فایل بررسی مولفه های هوش هیجانی و یادگيری خود تنظيمی و زندگی در دو منطقه
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین مولفه های هوش هیجانی و مولفه های يادگيري خودتنظیمی و زندگی در دو منطقه اقتصادی-اجتماعی 6و 11 با اهمال كاري تحصيلي بود. جامعه ی آماری پژوهش، دانش آموزان دختر دوره متوسطه از دو منطقه 6و11 شهر تهران بودند. نمونهي پژوهش شامل 480 دانش آموز بود که با روش نمونه ي در دسترس از بين دانش آموزان دختر دبیرستانهای اين دو منطقه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اهمال کاری نسخه دانش آموزی(سولومون و راث بلوم،1984)، پرسشنامه خودتنظیمی (زیمرمن ومارتینزپونز, 1988) وهوش هیجانی شات (مايرو سالووي،1990) جمع آوری شد. دادههای پژوهش با روشهای ضریب هبستگی پيرسون و رگرسیون چند متغییری(گام به گام)، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه هاي یادگیری خودتنظیمی تنها مولفه ي انگیزشی،(که نشانگر باور فرد به خودکارآمدی اش در انجام تکلیف) پيش بيني کننده اهمالکاری تحصیلی بوده است و همچنین از بین مولفه هاي هوش هیجانی، دو مولفه ي بهرهبرداری از هیجان، بصورت منفي و مولفه تنظیم هیجان بصورت مثبت، پيش بيني كننده اهمالکاری دانشآموزي بود.كه در مجموع حدوداً 14 درصد از واریانس اهمال کاری تحصيلي را پیشبینی کردند.متغییر دو منطقه اقتصادی – اجتماعی نیز در حاشیه معنا داری قرار گرفت.
کلمات کلیدی:مولفه هاي هوش هیجانی،مولفه هاي يادگيري خودتنظیمی،زندگی در دو منطقه اقتصادی-اجتماعی،اهمال كاري تحصيلي
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1) مقدمه 3
1-2) بیان مسأله 5
1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش 7
1-4) اهداف پژوهش 8
1-4-1) هدف اصلی 8
1-4-2) هدف های اختصاصی 8
1-5 ( فرضیه ها و سئوال اصلی پژوهش 9
1-6) تعاریف نظری 9
1 -6-1) اهمال کاری تحصیلی 9
1-6-2) خودتنظیمی 10
1-6-3) هوش هيجاني 10
1-6-4) زندگي در دو منطقه اقتصادی- اجتماعي متفاوت 10
1-7) تعاریف عملیاتی متغيرها 10
1-7-1) اهمال کاری تحصیلی 10
1-7-2) خودتنظیمی 10
1-7-3) هوش هيجاني 10
1-7-4) زندگي در دو منطقه اقتصادی- اجتماعي متفاوت 10
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1) اهمالکاری 12
2-1-1) تعاریف اهمالکاری 12
2-1) اهمالکاری اجتنابی 13
2-2) اهمالکاری تحصیلی 16
3-2 هوش هيجاني 26
2-2-1)گسترش مفهوم هوش 30
2-2-3) تاریخچه هوش هیجانی 31
2-2-3) نظریههاي هوشهيجاني 33
3-3) خودتنظیمی 36
3-3-1) خود تنظیمی رفتار 37
2-3-2) خود واکنشی (خود مشوقی) 38
2-4) زندگي در دو منطقه اقتصادي - اجتماعي متفاوت 53
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
روش پژوهش 66
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 66
روش اجرای پژوهش 67
ابزار(ابزارهای) گردآوری دادهها 67
روش اجرا 69
نمره گذاري 69
قابليت اعتماد يا پايايي ( Reliability ) 69
روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
داده ها 72
بخش اول: آمار توصیفی 73
بخش دوم: آمار استنباطی 75
فرضیه های پژوهش 75
فصل پنجم:بحث و نتیجهگیری
بحث و نتیجه گیری 83
فرضیه اصلی پژوهش 86
محدودیت های پژوهش 89
پیشنهادهای پژوهش 89
منابع فارسی 91
ضمائم 100
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول2-1: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زیمرمن و مارتینزپونز(1986) 44
جدول3-1 اعتبار کل پرسشنامه ها 70
جدول 3-2 پایایی پرسشنامه ها به تفکیک مولفه ها 70
جدول 4-1 توزیع فراوانی سن دانش آموزان 73
جدول 4-2 توزیع فراوانی دانش آموزان به تفکیک منطقه آموزشی 74
جدول 4-3 آمارههای توصیفی مولفه های یادگیری خود تنظیمی, مولفه های هوش هیجانی و اهمال کاری 74
جدول 4-4 بررسی میران همبستگی مولفه های هوش هیجانی با اهمال کاری تحصیلی 76
جدول 4-5 بررسی میران همبستگی مولفه های یادگیری خودتنظیمی با اهمال کاری تحصیلی 77
جدول 4-6)بررسی میران همبستگی زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی با اهمال کاری تحصیلی 78
جدول 4-7 خلاصه مدل و ضرایب رگرسیونی 79
جدول 4 -8 آناليز واريانس 79
جدول 4-9 ضرايب رگرسیونی 80