فایل استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چکیدۀ پایان نامه(شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده) :
در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامۀ مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس(هرمنس،1970، تجدیدنظرشدۀ هومن و عسگری، 1379) تعداد 1000 نفر دانشجو (4/78 درصد زن و 6/21 درصد مرد) با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. از طریق روش آلفای کرانباخ ضریب اعتبار پرسشنامه های مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی، به ترتیب 89/0 و 788/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی برآورد شد. از پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی، 6 عامل استخراج شد، که 2/39 درصد کل واریانس را تبیین کرد. از پرسشنامۀ انگیزۀ پیشرفت هرمنس، 5 عامل استخراج شد، که 6/34 درصد کل واریانس با آن تبیین شد. با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون، رابطه مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان با انگیزۀ پیشرفت آنها مورد بررسی قرارگرفت؛ مولفه های مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معناداری داشت. آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t برای مقایسه مهارت های شناختی و فراشناختی زنان و مردان نشان می دهد که متغیرهای شناختی و فراشناختی مرور ذهنی و کنترل و نظارت، در پسران کمتر از دختران و آگاهی در پسران بیشتر از دختران بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد گروه های متفاوت سنی در متغیرهای شناختی و فراشناختی برنامه ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، و ارزشیابی تفاوت معنادار داشت ولی بین بقیه متغیرهای شناختی و فراشناختی در سنین مختلف تفاوت معنادار وجود نداشت.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل یکم
معرفی پژوهش
مقدمه ................................................................................................................................................................................ 9
بیان مسآله ..................................................................................................................................................................... 10
اهداف پژوهش............................................................................................................................................................. 15
سوال های پژوهش .................................................................................................................................................... 16
تعاریف متغیرها............................................................................................................................................................ 17
فصل دوم
بررسی پیشینۀ پژوهش
بخش اول : راهبردهای یادگیری
شناخت و فراشناخت ............................................................................................................................................... 19
پیدایش رویکرد فراشناخت .................................................................................................................................... 23
مولفه های فراشناخت .............................................................................................................................................. 25
مهارتهای فراشناختی ................................................................................................................................................ 28
راهبردهای شناختی ................................................................................................................................................... 36
راهبردهای فراشناختی .............................................................................................................................................. 42
مداخلات رسمی و غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ..................................................... 43
آموزش و پرورش رسمی فراشناخت ................................................................................................................. 43
مراحل آموزش رسمی راهبردهای فراشناختی ....................................................................... 46
روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت................................................................................... 47
مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی................................................................................... 49
مداخلات آموزشی غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ...................................................... 50
مداخلات غیررسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ......................................................................... 53
موضوع صفحه
راهبردهای براون درباره ی کمک به فراشناخت ................................................................... 55
راهبردهای کوستاو برای پرورش فراشناخت ......................................................................... 57
بخش دوم : انگیزه پیشرفت
انگیزه، انگیزش و انگیزه پیشرفت ........................................................................................................................ 61
نیازها و انگیزش ......................................................................................................................................................... 64
نیاز به پیشرفت، خودشکوفایی و خودشناسی.................................................................................................. 64
نظریه های انگیزه پیشرفت....................................................................................................................................... 67
نظریۀ نسبت دادن(اسناد) ........................................................................................................................................ 67
الگوی اتکینسون.......................................................................................................................................................... 68
نظریه مک کللند.......................................................................................................................................................... 68
نظريه برانگيختگي....................................................................................................................................................... 69
پیامدهای انگیزه پیشرفت ........................................................................................................................................ 70
رشد انگیزه پیشرفت در کودکی و بزرگسالی ................................................................................................. 72
اهمیت و ضرورت پژوهش و جمع بندی فصل ............................................................................................. 89
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
طرح پژوهش ............................................................................................................................................................... 92
جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری ....................................................................................................... 92
روش اجرا...................................................................................................................................................................... 96
ابزارهای پژوهش ....................................................................................................................................................... 97
روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................................................. 106
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف داده ها ........................................................................................................................................................ 108
تحلیل داده ها............................................................................................................................................................. 109
فصل پنجم
بحث و تفسیر
- نتیجه گیری .......................................................................................................................................................... 133
- محدودیت های پژوهش ................................................................................................................................. 143
- پیشنهادها .............................................................................................................................................................. 144
- خلاصه .................................................................................................................................................................. 146
- فهرست منابع ...................................................................................................................................................... 148
-پیوست ها............................................................................................................................................................... 160
فهرست جداول
موضوع صفحه
صفحه
جدول 3 – 1- فهرست مقدماتی عناوین دانشگاههای استان تهران به تفکیک نوع دانشگاه.............................
93
جدول 3 – 2- فهرست اسامی دانشگاه های مستقر در استان تهران.................................................................
94
جدول 3 -3- دانشگاه های نمونه بر اساس منطقۀ جغرافیایی مستقر در استان تهران......................................
95
جدول 3-4-ضریب تطابق کندال برای هر مولفه..............................................................................
100
جدول 3-5- میانگین و انحراف استاندارد سوالات...................................................................................
101
جدول 3-6- میانگین و انحراف استاندارد و ضرایب آلفای کرونباخ......................................................
103
جدول 4-1- میانگین و انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی هرسوال بانمره کل پرسشنامه......................
109
جدول 4-2- میانگین و انحراف ارزش ویژه، درصد تبیین واریانس، درصد تراکمی و ضریب اعتبار عامل ها ..........
113
ادامۀ فهرست جداول
موضوع صفحه
صفحه
جدول 4-3- میزان اشتراک سوال ها ازطریق تحلیل مولفه های اصلی ..........................................................
114
جدول 4-4-ماتریس ساختار چرخش یافته پرسشنامه مهارتهای شناختی و فراشناختی به شیوه واریماکس...
115
جدول 4-5- میانگین وانحراف استاندارد وضرایب همبستگی هرسوال بانمره کل پرسشنامه.........................
118
جدول 4-6- ارزش ویژه، درصد تبیین واریانس، درصد تراکمی و ضریب اعتبار عامل ها ...........................
122
جدول 4-7- میزان اشتراک سوال ها ازطریق تحلیل مولفه های اصلی ..........................................................
122
جدول 4-8- ماتریس ساختار چرخش یافته پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت هرمنس به شیوه واریماکس..............
124
جدول 4-9- میانگین، انحراف استاندارد وضرایب همبستگی متقابل برای انگیزۀ پیشرفت و مهارتهای شناختی و فراشناختی ...........................................................................................................................................................
126
جدول 4-10- خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیش بینی انگیزۀ پیشرفت برپایه مهارتهای فراشناختی و شناختی .......
128
جدول 4-11- تحلیل واریانس چند متغیری برای مهارت های شناختی و فراشناختی در زنان و مردان.........
129
جدول 4-12- نتایج آزمون t برای مقایسه مهارت های فراشناختی وشناختی زنان ومردان ..........................
130
جدول 4-13- میانگین رتبه مهارت های فراشناختی وشناختی درسنین مختلف ...........................................
131
جدول 4-14- نتایج آزمون کروسکال والیس برای مقایسه مهارت های فراشناختی وشناختی درسنین مختلف...........
131
فهرست نمودارها
موضوع صفحه
صفحه
شکل 4-1- نمودار scree شیب دار عامل های پرسشنامه مهارتهای شناختی و فراشناختی ........................
112
شکل 4-2- نمودارscree شیب دار عامل های پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس.........................................121