فایل بررسی انگیزه های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شرکتها از اهمیت زیادی برخوردار است. در مدل رایج و سنتی رفتار هزینهها، هزینههای متغیر به نسبت تغییرات در سطح فعالیت تغییر میکنند، به این معنا که اندازه تغییر در هزینهها تنها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد و نه به جهت تغییر. اما نظریهی جدید در مورد رفتار هزینهها حاکی از آن است که میزان درصد افزایش هزینهها با افزایش حجم فعالیت، بیشتر از میزان درصد کاهش هزینهها در نتیجهی کاهش همان حجم فعالیت است. این نوع رفتار هزینه به «چسبندگی هزینهها» معروف شده است. عوامل متعددی بر چسبندگی هزینهها مؤثر است.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انگیزههای مدیریت سود بر چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور دو فرضیه ارائه شده است که به آزمون و بررسی تحلیلی ارتباط بین انگیزههای مدیریت سود و میزان چسبندگی هزینهها میپردازد. جامعه آماری شامل کلیهی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورهی 5 ساله از 1387 تا 1391 است. از بین کل جامعه، با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک، 138 شرکت انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. جهت بررسی فرضیهها از تحلیل رگرسیون به روش دادههای پنلی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در سالهای مورد بررسی بین انگیزههای مدیریت سود و چسبندگی هزینهها رابطه معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، انگیزههای مدیریت سود باعث کاهش چسبندگی هزینه در شرکتها میشود. از این رو، فعالیتهایی که در جهت شناخت عوامل تعیینکنندهی ساختار هزینهی شرکتها انجام میشود، باید با توجه به انگیزههای مدیران در اتخاذ تصمیمات مرتبط با هزینهها و منابع این شرکتها، خصوصاً انگیزههای ناشی از نمایندگی، باشد.
واژگان کلیدی: چسبندگی هزینه، انگیزههای مدیریت سود، تصمیمات سنجیده، بورس اوراق بهادار تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق.. 12
مقدمه.. 2
1-1. تعریف موضوع و بیان مسئله پژوهش.. 2
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3
1-3. اهداف تحقیق.. 4
1-4. سؤالات پژوهش.. 4
1-5. فرضیههای تحقیق.. 5
1-6. روش تحقیق.. 5
1-6-1. متغیرهای تحقیق.. 5
1-7. قلمرو تحقیق.. 7
1-8. جامعه و نمونه آماری.. 7
1-9. روش گردآوری دادهها و اطلاعات.. 8
1-10. روشهای آماری و آزمون فرضیهها.. 8
1-11. تعریف واژهها واصطلاحات.. 9
1-12. ساختار کلی تحقیق.. 10
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق.. 11
مقدمه.. 12
2-1. مبانی نظری.. 13
2-1-1. تحلیل رفتار هزینهها.. 13
2-1-2. چسبندگی هزینهها.. 15
2-1-2-1. مفهوم چسبندگی هزینهها.. 16
2-1-2-2. تئوریهای چسبندگی هزینهها.. 17
2-1-3. مدیریت سود.. 18
2-1-3-1. تئوری نمایندگی.. 18
2-1-3-2. مفهوم مدیریت سود.. 22
2-1-3-3. روشهای مدیریت سود.. 26
2-1-3-3-1. مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری.. 26
2-1-3-3-2. مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی.. 26
2-1-3-3-3. فعالیتها و عوامل مؤثر بر دستکاری سود از طریق فعالیتهای واقعی:.. 27
2-1-3-4.انگیزههای مدیریت سود.. 29
2-1-4. چسبندگی هزینه و انگیزههای مدیریت سود.. 32
2-2. پیشینه پژوهش.. 34
2-2-1. مروری بر تحقیقات خارجی.. 34
2-2-2. مروری بر تحقیقات داخلی.. 39
2-2-3. خلاصهای از پژوهشهای انجام شده.. 41
فصل سوم: روش تحقیق.. 47
مقدمه.. 48
3-1. روش تحقیق.. 48
3-2. روش و ابزار گردآوری دادهها.. 48
3-3. قلمرو پژوهش.. 48
3-4. جامعه و نمونهی آماری.. 49
3-5. طرح مسأله تحقیق.. 49
3-6. فرضیههای پژوهش.. 50
3-7. مدل آماری پژوهش.. 51
3-8. نحوهی محاسبه متغیرهای تحقیق.. 52
3-8-1. متغیر وابسته.. 52
3-8-2. متغیرهای مستقل.. 52
3-8-3. متغیرهای کنترلی.. 52
3-9. روش تخمین مدل.. 54
3-9-1. دادههای تابلویی.. 54
3-9-2. روشهای تخمین مدل دادههای تابلویی.. 55
3-9-2-1. روش حداقل مربعات تلفیقی (pls):.. 55
3-9-2-2. مدل اثرات ثابت (مدل حداقل مربعات با متغیر موهومی)(LSDV): 55
3-9-2-3. مدل اثر تصادفی.. 56
3-9-2-4. مدل پارامترهای تصادفی.. 56
3-9-3. آزمونهای الگوی دادههای تابلویی:.. 57
3-9-3-1. آزمون چاو.. 57
3-9-3-2. آزمون هاسمن.. 57
3-9-4. آزمون مانایی در دادههای تابلویی.. 58
3-9-5. آزمون همجمعی در دادههای تابلویی.. 58
3-9-6. آزمون استقلال خطاها.. 59
3-9-7. آزمون معناداری کلی رگرسیون و ضرایب.. 59
3-10. خلاصه فصل سوم.. 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها.. 60
مقدمه.. 61
4-1. آمار توصیفی.. 61
4-2. آزمونهای تشخیص بر روی دادهها.. 62
4-2-1. آزمون مانایی.. 62
4-2-2. آزمون همجمعی.. 63
4-2-3. آزمون چاو.. 64
4-3. تخمین مدل و تجزیه و تحلیل نتایج.. 65
4-3-1. آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از زیان و نتایج آن.. 65
4-3-2. آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از کاهش سود و نتایج آن 66
4-3-3. آزمون مدل انگیزهی اجتناب از زیان و یا کاهش سود و نتایج آن 67
4-4. خلاصه فصل.. 69
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات.. 70
مقدمه.. 71
5-1. بحث و نتیجهگیری.. 71
5-2. محدودیتهای تحقیق.. 72
5-3. پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش.. 73
5-4. پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 73
فهرست منابع و مأخذ.. 74
پیوست.. 81
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-1): متغیرهای تحقیق.. 6
جدول (2-1): خلاصهای از پژوهشهای انجام شدهی خارجی.. 41
جدول (2-2): خلاصهای از پژوهشهای انجام شدهی داخلی.. 44
جدول (3-1): جمعبندی متغیرهای تحقیق.. 53
جدول (4-1): آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش.. 61
جدول (4-2): نتایج آزمون مانایی مربوط به متغیرهای پژوهش.. 62
جدول (4-3): بررسی وجود همجمعی میان متغیرهای تحقیق در مدل.. 63
جدول (4- 4): نتایج آزمون چاو.. 64
جدول (4-5): نتایج آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از زیان.. 65
جدول (4-6): نتایج آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از کاهش سود 66
جدول (4-7): نتایج آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از زیان و یا کاهش سود.. 68
جدول (5-1): جمعبندی نتایج حاصل از آزمون فرضیهها.. 72
شکل (2-1): رابطهی بین نماینده (مدیر) و مالک (سهامدار) در چارچوب تئوری نمایندگی.. 19
فهرست پیوستها
عنوان صفحه
پیوست 1: اسامی شرکتهای موجود در نمونه.. 82
پیوست2: آمارهای توصیفی.. 83
پیوست3: آزمونهای مانایی.. 84
پیوست 4: آزمون همجمعی مدل 1 (اجتناب از زیان).. 87
پیوست 5: آزمون F لیمر مدل 1 (اجتناب از زیان).. 88
پیوست 6: نتیجه رگرسیون ترکیبی (پنلی) مدل 1 (اجتناب از زیان).. 89
پیوست 7: آزمون همجمعی مدل 2 (اجتناب از کاهش سود).. 90
پیوست8: آزمون F لیمر مدل 2 (اجتناب از کاهش سود).. 91
پیوست 9: نتیجه رگرسیون ترکیبی (پنلی) مدل 2 (اجتناب از کاهش سود).. 92
پیوست 10: آزمون همجمعی مدل 3 (اجتناب از زیان و یا کاهش سود).. 93
پیوست11: آزمون F لیمر مدل 3 (اجتناب از زیان و یا کاهش سود).. 94
پیوست 12: نتیجه رگرسیون ترکیبی (پنلی) مدل 3 (اجتناب از زیان و یا کاهش سود).. 95
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
پیشرفت سریع و شگرف فناوری همراه با افزایش روزافزون رقابت در بازارهای جهانی، مدیران واحدهای اقتصادی را به تولید محصولات با کیفیت با حداقل بهای تمام شده و استفاده بهینه از منابع ترغیب کرده است. از این رو، مطالعه رفتار هزینهها برای مدیران و همچنین برای تمام کسانی که فعالیتهای حرفهایشان با فعالیتهای شرکت در ارتباط است، دارای اهمیت است. در مدلهای سنتی رفتار هزینهها در حسابداری مدیریت، هزینههای متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش مییابد. اما در تحقیقات اخیر، رفتاری نامتقارن از هزینهها نشان داده شده است که "چسبندگی هزینه" نامیده میشود. چسبندگی هزینهها یکی از ویژگیهای رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فعالیت است (نمازی و دوانیپور 1389). عوامل متعددی بر چسبندگی هزینهها مؤثر است؛ یکی از این عوامل تصمیمات سنجیدهی مدیران است، به این معنی که چسبندگی هزینه در نتیجه تصمیمات سنجیده مدیران در مورد منابع تخصیصیافته به فعالیتها، ایجاد میشود. در پژوهش حاضر، تأثیر انگیزههای مدیریت سود بر تصمیمگیری مدیران و نتیجتاً بر چسبندگی هزینهها مورد بررسی قرار گرفته است.
در این فصل کلیاتی دربارهی موضوع پژوهش مطرح میشود. در ابتدا به تشریح و بیان مسألهی پژوهش که «بررسی تأثیر انگیزههای مدیریت سود بر چسبندگی هزینه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» است، پرداخته میشود. سپس اهمیت و اهداف پژوهش، فرظیههای پژوهش و روش جمعآوری اطلاعات بیان میشود. در ادامه جامعه و نمونه آماری و تعاریف عملیاتی برخی از واژهها و اصطلاحات تخصصی تشریح و در پایان خلاصهای از ساختار پژوهش ارائه میشود.
1-1. تعریف موضوع و بیان مسئله پژوهش
مطالعهی رفتار هزینهها، نه تنها برای پژوهشگران دانشگاهی، بلکه برای آنهایی که فعالیتهای حرفهایشان به طور مستقیم با فعالیتهای شرکت در ارتباط است، دارای اهمیت است. آگاهی از چگونگی رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیمگیری مدیران در خصوص برنامهریزی و بودجهبندی، قیمتگذاری محصولات، تعیین نقطه سربهسر و سایر موارد مدیریتی است. در مدلهای سنتی رفتار هزینهها در حسابداری مدیریت، هزینههای متغیر نسبت به تغییرات حجم فعالیت به طور متناسب افزایش یا کاهش مییابد. به این معنا که بزرگی تغییرات در هزینهها تنها به بزرگی تغییرات در حجم فعالیت وابسته است و جهت تغییرات (افزایش یا کاهش) در حجم فعالیت، تأثیری روی بزرگی تغییرات در هزینهها ندارد. اما نتایج پژوهشهای برخی از پژوهشگران در سالهای اخیر بیانگر آن است که میزان افزایش در هزینهها هنگام افزایش در سطح فعالیت، بیشتر از میزان کاهش در هزینهها هنگام کاهش در حجم فعالیت، به همان میزان، است. این رفتار هزینهها را "چسبندگی هزینهها" مینامیم. چسبندگی هزینهها یکی از ویژگیهای رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فعالیت است (نمازی و دوانیپور 1385).