فایل بررسی کیفیت حسابرسی بر احتمال تجدید ارائه صورتهای مالی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
فهرست مطالب:
عنوان صفحه فصل اول کليات تحقيق Error! Bookmark not defined.
1-1-مقدمه 2
1-2-تشریح و بیان موضوع 3
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-4- اهداف تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-5- سئوالات و فرضیه های تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-5-1-سئوالات تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-5-2- فرضیه های تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-6- جامعه و نمونه آماری پژوهش 6
1-7- قلمرو تحقیق Error! Bookmark not defined.
1-7-1- قلمرو زمانی: Error! Bookmark not defined.
1-7-2- قلمرو مکانی: Error! Bookmark not defined.
1-8- تعاریف مفاهیم و واژگان عملیاتی: 7
1-9- ساختار تحقیق Error! Bookmark not defined.
فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش Error! Bookmark not defined.
2-1-مقدمه Error! Bookmark not defined.
2-2- بخش اول: مبانی نظری 11
2-2-1- نياز به حسابـرسي 11
2-2-2-فرضیهی نماينـدگي Error! Bookmark not defined.
2-2-3-فرضیهیعلامت دهی Error! Bookmark not defined.
2-2-4-فرضيه اعتباربخشي Error! Bookmark not defined.
2-2-5-کیفیت حسابرسی Error! Bookmark not defined.
2-2-6-چارچوب کیفیت حسابرسی 14
2-2-7-مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی 17
2-2-8-تقاضا برای کیفیت حسابرسی 19
2-2-9-عرضه کیفیت حسابرسی 20
2-2-10محصولات کیفیت حسابرسی 21
2 -2-11- دیدگاههای مرتبط با الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس................. 27
2-2-11-1-دیدگاه موافقان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس 27
2-2-11-2-دیدگاه مخالفان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس 29
2-2-12-تجدید ارائه صورتهای مالی 32
2-2-12-1- تاریخچه تجدید ارائه صورتهای مالی 33
2-2-12-2- تعدیلات سنواتی 34
2-2-12-2-1تغییر در رویه حسابداری 35
2-2-12-2-2-اصلاح اشتباه 35
2-2-13-عوامل ایجاب کننده تجدید ارائه 36
2-2-14-اهداف مدیریت از گزارشگری نادرست 36
2-2-15-عوامل پیش بینی کننده تجدید ارائه صورتهای مالی 39
2-2-16-پیامدهای تجدید ارائه سود 41
2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهشها 44
2-3-1- پژوهشهای خارجی 44
2-3-2- پژوهشهای داخلی 51
2-4- تبيين فرضیه های پژوهش 54
2-5- خلاصه فصل 59
فصل سوم روش تحقيق 60
3-1-مقدمه 61
3-2-جامعه و نمونه آماری پژوهش 61
3-3-قلمرو تحقیق 61
3-3-1- قلمرو مکانی 61
3-3-2- قلمرو زمانی 62
3-4- ابزار گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها 62
3-5- روش شناسی پژوهش 62
3-6- روش آزمون فرضیه ها 63
3-6-1آزمون فرضیه اصلی: 63
3-6-2-آزمون فرضیه فرعی اول 68
3-6-3-آزمون فرضیه فرعی دوم 68
3-6-4-آزمون فرضیه فرعی سوم 69
3-7- فرضیات مدل رگرسیون خطی کلاسیک 69
3-8-خلاصه فصل 70
فصل چهارم تجزيه و تحليل نتايج آماري تحقیق 71
4-1 مقدمه 72
4-2 آمار توصیفی 72
4-3 تحليل ماهيت متغيرها و ويژگي هاي متغيرهاي تحقيق 73
4-4 آناليز کای دو : 74
4-5آزمون فرضیه های تحقیق 76
4-5-1 آزمون فرضیه اصلی 76
4-5-2 آزمون فرضیه فرعی اول 77
4-5-3 آزمون فرضیه فرعی دوم 78
4-5-4 آزمون فرضیه فرعی سوم 79
فصل پنجم تحليل نتايج تحقيق و ارائه پيشنهادات 88
5-1 مقدمه 89
5-2 خلاصه تحقیق 89
5-3- پیشنهادات کاربردی 91
5-4-پیشنهادها برای تحقیقات آتی 91
منابع و مآخذ: 93
فهرست جدولها
عنوان صفحه
نمودار (2-1) چارچوب كيفيت حسابرسی Error! Bookmark not defined.
نمودار (2-2) چارچوب و طبقات پژوهش کیفیت حسابرسی 18
جدول (2-1) مطالعات بررسی کننده همبستگی بین اجزای کیفیت حسابرسی 23
جدول 4-1- اطلاعات توصیفی متغیرها 73
جدول 4-2 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول (منبع نتایج تحقیقات محقق) 74
جدول 4-3آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-4آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-5آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-6 آزمون فرضیه اصلی اول 76
جدول 4-7 آزمون فرضیه فرعی اول 77
جدول 4-8 آزمون فرضیه فرعی دوم 78
جدول 4-9 آزمون فرضیه فرعی سوم 79
جدول 4-10 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 80
جدول 4-11 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 81
جدول 4-12 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 82
جدول 4-13 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 82
جدول 4-14 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 83
جدول 4-15 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 84
جدول 4-16 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 84
جدول 4-17 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 85
جدول 4-18 ضریب همبستگی پیرسون 86
فصل اول
کليات تحقيق
1-1-مقدمه
کلیه شرکتهایی که در سالهای اخیر در کشور امریکا ورشکست شدهاند، پیش از آن اقدام به تجدید ارائه صورتهای مالی خود نمودهاند. در اغلب موارد،ارائه مجدد صورتهای مالی بیانگر وجود مشکلات در سیستم کنترل داخلی و نظام راهبردی شرکت است (ژیا 2006). تجدید ارائه باعث ایجاد حس عدم اطمینان پیرامون اعتبار مدیریت و سیستم گزارش دهی شرکتها به خصوص در زمانی میشود که تجدید ارائه نشان دهنده سوءدار بودن گزارشگری مالی در دورههای قبلی است. اگر مدیریت سعی در گمراه کردن سهامداران داشته باشد،اعتماد آنها به اطلاعات ارائه شده از سوی مدیریت کاهش مییابدو متعاقبا دیدگاه سرمایه گذاران تا حد زیادی نسبت به شرکت تغییر میکند. در حقیقت،صورتهای مالی تجدید ارائه شده به صورت شفاف و صریح،پیام و علامتی پیرامون قابل اتکا نبودن صورتهای مالی دورههای گذشته و کیفیت پایین آنها ارائه می نماید(ژیا 2006).
از سوی دیگر اصلیترین دلیل انجام حسابرسی مستقل ایجاد اطمینان از قابلیت اتکای صورتهای مالی برای استفادهکنندگان است. حسابرس از طریق جمعآوری و ارزیابی شواهد حسابرسی و در نهایت ازطریق گزارش حسابرسی، این اطمینان خاطر را مستند کرده و آن را در اختیار سرمایهگذاران قرار میدهند. حسابرسان از طریق مقایسه نحوه ارائه اطلاعات مالی بااصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، میزان قابلیت اتکای صورتهای مالی را مشخص مینمایند(حساس یگانه 1385).
پژوهش پیشرو این موضوع را بررسی میکند که آیاافزایش کیفیت حسابرسی در دوره جاری، احتمال تحریف با اهمیت در اقلام مندرج در صورتهای مالی دوره جاری و متعاقب آن تجدید ارائه صورتهای مالی در دوره آتی را کاهش میدهد؟ افزایش کیفیت حسابرسی به معنای افزایش تلاش حسابرس برای کشف اشتباهات و تحریفهای احتمالی با اهمیت موجود در صورتهای مالی است. افزایش تلاشها از سوی حسابرس، میتواند منجر به کاهش احتمال عدم کشف اشتباهات و تحریفهای با اهمیت شود (شیبانو 1990، ماتسومورا و تاکر1992، دای1993، هیلجیست 1999). به این ترتیب انتظار میرود افزایش کیفیت حسابرسی به معنی رابطه منفی بین کیفیت حسابرسی در سال جاری و تجدید ارائه صورتهای مالی در دوره آتی باشد.).