فایل تأثیر قصه گویی بر علائم رفتار لجبازی ـ نافرمانی کودکان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چكيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهاي اجرا و نتايج به دست آمده) :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر قصه گویی بر نشانه های رفتار لجبازی – نافرمانی انجام گردیده است. مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود. گروه نمونه این پژوهش متشکل از 20 نفرکودک در سنین 4 تا 6 سال ، که شامل 10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل است، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان کودک دارای نشانه ی لجبازی – نافرمانی شناسایی شده اند.
سپس در طول مدت 2 ماه در 13 جلسه ی 60 دقیقه ای شرکت داده شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج نشان داد قصه درمانی موجب کاهش نشانه های لجبازی- نافرمانی در آزمودنیها شده است .(P<0/01)
این نتیجه با یافته های پژوهشگران دیگر تطابق دارد و قابلیت کاربرد قصه درمانی را در درمان مشکلات رفتاری کودکان نشان می دهد.
کلید واژه ها : قصه درمانی ، اختلال لجبازی – نافرمانی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 1
1-2- بیان مسئله 5
1-3- اهداف پژوهش 9
1-4- ضرورت موضوع پژوهش 10
1-5- فرضیه پژوهش 13
1-6- تعریف متغیرهای پژوهش 13
1-6-1- متغیر مستقل : قصه درمانی 13
1-6-2- متغیر وابسته : اختلال لجبازی – نافرمانی کودک (ODD) 14
فصل دوم : مرور پیشینه
2-1- مقدمه 15
2-2- بخش اول اختلال لجبازی – نافرمانی 15
2-2-1- اختلال لجبازی- نافرمانی کودکی 15
2-2-2- همه گیر شناسی 21
2-2-3- ملاحظات تشخیصی و ویژگیهای بالینی 24
2-2-4- تشخیص افتراقی 28
2-2-5- ویژگیها و اختلال های توأم 30
2-2-6- بررسی های آسیب شناختی و آزمایشگاهی 31
2-2-7- سیروپیش آگهی 31
2-2-8- سبب شناسی 32
2-2-9- سازوکارهای شناختی رفتاری 34
2-2-10- درمان 39
2-3- بخش دوم : قصه ، جایگاه و کابردهای بالینی آن 42
2-3-1- اهداف ادبیات کودکان 42
2-3-2- روند رشد ادبیات کودکان در جهان 43
2-3-3- قصه و اهمیت آن 44
2-3-4- نقش قصه در رشد عاطفی ، اجتماعی و شناختی کودک 47
2-3-5- معیارهای مورد توجه قصه گو برای انتخاب قصه 52
2-3-6- نکات مورد توجه قصه گو در حین قصه گویی 53
2-3-7- ویژگی های قصه در فرآیند قصه درمانی 54
2-3-8- رویه های قصه درمانی 55
2-3-9- قصه گویی به عنوان یک راهبرد درمانی 62
2-3-10- قصه در خانواده درمانی 65
2-3-11- قصه پردازی در روان درمانی کودک 68
2-3-12- قصه درمانی به شیوه گروهی 69
2-3-13- قصه در رویکردهای نظری روان درمانی 72
2-3-14- روان تحلیل گری 73
2-3-15- روان شناسی فردی (آدلری ) 75
2-3-16- شناخت درمانی 76
2-3-17- رفتار درمانی 77
2-3-18- پیشینه پژوهش 79
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه 88
3-2- جامعه آماری 89
3-3- نمونه و روش نمونه گیری 89
3-4- ابزار اندازگیری 90
3-5- پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 90
3-6- اجرا و نمره گذاری پرسشنامه CSI-4 90
3-6-1- نمره گذاری براساس نمره برش غربال شده 91
3-6-2- نمره گذاری بر اساس شدت نشانه های مرضی 91
3-6-3- چگونگی نمره گذاری پژوهشگر 91
3-7- پایایی و اعتبار پرسشنامه در 4 CSI- 92
3-8- وسایل لازم برای قصه درمانی 94
3-9- طرح درمانی و شرح مختصر جلسات 95
3-10- روش تحلیل داده ها 105
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه 106
4-2- مفروضات تحلیل کوواریانس 108
4-3- فرضیهی پژوهش 113
فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و نتیجه گیری 115
5-2- محدودیت های پژوهش 116
5-3- پیشنهادها 117
5-3-1- پیشنهادهای پژوهشی 117
5-3-2- پیشنهادهای کاربردی 118
منابع و مآخذ
منابع فارسی 122
منابع انگلیسی 126
پیوستها
پیوست ها 130
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (4-1) نتیجه اجرای پرسشنامه CSI-4 مربوط به متغییر لجبازی-نافرمانی گروه های آزمایش و کنترل 107
(جدول4-2 ) خلاصه نتایج مفروضه یکسانی شیب رگرسیون بین متغیر گروه ها و پیش آزمون 108
جدول (4 -3 ) شاخصههای آماری برای محاسبه آزمون کالموگروف اسمیرنف (مفروضه نرمال بودن توزیع دادهها) 110
جدول (4 -4 ) شاخصههای آماری برای محاسبه آزمون لوین (مفروضه برابری واریانسها) 111
جدول(4- 5) خلاصه نتایج مفروضات تحلیل کوواریانس 112
جدول (4- 6) خلاصه نتایج آزمون تحلیل کواریانس 114
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1) میانگین پیش آزمون و پس آزمون لجبازی و نافرمانی در هر دو گروه 108
نمودار(4-2) شیب رگرسیون 109
نمودار (4-3) نتایج مربوط به برابری واریانس متغیر لجبازی - نافرمانی در پیش آزمون و پس آزمون 111
نمودار(4-4) مفروضه خطی بودن رابطه بین پیش آزمون و پس آزمون تحلیل کوواریانس 112
(نمودار4- 5) میانگین تعدیل شده پس از حذف اثر پیش آزمون بر پس آزمون 113