فایل اثر بخشی آموزش راهبرد های فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فرا شناختی و خلاقیت برخود پندارۀ تحصیلی دانش آموزان در یک روش شبه آزمایشی 54 نفر از دانشآموزان دختر پایه هفتم یکی از مدارس منطقه 2 تهران از میان 75 نفر از دانشآموزان همین پایه در مکان مذکور بصورت تصادفی ساده انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 18 نفر ) گمارش شدهاند. افراد نمونه قبل و بعد از اجرای متغیرهای مسـتقل راهبردهای فراشناختی (گروه آزمایشی1) و آموزش خلاقیت (گروه آزمایشی2) پرسشنامه خودپندارۀ تحصیلی (دلاور،1372) را تکمیل کردهاند. آموزش راهبردهای فراشناختی با استفاده از مدل سکستون و همکاران(1998) در گروه آزمایشی 1و آموزش خلاقیت با استفاده از مدل ویلیامز(1970) و تورنس (1962) در گروه آزمایشی 2 اجرا شده و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردهاست.
تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان دادهاست با 95 درصد اطمینان آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم مؤثر است ضمن آنکه با 95 درصد اطمینان آموزش خلاقیت نیز بر خودپنداره تحصیلی این گروه از دانشآموزان مؤثر میباشد.
کلید واژهها: دانش آموزان پایۀ هفتم_ راهبردهای فراشناختی_ خلاّقیت _ خودپندارۀ تحصیلی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق. 2
1-مقدمه. 3
1-1بيان مسأله:. 4
1-2هداف پژوهش. 7
الف )هدف اصلی:. 7
ب)اهداف فرعی:. 7
1-3 فرضيههاي پژوهش:. 7
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق. 7
1-5 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها. 8
1-5-1تعریف مفهومی راهبردهای فراشناختی:. 8
1-5-2تعریف مفهومی خلاقیت:. 9
1-5-3تعریف مفهومی خود پنداره تحصیلی:. 9
1-5-4 تعریف عملیاتی راهبردهای فراشناختی:. 9
1-5-5 تعریف عملیاتی خلاقیت:. 9
1-5-6 تعریف عملیاتی خودپندارۀ تحصیلی:. 9
1-6 متغیرهای تحقیق:. 10
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق. 11
2-مقدمه :. 12
2-1تعریف فراشناخت. 12
2-1-1 راهبردهای فراشناختی. 13
2-1-1-1 خودآموزی. 16
2-1-1-2 خودبازبینی. 16
2-1-1-3 خودپرسی. 16
2-1-1-4 خود نظم دهی. 17
2-1-1-5 تدریس دو جانبه. 17
2-1-1-6 بازآموزی اسنادی. 18
2-1-2 راهبردهای براون در بارهی کمک به فراشناخت دانشآموزان 18
2-1-3 راهبردهای گوستا برای پرورش فراشناخت دانشآموزان. 20
2-1-4 ویژگی راهبردهای فراشناختی. 23
2-1-5 ارزشیابی رشد توانایی های فراشناختی. 27
2-2تعاریف خلاقیت. 27
2-2-1 اهمیت خلاّقیت. 31
2-2-2 مراحل خلاّقیت. 31
2-2-3 ویژگی های مهم در خلاقیت. 32
2-2-4 عوامل مؤثر در خلاّقیت و رشد آن. 34
2-2-5 خلاّقیت از دیدگاه مکاتب مختلف. 35
2-2-5-1 مکتب رفتارگرایی:. 35
2-2-5-2 مکتب روانکاوی :. 36
2-2-6 ویژگیهای افراد خلاق. 37
2-2-6-1 ویژگیهای شناختی افراد خلاق. 37
2-2-6-2 ویژگیهای انگیزشی افراد خلاق. 37
2-2-6-3 ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق. 38
2-2-7پرورش خلاّقیت و ایدهپردازی در دانشآموزان. 42
2-2-8 اصول تورنس. 43
2-2-9 الگوی پرورش خلاقیت ویلیافر. 44
2-3 خود پنداره. 46
2-3-1 تعاریف خود پنداره. 47
2-3-2منابع تشکیل دهندۀ خود پنداره. 49
2-3-3 ابعاد خودپنداره. 50
2-3-4 رشد و تغییر خود پنداره. 51
2-3-5 عوامل موثر بر رشد خودپنداره. 52
2-3-6اهمیت خودپنداره. 53
2-3-7 اجزا و عناصر خودپنداره. 54
2-3-8 ویژگیهای خود پنداره. 56
2-3-9 الگوهای نظری خودپنداره. 58
2-3-9-1الگوهای تک بعدی :. 58
2-3-9-2الگوی چند بعدی خودپنداره. 59
2-4 پیشینه تحقیق. 63
2-4-1 مروری بر پیشینه داخلی. 63
2-4-2 مروری بر پیشینه خارجی. 64
فصل سوم:روش اجرای تحقیق. 69
3- مقدمه. 70
3-1روش تحقیق. 70
3-2 جامعه آماری. 70
3-3 نمونه و روش نمونه گیری. 70
3-4 ابزارهای تحقیق. 71
3-5 روش اجرای تحقیق. 72
3-5-1 بسته آموزشی راهبردهای فراشناختی. 72
3-5-2 بستۀ آموزشی خلاقیت. 72
3-6 روش تحلیل دادهها. 72
فصل چهارم: یافته های پژوهش. 73
4- مقدمه. 74
4-1توصيف داده ها. 75
4-2 یافته های استنباطی. 78
4-3 فرضیه اول پژوهش. 79
4-4 فرضیه دوم پژوهش. 80
4-5 فرضیه سوم پژوهش. 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات. 83
5-1 بحث و نتیجه گیری:. 84
5-1-1بحث و بررسی فرضیه اول:. 84
5-1-2 بحث و بررسی فرضیه دوم:. 84
5-1-3 بحث وبررسی سوم فرضیه سوم. 85
5-2محدودیتها و مشکلات تحقیق. 87
5-2-1 محدودیتهای در اختیار:. 87
5-2-2محدودیتهای خارج از اختیار:. 88
5-3 پیشنهادها. 88
5-3-1 پیشنهادهای کاربردی. 88
5-3-2 پیشنهاد برای سایر پزوهشگران. 89
پیوست ها. 90
منابع و مآخذ. 109
منابع فارسی. 109
منابع انگلیسی. 112
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول4- 1 شاخصهای توصیفی خودپنداره تحصیلی. 75
جدول ۴ – 2 بررسی نرمال بودن توزیع بر اساس آزمون کولموگروف – اسمیرنف به تفکیک گروه. 78
جدول ۴ - 3 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 79
جدول ۴ – 4 تحليل كوواريانس- بررسي اثر گروه بر خودپنداره تحصیلی 80
جدول ۴–5 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 81
جدول 4 – 6 تحليل كوواريانس- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) بر خودپنداره تحصیلی. 82
جدول 4- 7- نتایج حاصل از تحليل كوواريانس خودپنداره تحصیلی مربوط به بررسي روش آموزش خلاقیت، فراشناخت و گروه گواه. 82
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1 گزارش درصدی سئوال های درک مطلبی که دانش آموزی قبل، به هنگام، و پس از آموزش فراشناختی درست پاسخ داده است.. 25
نمودار 2-2 : ویژگیها و خصوصیات افراد خلاّق. 41
نمودار 4-1 ميانگين خودپنداره تحصیلی به تفکیک گروه و آزمون. 76
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 الگوی خودپندارۀ تک بعدی. 59
شکل 2-2 الگوی عامل مستقل خودپنداره. 59
شکل 2-3 الگوی عامل همبسته خود پنداره. 60
شکل 2-4 الگوی جبرانی خودپنداره. 60
شکل 2-5 الگوی طبقه ای (خودپندارۀ تحصیلی). 61
شکل2-6 الگوی سلسله مراتبی. 62
شکل 4– 1 بافت نگار مربوط به نمرات پیش آزمون گروه آزمایشی1 (آموزش فراشناخت). 76
شکل 4 – 2 بافت نگار مربوط به نمرات پس آزمون گروه آزمایشی 1 (آموزش فراشناخت). 77
شکل 4 – 3 بافت نگار مربوط به نمرات پیش آزمون گروه آزمایشی2(آموزش خلاقیت). 77
شکل 4 – 4 بافت نگار مربوط به نمرات پس آزمون گروه آزمایشی 2 (آموزش خلاقیت). 78
شکل ۴ - 5 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 79
شکل ۴ – 6 همگني ضرايب رگرسيون- بررسي اثر گروه (آموزش خلاقیت) و پیش آزمون بر خودپنداره تحصیلی. 81