فایل بررسی هوش معنوی و ذهن آگاهی بر روانشناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که بار ااقتصادی، اجتماعی و روانی سنگینی برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد سرطانی شهر خرمآباد در سال ۹3بود (90 N=). نمونهی پژوهش شامل 60 فرد مبتلابه سرطان بستری شده در بیمارستانهای شهر خرمآباد بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی از بین جامعهی آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسش نامه امید به زندگی استفادهشده است. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تجزیهوتحلیل واریانس (ANOVA)استفاده شد، و نیز روش این پژوهش از نوع کمی – پیمایشی بوده است. داده های پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنی دار بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با حس خود مختاری، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و روابط مثبت با دیگران در بین بیماران سرطانی وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با پذیرش خود و تسلط بر محیط بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد همچنین نتایج نشان داد بین دو مؤلفه هوش معنوی و ذهن آگاهی با امید به زندگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد.
کلید واژه: هوش معنوی، ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی، امید به زندگی، بیماران سرطانی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسئله پژوهش 3
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش 7
1-4 اهداف پژوهش 8
1-4-1 هدف اصلی 8
1-4-2 اهداف فرعی 8
1-5 فرضیههای پژوهش 8
1-5-1 فرضیه اصلی 8
1-5-2 فرضیههای فرعی 8
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-6-1 تعاریف مفهومی متغیرها 9
1-6-1-1 سرطان 9
1-6-1-2 بهزیستی روانشناختی: 9
1-6-1-3 امید به زندگی: 9
1-6-1-4 ذهن آگاهی: 9
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 9
1-6-2-1 سرطان: 9
1-6-2-2 بهزیستی روانشناختی: 10
1-6-2-3 امید به زندگی: 10
1-6-2-4 ذهن آگاهی: 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه............................................. 12
2-2 بخش اول: سرطان.................................... 12
2-2-1 تعریف سرطان..................................... 12
2-2-2 منشأ سرطان...................................... 12
2-2-3 سرطان در کودکان................................. 13
2-2-3-1- مراقبت حمایتی از کودکان مبتلابه سرطان......... 15
2-2-3-2-سازگاری روانی................................. 16
2-2-3-3- شیمیدرمانی................................... 17
2-3 بخش دوم: بهزیستی روانشناختی....................... 19
2-3-1 مفهوم بهزیستی روانشناختی........................ 19
2-3-2 اجزا و عناصر بهزیستی روانشناختی................. 20
2-3-2-1 معنویت........................................ 21
2-3-2-2 رضایت از زندگی................................ 22
2-3-2-3 شادی.......................................... 23
2-3-2-4 خوشبینی....................................... 24
2-3-2-5 معناداری...................................... 25
2-3-2-6 روابط مثبت با دیگران.......................... 26
2-3-2-7 احساس انسجام یا بههمپیوستگی................... 27
2-4 بخش سوم: امید به زندگی............................ 27
2-4-1 مفهوم امید به زندگی............................. 27
2-4-2 نظریه ابعاد امید................................ 28
2-4-3 نظریه امید...................................... 29
2-4-3-1 نظریه سرسختی.................................. 31
2-4-3-2 نظریه شادمانی................................. 31
2-4-3-3 نظریه خوشبینی................................. 32
2-4-4 رویکردهای امید به زندگی......................... 32
2-4-4-1 رویکرد روانشناختی امید به زندگی............... 32
2-4-4-2 رویکرد جامعهشناختی............................ 33
2-4-4-3 رویکرد زیستی اجتماعی.......................... 35
2-5 بخش چهارم: ذهن آگاهی.............................. 35
2-5-1 مفهوم ذهن آگاهی................................. 35
2-5-2 ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی.................. 36
2-5-3 آموزش ذهن آگاهی................................. 37
2-6 بخش پنجم: هوش معنوی 37
2-6-1 هوش............................................. 37
2-6-2 معنویت.......................................... 38
2-6-3 هوش معنوی و مؤلفه های آن........................ 39
2-6-4 مؤلفه های هوش معنوی در اسلام..................... 43
2-6-5 رشد هوش معنوی................................... 45
2-6-6 هوش معنوی و سلامت روانی.......................... 46
2-6-7 مقایسه هوش معنوی باهوشهای دیگر.................. 47
2-7 پیشینه پژوهش...................................... 49
2-7-1پژوهشهای داخلی و خارجی........................... 49
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه............................................. 53
3-2 روش تحقیق......................................... 53
3-3 جامعه آماري....................................... 54
3-4 روش نمونهگيري و حجم نمونه......................... 54
3-5 روش جمع آوري داده ها.............................. 54
3-6 ابزار تحقيق....................................... 55
3-6-1 روايي ابزار پژوهش............................... 55
3-6-2 پايايي ابزار پژوهش.............................. 56
3-7 روش اجرای پژوهش................................... 57
3-8 روش تجزیهوتحلیل داده ها........................... 57
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
4-1 مقدمه............................................. 59
4-2 آمار توصیفی....................................... 59
4-2-1 توزيع فراواني جنسيت پاسخ دهندگان................ 59
4-2-2 توزيع فراواني سن پاسخ دهندگان 60
4-3 آمار استنباطی..................................... 60
4-3-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش............... 60
4-3-2 آزمون فرضیات اصلی تحقیق 62
4-3-2-1 فرضیه اصلی اول................................ 62
4-3-2-2 فرضیه اصلی دوم................................ 64
4-3-2-3 فرضیه اصلی سوم................................ 67
4-3-2-4 فرضیه اصلی چهارم.............................. 69
4-3-3 فرضیات فرعی..................................... 72
4-3-3-1 فرضیه فرعی اول................................ 72
4-3-3-2 فرضیه فرعی دوم................................ 73
4-3-3-3 فرضیه فرعی سوم................................ 74
4-3-3-4 فرضیه فرعی چهارم.............................. 75
4-3-3-5 فرضیه فرعی پنجم............................... 76
4-3-3-6 فرضیه فرعی ششم................................ 77
4-3-3-7 فرضیه فرعی هفتم............................... 78
4-3-3-8 فرضیه فرعی هشتم............................... 79
4-3-3-9 فرضیه فرعی نهم................................ 80
4-3-3-10 فرضیه فرعی دهم............................... 81
4-3-3-11فرضیه فرعی یازدهم............................. 82
4-3-3-12 فرضیه فرعی دوازدهم........................... 83
فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادها
5-1 مقدمه............................................. 85
5-2 نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق.................. 85
5-2-1 نتایج فرضیههای اصلی............................. 85
5-2-2 نتایج فرضیات فرعی............................... 86
5-3 نتیجه گیری........................................ 89
5-4 ارائه راهکارها و پیشنهادات........................ 89
5-4-1 پیشنهادات کاربردی............................... 89
5-4-2 پیشنهادهای پژوهش................................ 89
5-5 محدودیتهای تحقیق.................................. 90
فهرست منابع 91
پیوستها 98
چكيده 109
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: مقايسه هوش معنوي و هوش متعارف.............. 48
جدول 3-1: سؤالات پرسشنامه.............................. 55
جدول 3-2 ضريب آلفاي کرونباخ متغیرهای پژوهش............ 56
جدول 3-2 جلسات مداخله هوش معنوی و ذهن آگاهی........... 57
جدول 4-1: توزيع فراواني جنسیت پاسخ دهندگان............ 59
جدول 4-2: توزيع فراواني سن پاسخ دهندگان.............. 60
جدول (4-3): بارهای عاملی متغیرهای پژوهش............... 61
جدول 4-4: ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون....... 62
جدول 4-5: تحلیل واریانس............................... 62
جدول 4-6: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه اول 63
جدول 4-7: ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون....... 64
جدول 4-8: تحلیل واریانس 65
جدول 4-9: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 65
جدول (4-10): تحلیل واریانس ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون...................................................... 67
جدول 4-11: تحلیل واریانس.............................. 67
جدول 4-12: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 3 68
جدول 4-13: ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون...... 69
جدول 4-14 تحلیل واریانس............................... 70
جدول 4-15: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 4 70
جدول 4-16: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 72
جدول 4-17: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 73
جدول 4-18: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 74
جدول 4-19: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 75
جدول 4-20: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 76
جدول 4-21: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 77
جدول 4-22:نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه...... 78
جدول 4-23:نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه...... 79
جدول 4-24:نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه...... 80
جدول 4-25: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه 81
جدول 4-26: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 82
جدول 4-28: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه..... 83
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 63
نمودار 4-2: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال 64
نمودار 4-3: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 66
نمودار 4-4: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال 66
نمودار 4-5: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 68
نمودار 4-6: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال 69
نمودار 4-7: هیستوگرام باقیمانده استانداردشده 71
نمودار 4-8: پراکنش باقیمانده اطراف خط نرمال 71