فایل مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت وتمرکزحواس کودکان موسیقی آموخته و نیاموخته
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان 10 و11ساله موسیقی آموخته و نیاموخته بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای یا پس- رویدادی بود. نمونه پژوهش عبارت بود از50 دانشآموز موسیقی آموخته(با حداقل 2 سال آموزش)و50 دانشآموز موسیقی نیاموخته 10و11 ساله که از میان دانشآموزان مدارس شهر تهران به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند. گروه گواه از نظر سن،میزان تحصیلات پدر و مادر،سطح اقتصادی خانواده و نمره هوشبهر(با استفاده از آزمون ریون)با گروه مورد بررسی همتاسازی شد. ابزار پژوهش برای گردآوری نمرههای حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس،خرده مقیاسهای آزمون وکسلر بود.
یافتهها: نتایج نشان داد،با کنترل نمره هوش کلی،توانایی حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس دانشآموزان موسیقی آموخته بیش از دانشآموزان موسیقی نیاموخته است. بر این اساس تقریبا 5/6 درصد از واریانس "حافظه کوتاه مدت" آزمودنی ها،توسط انتساب به گروهها تبیین میشود. این رقم در مورد "دقت و تمرکز حواس" به 5/11 درصد افزایش یافته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که آموزش موسیقی و داشتن مهارت موسیقی میتواند در رشد برخی تواناییهای شناختی کودکان مؤثر باشد. لذا در کنار سایر دروس،آموزش موسیقی میتواند باعث توسعه کاربرد قوای شناختی در دانشآموزان و راهبردی برای افزایش پیشرفت تحصیلی آنها باشد.
کلمات کلیدی: موسیقیآموخته،موسیقینیاموخته،حافظه کوتاهمدت،دقت،تمرکزحواس،دانش آموزان
فهرست مطالب
عنوان
چکیده ................................................................................................................... 1
صفحه
فصل اول-کلیات پژوهش
مقدمه .......................................................................................................................................
3
1-1بیان مسئله ......................................................................................................................
7
1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش ...........................................................................................
14
1-3 هدف های پژوهش .......................................................................................................
18
1-4 فرضیه های پژوهش .....................................................................................................
19
1-5 متغیرهای پژوهش ........................................................................................................
19
1-5-1تعریف نظری مفاهیم.................................................................................................
1-5-2 تعریف عملیاتی مفاهیم............................................................................................
19
21
فصل دوم – ادبیات پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
25
2-1 اصول و هدف های آموزش و پرورش ......................................................................
27
2-2ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی ....................................................
29
2-3 ملاک ها گزینش مواد درسی در دوره ابتدایی .......................................................
31
2-4 پیشرفت تحصیلی .........................................................................................................
32
2-5 حیطه های آموزشی .....................................................................................................
33
2-6 حوزه شناختی ................................................................................................................
35
2-7 توانایی های و مهارتهای ذهنی ..................................................................................
35
2-8 حیطه ی عاطفي ...........................................................................................................
36
2-9 حیطه روانی حرکتی .....................................................................................................
37
2-10 حافظه ...........................................................................................................................
37
2-11 هوش ............................................................................................................................
40
2-12 نظریه سه وجهی هوش استرنبرگ ........................................................................
41
2-13 نظریه هوش گاردنر.....................................................................................................
42
2-14 هوش از نظر پیاژه ....................................................................................................
44
2-15 فراشناخت ...................................................................................................................
46
2-16 حیطه عواطف و نگرش ها ........................................................................................
47
2-17 علایق دانش آموزان ...................................................................................................
48
2-18 انگیزش ........................................................................................................................
49
2-19 خود پنداره ..................................................................................................................
50
2-20 مهارت های حرکتی ..................................................................................................
51
2-20-1 ویژگی های مهارتهای حرکتی ..........................................................................
52
2-21یادگیری فعال ........................................................................................................
53
2-22 کارکرد مغز..................................................................................................................
55
2-22-1 یادگیری و پردازش اطلاعات نیمکره چپ و راست مغز.................................
57
2-23 موسیقی چیست؟ ......................................................................................................
60
2-23-1 نظریه های مربوط به موسیقی............................................................................
63
2-23-2 تاریخ موسیقی در ایران ......................................................................................
64
2-23-3 متقدمان موسیقی در ایران .................................................................................
66
2-23-4 وضعیت کنونی آموزش موسیقی در ایران .......................................................
68
2-23-5 آموزش موسیقی در دانمارک .............................................................................
69
2-23-6 آموزش موسیقی در ژاپن .....................................................................................
70
2-23-7 معرفی روش آموزش سوزوکی ...........................................................................
72
2-23-8 مبانی اساسی موسیقی ........................................................................................
73
2-23-9 نقش آموزش موسیقی .........................................................................................
76
2-23-10 اثر آموزش موسیقی بر رشد شناختی ............................................................
77
2-23-11 موسیقی و مغز انسان ........................................................................................
79
2-24 حس آمیزی ................................................................................................................
82
2-25 کودک و درک مفاهیم موسیقی ...........................................................................
84
2-26 آموزش موسیقی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلي..............................................
85
2-27 موسیقی،مهارت خواندن و رشد زبان ...................................................................
88
2-28 آموزش موسیقی و استدلال فضایی .......................................................................
89
2-29 نظام های نمادی و موسیقی ...................................................................................
91
2-30 گرایش ذاتی انسان به موسیقی ..............................................................................
93
2-31 نقش موسیقی از نظر پرورش ..................................................................................
94
2-32 موسیقی و حرکات بدن ............................................................................................
97
2-33 سیستم آموزش بدنی ................................................................................................
98
2-34 اصول اجرای موسیقی ...............................................................................................
99
2-35 مراحل پنجگانه دایره اجرا .......................................................................................
100
2-36 مروری بر پژوهش های انجام شده درباره اثرات موسیقی ................................
101
2-36-1 پژوهش های انجام شده در خارج از ایران.......................................................
101
2-36-2 پژوهش های انجام شده در داخل ایران............................................................
103
2-37 خلاصه دانش موجود .................................................................................................
106
فصل سوم - روش پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
3-1 روش پژوهش .................................................................................................................
110
110
3-2 جامعه آماری .................................................................................................................
110
3-3 حجم نمونه ...................................................................................................................
111
3-4 روش نمونه گیری .........................................................................................................
111
3-5 ابزار اندازه گیری ...........................................................................................................
111
3-6 روش گرد آوری داده ها ...............................................................................................
118
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها .....................................................................................
120
فصل چهارم - يافته هاي پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
4-1 يافته هاي توصيفي ......................................................................................................
122
122
4-2 يافته هاي استنباطي ....................................................................................................
131
4-3 فرضيه يکم .....................................................................................................................
131
فصل پنجم - بحث و نتیجه گیری
مقدمه.......................................................................................................................................
135
5-1 خلاصه پژوهش.............................................................................................................
135
5-2بحث ونتیجه گیری........................................................................................................
5-3 محدودیت ها.................................................................................................................
136
141
5-4 پیشنهادها ....................................................................................................................
142
5-5 پیشنهادهای کاربردی.................................................................................................
فهرست منابع فارسی..........................................................................................................
143
144
فهرست منابع انگلیسی........................................................................................................
150
ضمائم......................................................................................................................................
152
فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول 4-1 توزيع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت..........................................................................
122
جدول 4-2 توزيع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سن..................................................................................
123
جدول4-3 میانگین وانحراف استاندارد مدت آموزش موسیقی ................................................................
123
جدول 4-4 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک تحصیلات پدر...............................................................
124
جدول4-5 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک تحصیلات مادر...............................................................
124
جدول4-6 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک شغل پدر..........................................................................
125
جدول4-7 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک شغل مادر.........................................................................
126
جدول4-8 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک درآمد خانواده..................................................................
126
جدول4-9 توصیف بهره هوشی آزمودنی ها….................................................................................................
127
جدول4-10 میانگین وانحراف استاندارد کودکان درخرده مقیاس های وکسلر........................................
128
جدول4-11 ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش...............................................................................
129
جدول4-12 محاسبات آزمون مجذور کای به تفکیک جنس،سن و...دردانش آموزان ...........................
130
جدول4-13 خلاصه آزمون t جهت مقایسه هوش بهر دانش آموزان ..........................................................
جدول4-14 خلاصه آزمون MANOVA...........................................................................................................
جدول4-15 آزمون تک متغیره پس از MANOVA......................................................................................
131
132
133