر به کنش ناپایدار و بی ثباتی در عملکرد واحد تجاری نگردد.
1-4 اهداف علمی
هدف پژوهش حاضر این است که تاثیر بینش مدیریت و تغییرات فروش بر رفتار نامتقارن هزینه ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران بررسی شود و با تحلیل نتایج به دست آمده ، رابطه ی بین آن ها را مشخص نماییم.
1-5 اهداف کاربردی
شناخت رفتار هزينه در واكنش به تغييرات سطح توليد و فروش برای مديريت شركتها از اهميت زيادی برخوردار است . چسبندگي هزينه ها كه در دوره هاي كاهش فروش مشاهده مي شود، موجب كاهش سود يك دوره ميشود. اما وقوع چسبندگي هزينه ها نشان مي دهد، مديران تأكيد بيشتري بر سودهاي بلندمدت دارند. از سوی دیگر آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران در خصوص برنامه ریزی و بودجه بندی، قیمت گذاری محصولات، تعیین نقطه سر به سر و سایر موارد مدیریتی سودمند می باشد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3413 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 110

حجم فایل:2,576 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل