فایل مكانيابي پاركينگ طبقاتي با مدل فازي AHP و OWA

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده

رشد ناموزون و توسعه غیراصولی شهری به علت عدم تناسب بین کاربری های مختلف شهری و نبود مدیریت واحد شهری، باعث مشکلاتی در سیستم شهری در منطقه سه (در محدوده میدان ونک) گردیده است.

در این منطقه عدم ایجاد پارکینگ های کافی هم زمان با توسعه معابر و کاربری های شهری، باعث معضلاتی در سیستم حنل و نقل و ترافیک شهری شده است، به طوری که با اشغال معابر به وسیله توقف های حاشیه ای ، ترافیک روان در منطقه مورد مطالعه را با مشکل مواجه نموده و نیاز به افزایش ظرفیت معابر و اختصاص فضای بیشتر به ترافیک روان، مکانیابی محل های مناسب برای احداث پارکینگ های غیر حاشیه ای را در جهت کاهش میزان توقف های حاشیه ای در این منطقه ضروری ساخته است.

در این پژوهش با اعمال ضوابط و معیارهایی همچون فاصله از مراکز جاذب جمعیت، فاصله از معابر، و کاربری های مناسب برای احداث پارکینگ و با اعمال محدودیت هایی مثل فاصله از گسل ها و کاربری های نا مناسب برای احداث پارکینگ سعی شده است که محل های بهینه و مناسب برای احداث پارکینگ در منطقه مطالعاتی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS مشخص می شود.

برای این منظور ابتدا معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ های طبقاتی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی یاAHP  وزن دهی شده و با توجه به وزن های حاصله، بهترین مکان برای احداث پارکینگ با استفاده از روش ( Ordered Weighted Average ) OWA  فازی و تلفیق دو روشAHP  و OWA (FUZZY AHP-OWA ) مشخص گردیده است. و در نهایت مشاهده شد که روش FUZZY AHP-OWA نتایج دقیق تر و علمی تری را به ما می دهد.

 

عنوان

فهرست مطالب

فهرست جداول

فهرست نمو دارها

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه

1-2 بیان مسئله )مساله اصلی تحقیق    (

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

1-4 اهداف تحقیق

1-4-1هدف علمی تحقیق

1-4-2هدف کاربردی تحقیق

1-5سوالات تحقیق

1-6 فرضیات تحقیق

1-7روش انجام تحقیق

فصل دوم: ادبیات و مبانی نظري تحقیق

2-1مقدمه

2-3بررسی سوابق مطالعاتی

2-2-1پیشینه تحقیق مکانیابی

2-2-2پیشینه تحقیق مکانیابی پارکینگ به کمک GIS و مدل فازی

فصل سوم: روش تحقیق

3-1 مقدمه

3-2 روش تحقیق

3-3مفاهیم و تعاریف روش ها

3-3-1 سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-1 تعاریف سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-2 مولفه هاي سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-3 تفاوت میان داده ها و اطلاعات

3-3-1-4اهداف استفاده از سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-5 مزایاي استفاده از سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-6 تاریخچه و تحول سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-7 سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی در ایران

3-3-1-8کاربردهاي متنوع سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی

3-3-1-9سیستمهاي اطلاعاتی جغرافیائی در برنامه ریزي شهري و تصمیم سازي

3-3-2تعاریف مدل فازی

3-3-2-1پیشینه مدل فازی

3-3-2-2کاربردهای مدل فازی

3-3-2-3ویژگی های مدل فازی

3-3-3تعاریف مدل فازی OWA

3-3-4تعاریف مدل فازی AHP

3-3-4-1اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

3-3-4-2مراحل اساسی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

3-4 قلمرو تحقیق

3-4-1بررسي موقعيت جغرافيايي قلمرو تحقیق

3-4-2ويژگيهای منطقه، وضعيت موجود

3-4-3وسعت

3-4-4محدوده

3-4-5تعداد ناحیه و محلات

3-4-6بزرگراه­های منطقه

3-4-7مشخصات و ویژگی های نیمه غربی منطقه

3-4-8مشخصات و ویژگی های نیمه شرقی منطقه

3-4-9ویژگی‌های جمعیتی

3-4-10ویژگی‌های اقتصادی

3-4-11موقعیت طبیعی

3-4-12خصوصيات منحصر به منطقه

3-4-13نقاط قوت و ضعف و مسایل منطقه
3-4-13-1نقاط قوت

3-4-13-2نقاط ضعف

3-4-14مسائل منطقه

3-4-15 معرفی ناحیه شش منطقه سه

3-5 متغییرهاي مورد بررسی

3-5-1 معیار دسترسی

3-5-2 معیار همسایگی

3-5-3 معیار محیطی

3-6ابزار گردآوري داده ها

3-7روش گرد آوري و معرفی داده ها

3-8 تهیه لایه های اطلاعاتی

3-8-1تهیه لایه های دسترسی

3-8-2 تهیه لایه های همسایگی

3-8-3 تهیه لایه هاي محیطی

3-8-4 تهیه لایه هاي محدودیت

3-9پردازش

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه

4-2 معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ

4-3 آماده سازی لایه های اطلاعاتی

4-4 تجزیه و تحلیل

4-4-1روش AHP

4-4-1-1وزن دهی از طریق AHP

4-4-1-1-1 وزن دهی معیارهاي اصلی با روش AHP

4-4-1-1-2 وزن دهی معیارهاي اصلی و زیرمعیارهاي باروش AHP

4-4-1-1-3 اوزان به دست آمده از مدل AHP

4-4-2 روش OWA

4-4-3 وزن دهی با استفاده از مدل تلفیقی Fuzzy AHP-OWA

4-4-3-1 مدل مفهومی روش FUZZY AHP-OWA

4-5 آزمون فرضیات تحقیق

فصل پتجم:بحث و تفسیر و نتیجه گیری

5-1 نتیجه گیري

5-2 پیشنهادات

فهرست فلوچارت ها

نمودار 1-1. میزان پارکینگ های موجود و تقاضای پارکینگ(کمبود)در مناطق 22 گانه تهران

فلوچارت 1-2. خلاصه ای از پژوهش

فلوچارت3-1. روش تحقیق

فلوچارت 3-2. ساختار یک مدل سلسله مراتبی

فلوچارت4-1. سلسله مراتب معیارها و زیر معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ

فلوچارت 4-2. مدل مفهومی روش FUZZY AHP-OW

فهرست شکل ها

شکل 3-1. فضای استراتژی تصمیم گیری در روش OWA

شکل 3-2. موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه

شکل3-3. محدوده و مبناي اطلاعات نقشه هاي تحقیق حاضر در نرم افزار نرم افزار ARC GIS

شکل 3-4. مناطق با بافت فرسوده منطقه 3 شهر تهران

شکل3-5. نقشه شیب ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-6.  نقشه محدودیت مراکز آموزشی_تحقیقاتی ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-7. نقشه محدودیت فضاهای سبز موجود در  ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-8. نقشه محدودیت مراکز پزشکی و بیمارستان های موجود در ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-9. نقشه محدودیت مراکز تجاری موجود در ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-10. نقشه محدودیت مراکز تفریحی_ورزشی موجود در ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 3-11. نقشه محدودیت پارکینگ های موجود در ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

شکل 4-1. نتیجه نهایی روش مقایسات دوتایی در نرم افزار ادریسی

شکل 4-1. نتیجه نهایی روش مقایسات دوتایی در نرم افزار ادریسی

شکل 4-2.

شکل 4-3. دستور AND در نرم افزار ادریسی

شکل 4-4. دستور OR در نرم افزار ادریسی

شکل 4-5. دستور MID در نرم افزار ادریسی

شکل 4-6. اعمال نقاط کنترل در نرم افزار ادریسی

شکل 4-7. نقشه نهایی روش AND در نرم افزار ادریسی

شکل 4-8. نقشه نهایی روش ORدر نرم افزار ادریسی

شکل 4-9. نقشه نهایی روش MID در نرم افزار ادریسی

شکل 4-10. نقشه نهایی روش AND در نرم افزار ادریسی

شکل 4-11. نقشه نهایی روش OR در نرم افزار ادریسی

شکل 4-12. نقشه نهایی روش MID در نرم افزار ادریسی

شکل 4-13. مکان استقرار پارکینگ های موجود در منطقه مورد مطالعه

شکل 4-14. مکان استقرار پارکینگ های موجود در نقشه نهایی

 

فهرست جدول ها

جدول 3-1. linguistic term در روش FUZZY AHP-OWA

جدول 3-2. مساحت و درصد کاربری های عمده زمین

جدول 3-3. وضعیت کالبدی ناحیه 6 منطقه 3 شهر تهران

جدول 4-1. معیارها و زیر معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ

جدول 4-2. فاصله مناسب برای پیاده روی از پارکینگ تا مراکز مختلف جاذب جمعیت

جدول 4-3. حداکثر فاصله پیاده روی قابل قبول حد فاصل پارکینگ و مراکز جاذب جمعیت

جدول4-4. ترجیحات معیارها در روش وزن دهی AHP

جدول4-5. مقایسات زوجی معیارهاي اصلی

جدول4-6. ماتریس ضرایب روش وزن دهی AHP

جدول4-7. وزن دهی معیارهاي اصلی و زیرمعیارهاي تحقیق و اوزان به دست آمده از مدل AHP

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته جغرافیا (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3682 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 185

حجم فایل:6,515 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل