فایل پیش بینی ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای پذیرفته بورس اوراق
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته حسابداری (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چكيده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: كليات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4
3-1 بیان مساله 8
4-1 سوالات تحقیق. 9
5-1 فرضیه های پژوهش.. 10
6-1 اهداف تحقيق. 10
7-1 حدود مطالعاتی. 10
1-7-1 قلمرو موضوعي. 10
2-7-1 قلمرو زماني. 11
3-7-1 قلمرو مكاني. 11
8-1 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات.. 11
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-2 مقدمه 14
2-2 بخش اول: ادبیات پژوهش.. 15
1-2-2 بررسی مفاهیم مربوط به سود 15
2-2-2 بررسی سود نقدی. 15
3-2-2 مفهوم سود در حسابداری. 16
4-2-2 مفهوم سود هر سهم 16
3-2 بررسی مفاهیم مربوط به ارزش افزوده اقتصادی. 17
1-3-2 تاریخچه ارزش افزوده 17
2-3-2 مفهوم ثروت ایجاد شده برای سهام داران. 18
4-2 شاخص های ارزیابی عملکرد 18
5-2 شاخص های مربوط به اجزای سود باقی مانده 19
6-2ارزش افزوده اقتصادی. 19
1-6-2 ارزش افزوده اقتصادی در عمل. 22
2-6-2 تکامل ارزش افزوده اقتصادی. 23
7-2 تعاریف عملیاتی ارزش افزوده اقتصادی. 24
8-2ارزش افزوده اقتصادی از دیدگاه مدیریت مالی. 25
9-2 مدل عایدیها برای محاسبه هزینه سرمایه از محل آورده سهامداران. 27
10-2 مدل تقسم سود با نرخ رشد ثابت.. 29
11-2 محاسبه هزینه ی سرمایه با استفاده از مدل CAPM.. 31
12-2 هزینه تامین منابع مالی از طریق دریافت وام 32
13-2 هزینه تامین منابع مالی از طریق صدور سهام ممتاز. 32
14-2 هزینه تامین منابع پولی از محل سود تقسیم نشده 32
15-2 تجزیه و تحلیل نسبت هاي مالی. 33
16-2 نسبت هاي سرمایه گذاري. 37
1-16-2 نسبت دارایی ثابت به ارزش ویژه 37
2-16-2 نسبت بدهی. 37
3-16-2 نسبت بدهی جاري به ارزش ویژه 38
4-16-2 نسبت پوشش بهره 38
17-2 شبکههای عصبی. 38
18-2 اجزای شبکههای عصبی مصنوعی. 41
1-18-2 عناصر پردازشگر. 41
19-2 شبکه 42
1-19-2 ساختار شبکه 43
20-2 پرسپترون چندلایه 44
21-2 پردازش اطلاعات در شبکههای عصبی مصنوعی. 45
22-2 الگوریتم پسانتشارخطا 49
23-2 بخش دوم: مروری بر پژوهشها 50
1-23-2 پژوهشهای داخلی. 50
2-23-2 پژوهشهای خارجی. 54
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 56
2-3 متغیرهای تحقیق. 56
3-3 مدل تحليلي تحقيق. 57
4-3جامعه آماری. 57
5-3 روش گردآوري اطلاعات.. 60
6-3 روايي و پايايي. 60
7-3 ابزار گردآوري اطلاعات.. 60
8-3 ارزش افزوده اقتصادي يا EVA.. 61
1-8-3 نرخ بازده کلی سرمایه 61
2-8-3 سرمایه Capital 62
3-8-3 نرخ هزینه سرمایه 62
9-3 نسبت های مالی. 65
10-3 رگرسیون. 66
11-3 شبکه عصبی. 66
12-3 روش تجزيه و تحليل دادهها 67
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها
1-4 مقدمه 70
2-4 آماده سازی داده ها 71
3-4 محاسبه ارزش افزوده اقتصادی. 79
4-4 پیش بینی با استفاده از رگرسیون. 82
5-4 پیش بینی ارزش افزوده اقتصادی با استفاده از شبکه عصبی. 84
6-4 مقایسه پیش بینی شبکه عصبی و رگرسیون. 88
فصل پنجم: نتيجهگيري و پيشنهادات
1-5 مقدمه 93
2-5 نتایج فرضیات.. 93
1-2-5 بررسی فرضیه اول. 93
2-2-5 بررسی فرضیه دوم 95
3-5 نتیجه گیری کلی. 96
4-5 محدودیت های تحقیق. 97
5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی. 97
پیوست ها
خروجی ها با استفاده ازنرم افزار مطلب.. 100
منابع و ماخذ
منابع فارسي: 126
منابع لاتین: 128
چکیده انگلیسی: 130
جدول 1-2 برخی از انواع شبکههای عصبی. 44
جدول 1-3 پنجاه شركت برتر بورس بر اساس سودآوري. 59
جدول 1-3 فرمولهای نسبتهای مالی. 65
جدول 2-3 نسبت های مالی و نماد های آن. 66
جدول 1-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت باما 72
جدول 2-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت چادرملو. 73
جدول 3-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت اتومبیل ایران. 74
جدول 4-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت ایران خدرو دیزل. 75
جدول 5-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت پارس خودرو. 76
جدول 6-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت سایپا آذین. 77
جدول 7-4 نسبتهای مالی برای سالهای مختلف شرکت سایپا 78
جدول 8-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت باما 79
جدول 9-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت چادرملو. 79
جدول 10-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت قطعات اتومبیل ایران. 80
جدول 11-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت ایران خودرو دیزل. 80
جدول 12-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت پارس خودرو. 81
جدول 13-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت سایپا آذین. 81
جدول 14-4 محاسبات ارزش افزوده اقتصادی برای سالهای مختلف شرکت سایپا 82
جدول 15-4 خروجی spss. 82
جدول 16-4 جدول اوزان 87
جدول 17-4 مقادیر واقعی و پیش بینی شده 88
جدول 18-4 مقایسه خطای شبکه و خطای رگرسیون خطی. 90
جدول 1-5 بررسی نتایج جدول اوزان. 94
جدول 2-5 جدول خطا ها و فاصله 96
نمودار 1-2 ارزش افزوده 20
نمودار 2-2 ارزش افزوده اقتصادی. 21
نمودار 3-2 اجزای یک عنصر پردازشگر. 42
نمودار 4-2 ساختار ساده شبکههای عصبی مصنوعی. 43
نمودار 5-2 ساختار پرسپترون چندلایه (MLP) 45
نمودار 6-2 عملیات یک شبکه عصبی نظارتی. 48
نمودار 1-3 مدل تحليلي تحقيق. 57
نمودار 2-3 شبکه عصبی مصنوعی. 67
نمودار 1-4 نمودار خطی رگرسیون. 84
نمودار 2-4 نمودار لونبرک- مارکو. 85
نمودار 3-4 نمودار آموزش شبکه عصبی. 86
نمودار 4-4 نمودار نمایانگر پیش بینی شبکه بر اساس داده های ورودی و مقایسه آنها با مقادیر واقعی. 87
نمودار 5-4 نمودار مقایسه ای دو پیش بینی. 91
نمودار 1-5 نمودار پیش بینی نتایج. 95
چكيده:
در این مقاله به دنبال پیش بینی و ارائه راهکاری برای یافتن ارزش افزوده اقتصادی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم. مبنای پیش بینی های انجام شده در این پژوهش اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده است. داده های مورد استفاده نیز داده های بین سال های 1382 الی 1387 است. پس از انجام محاسبه های لازم با استفاده از رگرسیون به پیش بینی ارزش افزوده اقتصادی می پردازیم. همین پیش بینی را با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی انجام می دهیم و پیش بینی های صورت گرفته را با واقعیت مقایسه می کنیم که در پایان این پژوهش دیده می شود پیش بینی های صورت گرفته با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به رگرسون خطی دارند.
واژگان کلیدی : شبکه عصبی، ارزش افزوده اقتصادی، نسبت های مالی
مقدمه:
با ظهور شركتهاي بزرگ و شكل گيري مبحث عظيم جدائي مالكيت از مديريت و ايجاد يك تضاد منافع عظيم بين مالكان و مديران ارزيابي عملكرد شركتها و مديران و رهبران آنها از موضوعات مورد توجه اقشار مختلف مثل اعتباردهندگان، مالكان دولت و حتي مديران است. همچنين با توجه به جدائي مالكيت از مديريت ايجاد ارزش و افزايش ثروت سامداران از جمله مهمترين اهداف شركتها به شمار ميرود. و افزايش ثروت در نتيجه علمكرد مطلوب حاصل خواهد شد. بنابراين استفاده كنندگان به دنبا شاخصي هستند تا بتوانند ميزان رسيدن به مهمترين هدف شركت را تعيين كنند. از نظر سهامداران نيز ميزان افزايش ثروت چه از طريق افزايش قيمت و ارزش شركت و چه از طريق سود نقدي حائز اهميت است. اما آنچه كه بيشتر اهميت دارد از ديد سرمايه گذاران است. زيرا اين قشر حاضر نيستند كه در شركتهاي با مخاطره بالا سرمايه گذاري كنند و لذا اگر هم چنانچه اين كار را انجام دهند، به ازاي ريسك بيشتر، بازدهي بيشتر مورد انتظار خواهد بود. بنابراين آنها نيز بدنبال شاخصي براي ارزيابي عملكرد شركتها هستند تا بتوانند تصميم به سرمايه گذاري بگيرند.